Blog Post

VATP Nākotnes klase piedalījās konferencē "Izglītības radars 2022"

aug. 22, 2022

Šī gada 16. augustā Ventspilī norisinājās pirmā Ziemeļkurzemes pašvaldību - Ventspils valstspilsētas, Ventspils novada, Talsu novada un Kuldīgas novada - izglītības pārvalžu un nodaļu rīkotā konference pedagogiem un izglītības speciālistiem "Izglītības radars 2022". Konference pulcināja pedagogus, skolu vadības pārstāvjus, jomas speciālistus kā arī pašvaldības un valsts mēroga politikas veidotājus.


Konferences rīkotāji aicināja arī Ventspils Augsto tehnoloģiju parku (VATP) sniegt savu redzējumu un ekspertīzi par digitalizācijas jautājumiem izglītības jomā. Plenārsēdē, kas norisinājās koncertzālē Latvija, klausītājus uzrunāja VATP Tehnoloģiju attīstības daļas vadītāja Sandra Rožkalne, informējot par tendencēm un labās prakses piemēriem izglītības digitalizācijā. Vēlāk daļai konferences dalībnieku bija iespēja apmeklēt VATP Nākotnes klasi un dizaina darbnīcu RADE, kur VATP eksperti praktiski demonstrēja Nākotnes klases un RADEs iespējas, kā arī uzrunāja dalībniekus par tematiem “Dizains, tehnoloģijas un uzņēmējdarbība skolēna acīm” un “Kā šodienas klasi pārvērst nākotnes klasē”?


Ventspilī digitālo tehnoloģiju jomai tiek pievērsta īpaša uzmanība jau vairāku gadu garumā. Ir daudzas lietas, ar ko patiešām varam lepoties, un to, uzrunājot konferences dalībniekus, akcentēja arī Ventspils valstspilsētas domes priekšsēdētājs Jānis Vītoliņš.


Plenārsēde un darbnīcas

Konferencei tika izvēlēta tēma Digitālā ekosistēma izglītības telpā. Izteikties par šo tēmu plenārsēdē tika aicināti gan izglītības, gan digitālo tehnoloģiju jomu profesionāļi. Konferencē uzstājās Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) prezidente Signe Bāliņa, Valsts prezidenta padomniece informatīvās telpas un digitālās politikas jautājumos Ieva Ilvesa, nodibinājuma Iespējamā misija vadītāja Ramona Urtāne, izglītības datu analīzes platformas Edurio Latvijas komandas vadītāja Lauma Tuča, SIA Lielvārds valdes priekšsēdētājs Andris Gribusts. Savukārt par Ventspils pieredzi un nākotnes redzējumu stāstīja Ventspils Digitālā centra direktore Elīna Kroņkalne, Ventspils Augstskolas Informācijas tehnoloģiju fakultātes dekāns Vairis Caune, VATP pārstāve Sandra Rožkalne un SIA Azeron valdes loceklis Jānis Kūlbārdis. Konferences otrajā daļā dalībniekiem bija iespēja doties praktiskās vizītēs (darbnīcās), lai klātienē apskatītu zinātnes centru VIZIUM, Ventspils Tehnikuma, kā arī Ventspils Augstskolas laboratorijas, Ventspils Augsto tehnoloģiju parkā izveidoto Nākotnes klasi un dizaina darbnīcu RADE.


Pratību mēriecīces

Konferences nosaukumā minētais vārds radars* izskaidro vēlmi konstatēt, kāda tad ir situācija Latvijā digitālās pratības jomā. Vairāki plenārsēdes eksperti savā uzstāšanās runā lietoja arī citu ģeogrāfijas jēdzienu – kompass**.


Viens no rādītājiem, kas pastāsta, kādi esam, ir DESI indekss (Digital Economy and Society Index), kurā salīdzināti Eiropas Savienības (ES) valstu rādītāji. Gan Arvils Ašeradens, gan Ieva Ilvesa norādīja, ka vēl pirms dažiem gadiem Latvija, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, bija diezgan kritiskā situācijā digitālās pratības ziņā. Šogad esam 18. vietā (pavisam indeksā iekļautas 28 valstis). Taču, kā uzsvēra Ilvesa, Latvijai ir visi priekšnosacījumi, lai attīstītos un piedzīvotu izaugsmi: mums ir ātrs un pieejams internets, augstas veiktspējas tīkla (VHCN) pārklājums (91%, vidēji ES – 70%), 80% iedzīvotāju ir kāda viedierīce, datorus izmanto vairāk nekā 50%, un gandrīz 70% Latvijas iedzīvotāju izmanto internetu saziņai ar valsts iestādēm un/vai preču un pakalpojumu iegādei.


Dators skolas somā

Moderna valsts sākas ar datoru skolas somā – šādu tematu konferencē pieteica un sīkāk iztirzāja Ilvesa. Latvijā patlaban tiek virzīts projekts, kas paredz, ka drīzā nākotnē katram Latvijas skolēnam būs savs dators, ko ikdienā ņemt līdzi uz skolu, lai to izmantotu jebkurā mācību priekšmetā. Iepirkuma process ir ieildzis un projekts ir aizkavējies, taču ir cerības, ka gada beigās 7. -9. klašu audzēkņi kā pirmie varētu saņemt viedierīces.

Datori, kā norādīja vairāki konferences dalībnieki, ir tikai rīks, kas palīdzēs veicināt digitalizācijas procesus izglītībā. Joprojām svarīga loma būs skolotājam – izglītības procesa virzītājam. Digitalizācija pilnībā izmainīs izglītības procesu. Situācijā, kad mācību līdzeklis skolēnam ir pieejams jebkurā laikā un vietā, bērns mācās pats, bet skolotājs ir gids, atbalstītājs un virzītājs, nākotnes izglītības procesa vīziju ieskicēja Saeimas pārstāvis Ašeradens. LIKTA prezidente Signe Bāliņa savu prezentāciju noslēdz ar izteikumu: «Šodien kāds mācās, lai tevi apsteigtu. Ko dari tu?»


Ieskicējot nākotni un atsaucoties uz 2020. gada Pasaules Ekonomikas foruma atziņām, Valsts prezidenta kancelejas pārstāve Ilvesa norādīja: darbs nezudīs, taču tas mainīsies. Forumā secināts, ka jau līdz 2025. gadam 85 miljoni darba vietu izzudīs, taču 97 miljoni nāks klāt no jauna.


Apzinoties digitālo tehnoloģiju nozīmi, īpaša nozīme skolās šodien tiek pievērsta STEM jomas priekšmetiem (dabaszinībām un matemātikai). Aktuāls ir jautājums, kā panākt, lai skolēnus ieinteresētu šajos priekšmetos un lai tie pēc skolas beigšanas vēlētos apgūt profesijas, kas saistītas ar minētajiem priekšmetiem. Kā norādīja Vairis Caune, Ventspils Augstskolas IT fakultātes dekāns, nevar gribēt, lai visi izvēlētos STEM. Taču svarīgi, lai visās izglītības pakāpēs strādājošajiem būtu vienota vīzija un lai izglītībā iesaistītie savstarpēji sadarbotos.


Kā jūtas skolotājs

To, kā šodien savā profesijā jūtas skolotājs, noskaidrots pētījumā Skolotāja balss, kas veikts pēc uzņēmuma Lielvārds pasūtījuma. Par to sīkāk pastāstīja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Andris Gribusts. Piemēram, secināts, ka 60% pedagogu pietrūkst laika, lai paveiktu darba pienākumus vēlamajā kvalitātē. Viņš stāstīja arī par uzņēmuma veidotajiem digitālajiem materiāliem, kas tiek piedāvāti, lai atvieglotu skolotāju darbu un veicinātu izglītības kvalitāti. Par to, kāda ir skolotāju kāpšana prasmju kalnā un kas to var veicināt, runāja nodibinājuma Iespējamā misija valdes priekšsēdētāja Ramona Urtāne. Savukārt Lauma Tuča akcentēja datu nozīmi digitālajā izglītības ekosistēmā.


Viens no iemesliem, kāpēc skolotājiem trūkst laika, lai darbus paveiktu vēlamajā kvalitātē, ir mācību līdzekļu trūkums. Valsts un Izglītības ministrija nav nodrošinājusi mācību grāmatas, kas atbilst jaunajam saturam, tāpēc pedagogi ziedo savu brīvo laiku, lai gatavotu mācību materiālus paši. Kā norādīja Ventspils valstspilsētas domes deputāts Aivars Lembergs, katrs skolotājs spiests kļūt par mācību grāmatu sastādītāju un izdevēju.

Rezolūzija


Plenārsēde noslēdzās ar rezolūciju, kurā apkopti konferences laikā izskanējušie atzinumi un ieteikumi. Dokumenta pirmajā punktā minēts, ka Latvijas pedagogiem nepieciešams spēcīgs atbalsts – darba alga un valsts motivācijas programma. Otrais punkts paredz, ka nepieciešams nodrošinājums ar jaunajam mācību saturam atbilstošām mācību grāmatām un mācību līdzekļiem (tostarp digitāliem), kā arī atbilstošs valsts finansējums to iegādei. Rezolūcijas trešajā punktā minēts, ka nepieciešams atbalsts skolēniem STE(A)M (dabaszinību, matemātikas un mākslas jomas) programmu apguvē jaunradītajos inovāciju centros (līdzīgi kā darbojas kultūras programma Skolas soma). Rezolūcija nosūtīta LR Izglītības un zinātnes ministrijai, kā arī LR Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijai.


*radars – radiotehniska ierīce mērķa atklāšanai un tā virziena un attāluma noteikšanai ar radiosignāliem;
**kompass – aparāts ģoegrāfiskā vai magnētiskā meridiāna virziena noteikšanai (avots: tezaurs.lv).


Citas ziņas

Autors Līna Indriksone 20 maijs, 2024
Ventspils Augsto tehnoloģiju parka un Ventspils dizaina darbnīcas RADE pārstāvji no šī gada 14. līdz 16. februārim atradās Moldē, Norvēģijā, kur norisinājās projekta “BSI_4Women” trešā partneru tikšanās ar mērķi atskatīties uz paveiktajām aktivitātēm un plānot turpmāko projekta īstenošanu. Jau pavisam drīz sievietēm-bēglēm no Ukrainas un citām valstīm būs pieejama inkubācijas programma uzņēmējdarbības uzsākšanai. Projekta partnerus uzņēma inovāciju laboratorija “ProtoMore Kunnskapspark”, kas palīdzēja saprast sieviešu-bēgļu vajadzības ar dizaina domāšanas palīdzību. Šī pieeja palīdzēja saprast, cik svarīga ir izpratne par lietotāju vajadzībām, koncentrējoties nevis uz risinājumu pielāgošanu klientiem, bet sākot ar vajadzību apzināšanu un veidojot risinājumus pamatojoties uz tiem. Partneru tikšanās laikā uzņēmējas no Ukrainas un Čehijas dalījās ar savu pieredzi biznesa uzsākšanā Norvēģijā, kas projekta partneriem palīdzēja izprast šķēršļus, ar kuriem sievietes nereti sastopas, pārceļoties uz dzīvi citās valstīs. Būtiska loma tika pievērsta iegūtās pieredzes izmantošanai projekta aktivitāšu īstenošanā.  Projekta mērķis ir palīdzēt sieviešu dzimuma pārstāvju bēglēm no Ukrainas un ārpus tās dibināt savu biznesu un kļūt par aktīvām sabiedrības loceklēm. Tiek veidots visaptverošs instrumentu klāsts, tajā skaitā inkubācijas programma, digitālā platforma, vadlīnijas un citi rīki, kas palīdzēs vadīties uzņēmējdarbības jomā citā Baltijas jūras reģiona valstīs. Projektā piedalās septiņi partneri no Baltijas jūras reģiona valstīm – Žešovas reģionālās attīstības aģentūra (Polija), Mēres un Rumsdāles apgabala pārvalde (Norvēģija), Centrālā Dānijas Biznesa centrs (Dānija), Tallinas zinātnes parks “Tehnopol” (Igaunija), Kauņas Tehnoloģiju un zinātnes parks (Lietuva), nodibinājums “Ventspils Augsto Tehnoloģiju parks” (Latvija), Dalarnas zinātnes parks (Zviedrija). Aktivitātes tiek īstenotas Eiropas Savienības INTERREG Baltijas jūras reģiona programmas projekta “The Baltic Sea Initiative for the Development of Business Activity of Refugee Women” (projekta Nr. #C003) ietvaros. Vairāk informācijas: www.vatp.lv /projekti/bsi4women .
Autors Līna Indriksone 09 maijs, 2024
Līdz 22. aprīlim 1.-4. klašu skolēniem bija iespēja pieteikties dalībai radošo darbu konkursā “Mana veselīgā ēdienkarte”, kas tiek organizēts kā viena no programmas “Piens un augļi skolai” aktivitātēm. Konkursam, kurā bija iespējams parādīt savas zināšanas par veselīgu uzturu, pieteikušās klases no visas Latvijas – kopā saņemts 581 pieteikums. Radošo darbu iesniegšana ir noslēgusies, kas nozīmē, ka sācies darbs žūrijai. Skolēnu sagatavotos darbus vērtēs uztura speciāliste Lizete Puga, rallijkrosa autobraucējs Reinis Nitišs un māksliniece – gleznotāja, dizainere Ildze Ose. Pirmo trīs vietu ieguvējus žūrija noteiks divās klašu grupās: 1.-2. klase; 3.-4. klase. Paši radošākie un zinošākie iegūs apmaksātu transportu un ieejas biļetes uz kādu no attiecīgajā novadā esošu dabas atpūtas vietu, bet otro un trešo vietu ieguvējiem – galda spēles izglītojošai kopā būšanai. Darbi tiks nodoti arī skatītāju vērtējumam sociālo mediju platformā facebook.com . Publiskajā balsojumā tiks noskaidrots, kura klase iegūs simpātiju balvu – personalizētas, ar skolēnu vārdiem un programmas “Piens un augļi skolai” logo apdrukātas ūdens pudeles. Konkursa mērķis ir radošu un izglītojošu aktivitāšu veidā 1. – 4. klašu skolēniem sniegt informāciju par piena un augļu nozīmi, to pozitīvo ietekmi uz veselību un labsajūtu, kā arī veicināt veselīgu paradumu ieviešanu un nostiprināšanu jau bērnībā. Rezultāti tiks publicēti “Piens un augļi skolai” tīmekļa vietnē , kā arī sociālo tīklu kontos Instagram un Facebook, un paziņoti visām konkursā reģistrētajām klasēm, izmantojot pieteikumā norādīto kontaktinformāciju. “Mana veselīgā ēdienkarte” - aizraujoša iespēja izpaust savu radošumu un zināšanas par veselīgu uzturu! Radošo darbu konkursu organizē Lauku atbalsta dienests sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks”, un tas tiek finansēts no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un valsts finanšu līdzekļiem.
Autors Līna Indriksone 30 apr., 2024
Šodien, 30. aprīlī, vairāk nekā 50 aprūpes centra seniori un pārstāvji piedalījās kampaņas pasākumā, kas bija veltīts klimata pārmaiņām un vides jautājumiem. Par “Zaļā misija” rezultātiem pastāstīja kampaņas pārstāvji, bet darbnīcas ar projekta finansiālu atbalstu nodrošināja Ventspils dizaina darbnīca RADE. Darbnīcu laikā ikvienam pasākuma dalībniekam bija iespējams sev izveidot personalizētu auduma maisiņu un ūdens pudeli. Aktivitātes organizētas ar mērķi veicināt ilgtspējīgu dzīvesveidu un vides apziņu – ne tikai lai uzlabotu dalībnieku izpratni par atkritumu samazināšanu un vairākkārtēju izmantošanu, bet arī sniegtu iespēju izveidot personīgu un praktisku priekšmetu, kas ikdienā atgādinās par vides aizsardzības nozīmi. Kampaņa “Zaļā misija” aktivitātēs šo gadu laikā iesaistījusi dažādu vecuma grupu pārstāvjus, tomēr lielākoties tie bijuši bērni, jaunieši un pieaugušie. Tieši tāpēc tika saskatīta nepieciešamība iesaistīt arī seniorus, gan sniedzot zināšanas par klimata pārmaiņām un vides jautājumiem, gan sagādājot pozitīvas emocijas un praktisku darbošanos. Pasākuma laikā tika popularizētas kampaņas ietvaros īstenotās aktivitātes, piemēram klimata nodarbības, klimata darbnīcas “Tava sapņu ūdens pudele” un “Tava sapņu termokrūze”, kā arī akcija “Lai vecais top par jauno”. Kampaņas ietvaros izveidoti arī 400 izglītojoši komplekti, kas izdalīti skolām. Komplektos iekļauta izglītojoša informācija par apģērbu atjaunošanas iespējām, kā arī viss nepieciešamais, lai skolas un mājas apstākļos būtu iespējams apdrukāt apģērbu termodrukas tehnikā. Saņemtas ļoti pozitīvas atsauksmes no skolām! Strādājam kopā zaļai Eiropai! Sabiedrības informēšanas kampaņa “Zaļā misija” tiek īstenota projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” (projekta Nr. NFI/AK/04) ietvaros. Projekta budžets ir 5 117 000 EUR, no kura Norvēģijas finanšu instrumenta (Norvēģijas grants) līdzfinansējums ir 4 349 450 EUR. Projekta īstenošanas periods – no 2021. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 30. aprīlim. Vairāk informācijas: vatp.lv/projekti/piesarnoto-vietu-sanacija .
Autors Līna Indriksone 29 apr., 2024
Pagājuši trīs gadi kopš Ventspils Augsto tehnoloģiju parks (VATP) sadarbībā ar Norvēģijas partneri International Development Norway (IDN) īsteno sabiedrības informēšanas kampaņu, kā laikā iedzīvotāji dažādos veidos informēti par klimata pārmaiņām un vides jautājumiem. Kampaņas ietvaros organizēti izglītojoši pasākumi un veidoti informatīvi materiāli.  Norvēģijas pieredze kampaņas “Zaļā misija” īstenošanai bija ļoti noderīga un pat nepieciešama: “Klimata pārmaiņas un vides jautājumi Norvēģijai ir svarīgs temats valstiskā un arī starptautiskā līmenī. Esam priecīgi dalīties ar savu pieredzi ar Latvijas pārstāvjiem, kopīgi īstenojot kampaņu un sniedzot ieskatu mūsu valstī īstenotajās aktivitātēs, lai līdzīgas darbības varētu pielāgot un īstenot arī Latvijā,” IDN izpilddirektors Anders Stølan par dalību kampaņas organizēšanā. Norvēģijā izglītošana par cilvēces ietekmi uz klimata pārmaiņām notiek jau no mazotnes – skolēni piedalās ražas novākšanā un dabas resursu izmantošanā, un apspriež resursu ilgtspējīgu izmantošanu. Klimata zinības caurvij dažādus mācību priekšmetus, piemēram, sociālās zinības, ētiku, reliģiju un veselības mācību, atspoguļojot klimata pārmaiņas sociālās, ekonomiskās un vides kontekstā. Skolotāji mācību saturu veido paši, tādā veidā radot pozitīvu augsni bērnu attīstībai. Atbildība par klimata pārmaiņām negulstas tikai uz izglītības sistēmas pleciem – ir novērojama liela sociālā iesaiste norvēģu vidū. Vecāki piedalās bērnu izglītošanā un veic brīvprātīgo darbu gan skolās, gan citās sabiedriskās aktivitātēs. Norvēģijas valsts iestādes ievieš risinājumus, kas samazina privāto transportlīdzekļu ar iekšdedzes dzinējiem izmantošanu, sniedzot atbalstu elektroauto iegādei. Oslo centrā privātajiem transportlīdzekļiem ir ierobežotas parkošanās iespējas, bet pilsētas infrastruktūra ir tik attīstīta, ka lielai daļai tās iedzīvotāju nemaz nav vajadzība pēc privātā transportlīdzekļa izmantošanas. Liela daļa sabiedriskā transporta – gan sauszemes, gan ūdens – darbināmi ar elektrību. Kampaņas “Zaļā misija” ietvaros radīts interaktīvs mācību saturs, radošas darbnīcas un digitālie rīki klimata jautājumu apguvei. Divu gadu laikā aizvadītas vairāk nekā 70 nodarbības, kurās piedalījušies vairāk nekā 1200 skolēni. Sabiedrības izglītošanas nolūkos sadarbībā ar vides organizācijām īstenotas arī informatīvās kampaņas sociālajos medijos un citos plašsaziņas līdzekļos. Klimata darbnīcās, apgūstot ilgtspējīgu resursu izmantošanu un saņemot iespēju apdrukāt ilgtspējīgu ūdens pudeli, termokrūzi un auduma maisiņu, iesaistījušies turpat 200 dalībnieki, savukārt vairāk nekā 700 dalībnieki apmeklējuši pop-up izbraukuma klimata darbnīcas Ventspils valspilsētā un novadā. Klimata nodarbības un darbnīcas īstenotas ar VATP esošās dizaina darbnīcas RADE un Nākotnes klases iesaisti. Kampaņas “Zaļā misija” un projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” īstenošana noslēgsies 2024. gada 30. aprīlī, tomēr iegūtās zināšanas paliks un sniegs iedvesmu organizēt citas aktivitātes nākotnē, lai veidotu zaļāku nākotni! Strādājam kopā zaļai Eiropai! Sabiedrības informēšanas kampaņa “Zaļā misija” tiek īstenota projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” (projekta Nr. NFI/AK/04) ietvaros. Projekta budžets ir 5 117 000 EUR, no kura Norvēģijas finanšu instrumenta (Norvēģijas grants) līdzfinansējums ir 4 349 450 EUR. Projekta īstenošanas periods – no 2021. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 30. aprīlim. Vairāk informācijas: vatp.lv/projekti/piesarnoto-vietu-sanacija .
Atvērt vairāk ziņu
Share by: