Blog Post

Interaktivitāte - moderna pieeja ierastām lietām

jūl. 15, 2015

Ikdienā, tiekoties ar dažādu muzeju un uzņēmumu vadītājiem, arvien biežāk mums uzdod jautajumu – kas interaktivitāte īsti ir? Kas ir interaktīvie risinājumi un kāpēc mums tie ir vajadzīgi un noderētu? Izmantojot vairākus reālus piemērus, atbildēšu uz šiem jautājumiem.

Modernais klients

Ar jauno tehnoloģiju ienākšanu mūsu dzīvē cilvēki vēlas uztvert un izzināt informāciju ar modernāku formātu palīdzību. Ierastajos muzejos, pasākumos un izstādēs tie vēlas mainīgus eksponātus un stendus, kurus var „pamēģināt” vai „izjust”. Šis formāts, protams, populārs kļuvis arī uzņēmumu un organizāciju mārketingā – uzņēmumi, kas interaktīvus risinājumus jau iekļāvuši savās kampaņās, zina, ka mūsdienu cilvēks pastiprinātu uzmanību pievērš kaut kam jaunam, neredzētam, kustīgam, proti, visbiežāk multimediju objektam, kas spēj mijiedarboties ar lietotāju.

Ļauj man pamēģināt, un es sapratīšu

Ir pagājuši tie laiki, kad cilvēku uzmanību muzejā, kādā ekspozīciju zālē vai izstāžu stendā ilgstoši varēja noturēt ar 18.gs. muižas vārtu atslēgu, kas paslēpta aiz stikla kupola. Bērnam un arī pieaugušajiem daudz saistošāk būs paņemt to rokās – sajust, cik tā ir smaga, cik liela, kā aprūsējusi, cik grūti bija tādu ielikt slēdzenē un cik grūti tā griezās, jo pašiem kabatā ir maza, spīdīga dzīvokļa atslēdziņa, kura ir tik ļoti ērta. Vecās atslēgas aplūkošana kļūs daudz interesantāka arī tad, ja to varēs apskatīt digitāli, piemēram, kā papildinātās realitātes vai 3D objektu. Šāda pieredze apmeklētājam ļaus aplūkoto objektu atcerēties daudz ilgāk un spilgtāk, kas nozīmēs, ka muzeja apmeklējums noteikti nebūs bijis veltīgs. Kā teicis ķīniešu konfūcisma filosofs Xunzi: „ Pastāsti un es aizmirsīšu, iemāci un es varbūt atcerēšos, ļauj man pamēģināt un es sapratīšu.”

Interaktīvais alus

Interaktīvi risinājumi arvien biežāk tiek izmantoti arī uzņēmējdarbībā, lai veicinātu uzņēmuma tēlu, piesaistītu jaunus un noturētu jau esošos klientus. Tā piemēram, kompānija Heineken 2010 gadā realizēja „Heineken tap challenge” akciju, kuras ietvaros dažādos tirdzniecības centros tika uzstādīti interaktīvi stendi, ar kuru palīdzību apmeklētājiem bija iespēja izmēģināt spēkus bārmeņa lomā – ieliet savā alus kausā virtuālu alu tā, lai neizlītu ne pilīte alus. Veikalos, kuros tika izvietoti šie stendi, Heineken alus muciņu pārdošanas apjomi palielinājās par 90%.

Interaktīvā grīda

Līdzīgi zviedru milzis IKEA atrada pavisam vienkāršu veidu, kā pēc iespējas ilgāk noturēt veikalā ģimenes ar bērniem un kā tām likt atgriezties pēc iespējas biežāk. Brīvajās ejās tika uzstādītas interaktīvas projekciju grīdas, uz kurām tika projicētas dažādas kustīgas animācijas, kas mijiedarbojās ar garāmgājējiem. Protams, vislielāko prieku tas sagādāja bērniem, kuriem veikala apmeklējums bija kļuvis daudz interesantāks. Ja agrāk bērni bija tie, kas teica vecākiem: „Vai vēl ilgi? Gribu mājās!”, tad tagad ir otrādi – vecāki var mierīgi iepirkties, taču tad jāpierunā bērni doties ārā no veikala. Šīs interaktīvās grīdas dēļ, ģimenes biežāk dodas iepirkties uz IKEA, atstājot tur vairāk naudas.

Interaktīvie kuponi

2013. gadā ātrās ēdināšanas uzņēmums KFC Austrālijā izlaida mobilo aplikāciju – spēli. Tās mērķis bija palielināt pārdošanas apjomus tukšajos dienas periodos 15 līdz 24 gadus vecu jauniešu vidū. Par spēles izspēlēšanu spēlētājs saņēma reālu atlaižu kuponu kādai no KFC uzkodām. Pirmo 8 nedēļu laikā aplikācija tika lejuplādēta 385,000 reižu, bet jau pirmā mēneša laikā aplikācija veicināja pārdošanas apjomu kāpumu par 20%. Tas viss, pateicoties interesantākam, atraktīvākam un interaktīvam interaktīvam risinājumam, kas ļauj iegūt atlaižu kuponus.

Interkatīvais tūrisms

2015. gadā Ventspils Tūrisma un informācijas centrs izveidoja Ventu Bankas mobilo aplikāciju, kurā integrēti papildinātās realitātes elementi. Dažādos Ventspils tūrisma apskates objektos tika izvietoti papildinātās realitātes marķieri. Pret tiem pavēršot mobilos telefonus vai planšetdatorus ar ieslēgtu Ventu Bankas aplikāciju, varēs redzēt dažādus papildinātās realitātes tēlus. Nofotogrāfējoties ar šiem tēliem, pilsētas iedzīvotāji un viesi pelnīs ventus, tā lieliski pavadot laiku, iepazīstot pilsētu, fotogrāfējoties populāros apskates objektos un reizē savā īpašumā iegūstot Ventspils vietējo naudas vienību – ventus.

Secinājumi

Interesanti, ka visas šīs kompānijas jau esošiem risinājumiem pievienoja jaunu interaktīvu pieeju, tā piesaistot klientu interesi daudz neierastāk. Vai tie būtu interaktīvi demonstrāciju modeļi, dažādi interaktīvi stendi, mobilo telefonu aplikācijas, vai papildinātā realitāte – tie visi ir moderni interaktīvi risinājumi, kas, tāpat kā agrāk senā atslēdziņa muzejā, šodien palīdz klientam izzināt un interesantā veidā mijiedarboties ar muzeja eksponātiem vai uzņēmuma produktiem.
Viss ģeniālais ir vienkāršs, tāpēc, kas zina, varbūt jau pavisam drīz mēs varēsim izmantot Jūsu kampaņu vai radītu interaktīvu lietu kā piemēru veiksmīgai klientu piesaistei ar interaktīvu risinājumu palīdzību.

Bloga ieraksts publicēts 2015. gada 13.jūlijā vietnē aspired.lv


VATP komentārs: SIA "Aspired" ir VATP Biznesa inkubatora absolvents un sadarbības partneris

Citas ziņas

Autors Līna Indriksone 29 apr., 2024
Pagājuši trīs gadi kopš Ventspils Augsto tehnoloģiju parks (VATP) sadarbībā ar Norvēģijas partneri International Development Norway (IDN) īsteno sabiedrības informēšanas kampaņu, kā laikā iedzīvotāji dažādos veidos informēti par klimata pārmaiņām un vides jautājumiem. Kampaņas ietvaros organizēti izglītojoši pasākumi un veidoti informatīvi materiāli.  Norvēģijas pieredze kampaņas “Zaļā misija” īstenošanai bija ļoti noderīga un pat nepieciešama: “Klimata pārmaiņas un vides jautājumi Norvēģijai ir svarīgs temats valstiskā un arī starptautiskā līmenī. Esam priecīgi dalīties ar savu pieredzi ar Latvijas pārstāvjiem, kopīgi īstenojot kampaņu un sniedzot ieskatu mūsu valstī īstenotajās aktivitātēs, lai līdzīgas darbības varētu pielāgot un īstenot arī Latvijā,” IDN izpilddirektors Anders Stølan par dalību kampaņas organizēšanā. Norvēģijā izglītošana par cilvēces ietekmi uz klimata pārmaiņām notiek jau no mazotnes – skolēni piedalās ražas novākšanā un dabas resursu izmantošanā, un apspriež resursu ilgtspējīgu izmantošanu. Klimata zinības caurvij dažādus mācību priekšmetus, piemēram, sociālās zinības, ētiku, reliģiju un veselības mācību, atspoguļojot klimata pārmaiņas sociālās, ekonomiskās un vides kontekstā. Skolotāji mācību saturu veido paši, tādā veidā radot pozitīvu augsni bērnu attīstībai. Atbildība par klimata pārmaiņām negulstas tikai uz izglītības sistēmas pleciem – ir novērojama liela sociālā iesaiste norvēģu vidū. Vecāki piedalās bērnu izglītošanā un veic brīvprātīgo darbu gan skolās, gan citās sabiedriskās aktivitātēs. Norvēģijas valsts iestādes ievieš risinājumus, kas samazina privāto transportlīdzekļu ar iekšdedzes dzinējiem izmantošanu, sniedzot atbalstu elektroauto iegādei. Oslo centrā privātajiem transportlīdzekļiem ir ierobežotas parkošanās iespējas, bet pilsētas infrastruktūra ir tik attīstīta, ka lielai daļai tās iedzīvotāju nemaz nav vajadzība pēc privātā transportlīdzekļa izmantošanas. Liela daļa sabiedriskā transporta – gan sauszemes, gan ūdens – darbināmi ar elektrību. Kampaņas “Zaļā misija” ietvaros radīts interaktīvs mācību saturs, radošas darbnīcas un digitālie rīki klimata jautājumu apguvei. Divu gadu laikā aizvadītas vairāk nekā 70 nodarbības, kurās piedalījušies vairāk nekā 1200 skolēni. Sabiedrības izglītošanas nolūkos sadarbībā ar vides organizācijām īstenotas arī informatīvās kampaņas sociālajos medijos un citos plašsaziņas līdzekļos. Klimata darbnīcās, apgūstot ilgtspējīgu resursu izmantošanu un saņemot iespēju apdrukāt ilgtspējīgu ūdens pudeli, termokrūzi un auduma maisiņu, iesaistījušies turpat 200 dalībnieki, savukārt vairāk nekā 700 dalībnieki apmeklējuši pop-up izbraukuma klimata darbnīcas Ventspils valspilsētā un novadā. Klimata nodarbības un darbnīcas īstenotas ar VATP esošās dizaina darbnīcas RADE un Nākotnes klases iesaisti. Kampaņas “Zaļā misija” un projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” īstenošana noslēgsies 2024. gada 30. aprīlī, tomēr iegūtās zināšanas paliks un sniegs iedvesmu organizēt citas aktivitātes nākotnē, lai veidotu zaļāku nākotni! Strādājam kopā zaļai Eiropai! Sabiedrības informēšanas kampaņa “Zaļā misija” tiek īstenota projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” (projekta Nr. NFI/AK/04) ietvaros. Projekta budžets ir 5 117 000 EUR, no kura Norvēģijas finanšu instrumenta (Norvēģijas grants) līdzfinansējums ir 4 349 450 EUR. Projekta īstenošanas periods – no 2021. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 30. aprīlim. Vairāk informācijas: vatp.lv/projekti/piesarnoto-vietu-sanacija .
Autors Līna Indriksone 18 apr., 2024
Trešdien, 17. janvārī, Valmieras novada pašvaldība sadarbībā ar projekta “Circular spaces” partneriem organizēja vebināru “Apritīgas koprades darbnīcas - atslēga uz apritīgu uzņēmējdarbību” 2024. gada Pasaules aprites ekonomikas foruma ietvaros. Pasākumā piedalījās vairāk nekā 30 dalībnieki gan no tuvākajām valstīm, gan arī no tālākām, kā piemēram, Apvienotās Karalistes, Lebanonas, Malaizijas un citām. Vebināra virsmērķis bija iepazīstināt dalībniekus ar jēdzienu “koprades darbnīca” (angļu val. – makerspace) un to, kā caur Interreg Baltijas jūras reģiona programmas projekta “Circular spaces” aktivitātēm ieviesīsim aprites ekonomikas principus šajās darbnīcās un kā izglītosim koprades darbnīcu apmeklētājus. Koprades darbnīcas ir vietas, kurās top prototipi un jaunu uzņēmumu idejas. Svarīgi, lai jau no uzņēmuma darbības sākuma tajā tiktu ieviest aprites ekonomikas principi. Tas ne tikai samazina uzņēmuma ietekmi uz vidi, bet padara to arī konkurētspējīgāku. Arvien vairāk klientu pievērš uzmanību tam, kādus produktus piedāvā uzņēmējs un vai iegādātā prece ir ilgmūžīga, nododama atkārtotai pārstrādei. Projekta īstenošana sniedz iespēju izstrādāt ne tikai konkrētus risinājumus definētajai problēmai, bet arī sadarboties ar citu valstu partneriem Baltijas jūras reģiona ietvaros. Sadarbība ar organizācijām un cilvēkiem, kuri ir pieredzējuši dažādās jomās, dod iespēju nonākt pie labākajiem risinājumiem, mācīties vienam no otra, kā arī nodot projektā izstrādātos risinājumus plašākai mērķauditorijai. Pēc partneru prezentācijām vebinārs turpinājās ar Pasaules aprites ekonomikas forumā notiekošās diskusijas “Cilvēki – pārmaiņu virzītājspēks” skatīšanos. Diskusijas laikā tika izcelts, cik svarīga ir cilvēku loma aprites ekonomikas ieviešanā. Diskusijas secinājums bija, ka, ja patērētāji būs izglītoti par aprites ekonomiku un tās principiem, tad viņi sāks arī ražotājiem pieprasīt produktus vai pakalpojumus, kas ir izstrādāti pēc šiem principiem. Projekta “Circular spaces” izveidotā mācību programma ir tieši mērķēta, lai cilvēki stiprinātu savas prasmes par aprites ekonomiku gan teorētiski, gan praktiski. Izstrādātā izglītības programma ir pieejama projekta tīmekļvietnē sadaļā “Solutions”. Šobrīd lielākoties dzīvojam pēc lineārās ekonomikas modeļa, kura pamatā ir „paņem, saražo, patērē, izmet” pieeja. Savukārt aprites ekonomika ir ražošanas un patēriņa modelis, kas paredz esošo materiālu un produktu koplietošanu, iznomāšanu, atkārtotu izmantošanu, remontu, atjaunošanu un pārstrādi pēc iespējas ilgākā laika periodā. Tādējādi tiek pagarināts produktu aprites cikls. Praksē tas nozīmē līdz minimumam samazināt atkritumu apjomu. Kad pienāk kāda produkta lietošanas laika beigas, tā materiālus pēc iespējas cenšas atgriezt ekonomikā. Tos var lietderīgi izmantot atkal un atkal, tādējādi radot papildu vērtību. Pasākums norisinājās Pasaules aprites ekonomikas foruma ietvaros. Projekta partneri – Valmieras novada pašvaldība, nodibinājums “Ventspils Augsto Tehnoloģiju parks” (Ventspils dizaina darbnīca RADE), Valmieras attīstības aģentūra (Valmieras koprades darbnīca DARE), Kaunas Science and Technology Park, Lithuania Innovation Centre, Creator Makerspace (Norvēģija), Maker (Dānija), Technical University of Applied Sciences Wildau (Vācija). Aktivitātes tiek īstenotas Eiropas Savienības INTERREG Baltijas jūras reģiona programmas projekta “Circular Economy makerspace” (projekta Nr. #C024) ietvaros. Vairāk informācijas: www.vatp.lv/projekti/circular-spaces. Informāciju sagatavoja: Elizabete Ločmele Valmieras novada pašvaldības Zīmolvedības un sabiedrisko attiecību nodaļas vides komunikācijas projektu vadītāja tālr. 64207150
Autors Līna Indriksone 17 apr., 2024
Otrdien, 16. aprīlī, vairāk nekā 70 interesenti apmeklēja klimata un vides kampaņas “Zaļā misija” noslēguma pasākumu Ventspils Gāliņciema bibliotēkā, aktīvi piedaloties dizaina darbnīcās, iepazīstot dizaina darbnīcas “Rade” un Ventspils Māksas skolas audzēkņu radīto izstādi un uzzinot par kampaņas laikā paveikto. Pasākuma bildes iespējams lejupielādēt šeit . Ventspils Augsto tehnoloģiju parka (VATP) pārstāve Līna Indriksone, kura kampaņā darbojas kā sabiedrības izpratnes veicināšanas eksperte, informēja par kampaņas rezultātiem. Kampaņas ietvaros radīts interaktīvs mācību saturs, radošas darbnīcas un digitālie rīki klimata jautājumu apguvei. Divu gadu laikā aizvadītas vairāk nekā 70 nodarbības, kurās piedalījušies vairāk nekā 1200 skolēni. Sabiedrības izglītošanas nolūkos sadarbībā ar vides organizācijām īstenotas arī informatīvās kampaņas sociālajos medijos un citos plašsaziņas līdzekļos. Klimata darbnīcās, apgūstot ilgtspējīgu resursu izmantošanu un saņemot iespēju apdrukāt ilgtspējīgu ūdens pudeli, termokrūzi un auduma maisiņu, iesaistījušies turpat 200 dalībnieki, savukārt vairāk nekā 700 dalībnieki apmeklējuši pop-up izbraukuma klimata darbnīcas Ventspils valspilsētā un novadā. Klimata nodarbības un darbnīcas īstenotas ar VATP esošās dizaina darbnīcas RADE un Nākotnes klases iesaisti. Kampaņas “Zaļā misija” noslēguma pasākuma laikā atklātā dizaina darbnīcas RADE un Ventspils Mākslas skolas audzēkņu radītā izstāde Gāliņciema bibliotēkā būs skatāma līdz 30. aprīlim. Klātesošajiem bija iespējams balsot par, viņuprāt, veiksmīgāko mākslas darbu, kas veidots no lietotiem apģērbiem. Par uzvarētāju skatītāju balsojumā atzīts mākslas skolas studentes Hannas Nellijas Grīnhofas radītais tērps. Kampaņa “Zaļā misija” aprīlī būs noslēgusies, bet iegūtās zināšanas palīdzēs parūpēties par mūsu apkārtni ilgtermiņā! Strādājam kopā zaļai Eiropai! Sabiedrības informēšanas kampaņa “Zaļā misija” tiek īstenota projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” (projekta Nr. NFI/AK/04) ietvaros. Projekta budžets ir 5 117 000 EUR, no kura Norvēģijas finanšu instrumenta (Norvēģijas grants) līdzfinansējums ir 4 349 450 EUR. Projekta īstenošanas periods – no 2021. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 30. aprīlim. Vairāk informācijas: vatp.lv/projekti/piesarnoto-vietu-sanacija .
Autors Līna Indriksone 12 apr., 2024
Šī gada 22. aprīlī plkst. 10.00 Ances kultūras namā norisināsies bezmaksas pop-up klimata darbnīca, kuras laikā iedzīvotājiem būs iespēja atsvaidzināt zināšanas klimata jautājumos un apdrukāt auduma maisiņus, veidojot kombināciju no piedāvātajiem dizainiem. Kampaņa “Zaļā misija” sadarbībā ar Ventspils dizaina darbnīcu RADE organizēs izbraukuma darbnīcu, kā laikā dalībniekiem būs iespēja darboties radoši. Aktivitāte tiek organizēta ar mērķi veicināt ilgtspējīgu dzīvesveidu un vides apziņu – tā ne tikai uzlabos dalībnieku izpratni par atkritumu samazināšanu un vairākkārtēju izmantošanu, bet arī sniegs iespēju ikvienam bez maksas izveidot personīgu un praktisku priekšmetu, kas ikdienā atgādinās par resursu apzinātas izmantošanas nozīmi. Lai piedalītos darbnīcā, iepriekš pieteikties nav nepieciešams, tomēr aicinām būt modriem un nenokavēt lielisko iespēju tikt pie sava bezmaksas personalizētā maisiņa. Jautājumu gadījumā aicinām sazināties ar mums, rakstot uz e-pastu misija@vatp.lv . Norises vieta: Ances kultūras nams, “Ausmas”, Ance, Ances pagasts, Ventspils novads, LV-3612. Jau iepriekš “Zaļā misija” priecējusi iedzīvotājus ar dažādām aktivitātēm, piemēram, organizējot akciju “Lai vecais top par jauno” un klimata darbnīcas “Tava sapņu ūdens pudele” un “Tava sapņu termokrūze”. Strādājam kopā zaļai Eiropai! Sabiedrības informēšanas kampaņa “Zaļā misija” tiek īstenota projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” (projekta Nr. NFI/AK/04) ietvaros. Projekta budžets ir 5 117 000 EUR, no kura Norvēģijas finanšu instrumenta (Norvēģijas grants) līdzfinansējums ir 4 349 450 EUR. Projekta īstenošanas periods – no 2021. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 30. aprīlim. Vairāk informācijas: vatp.lv/projekti/piesarnoto-vietu-sanacija . Informāciju sagatavoja: Līna Indriksone Sabiedrības izpratnes veicināšanas eksperte lina.indriksone@vatp.lv
Atvērt vairāk ziņu
Share by: