Interaktivitāte - moderna pieeja ierastām lietām

2015. gada 15. jūlijs

Ikdienā, tiekoties ar dažādu muzeju un uzņēmumu vadītājiem, arvien biežāk mums uzdod jautajumu – kas interaktivitāte īsti ir? Kas ir interaktīvie risinājumi un kāpēc mums tie ir vajadzīgi un noderētu? Izmantojot vairākus reālus piemērus, atbildēšu uz šiem jautājumiem.

Modernais klients

Ar jauno tehnoloģiju ienākšanu mūsu dzīvē cilvēki vēlas uztvert un izzināt informāciju ar modernāku formātu palīdzību. Ierastajos muzejos, pasākumos un izstādēs tie vēlas mainīgus eksponātus un stendus, kurus var „pamēģināt” vai „izjust”. Šis formāts, protams, populārs kļuvis arī uzņēmumu un organizāciju mārketingā – uzņēmumi, kas interaktīvus risinājumus jau iekļāvuši savās kampaņās, zina, ka mūsdienu cilvēks pastiprinātu uzmanību pievērš kaut kam jaunam, neredzētam, kustīgam, proti, visbiežāk multimediju objektam, kas spēj mijiedarboties ar lietotāju.

Ļauj man pamēģināt, un es sapratīšu

Ir pagājuši tie laiki, kad cilvēku uzmanību muzejā, kādā ekspozīciju zālē vai izstāžu stendā ilgstoši varēja noturēt ar 18.gs. muižas vārtu atslēgu, kas paslēpta aiz stikla kupola. Bērnam un arī pieaugušajiem daudz saistošāk būs paņemt to rokās – sajust, cik tā ir smaga, cik liela, kā aprūsējusi, cik grūti bija tādu ielikt slēdzenē un cik grūti tā griezās, jo pašiem kabatā ir maza, spīdīga dzīvokļa atslēdziņa, kura ir tik ļoti ērta. Vecās atslēgas aplūkošana kļūs daudz interesantāka arī tad, ja to varēs apskatīt digitāli, piemēram, kā papildinātās realitātes vai 3D objektu. Šāda pieredze apmeklētājam ļaus aplūkoto objektu atcerēties daudz ilgāk un spilgtāk, kas nozīmēs, ka muzeja apmeklējums noteikti nebūs bijis veltīgs. Kā teicis ķīniešu konfūcisma filosofs Xunzi: „ Pastāsti un es aizmirsīšu, iemāci un es varbūt atcerēšos, ļauj man pamēģināt un es sapratīšu.”

Interaktīvais alus

Interaktīvi risinājumi arvien biežāk tiek izmantoti arī uzņēmējdarbībā, lai veicinātu uzņēmuma tēlu, piesaistītu jaunus un noturētu jau esošos klientus. Tā piemēram, kompānija Heineken 2010 gadā realizēja „Heineken tap challenge” akciju, kuras ietvaros dažādos tirdzniecības centros tika uzstādīti interaktīvi stendi, ar kuru palīdzību apmeklētājiem bija iespēja izmēģināt spēkus bārmeņa lomā – ieliet savā alus kausā virtuālu alu tā, lai neizlītu ne pilīte alus. Veikalos, kuros tika izvietoti šie stendi, Heineken alus muciņu pārdošanas apjomi palielinājās par 90%.

Interaktīvā grīda

Līdzīgi zviedru milzis IKEA atrada pavisam vienkāršu veidu, kā pēc iespējas ilgāk noturēt veikalā ģimenes ar bērniem un kā tām likt atgriezties pēc iespējas biežāk. Brīvajās ejās tika uzstādītas interaktīvas projekciju grīdas, uz kurām tika projicētas dažādas kustīgas animācijas, kas mijiedarbojās ar garāmgājējiem. Protams, vislielāko prieku tas sagādāja bērniem, kuriem veikala apmeklējums bija kļuvis daudz interesantāks. Ja agrāk bērni bija tie, kas teica vecākiem: „Vai vēl ilgi? Gribu mājās!”, tad tagad ir otrādi – vecāki var mierīgi iepirkties, taču tad jāpierunā bērni doties ārā no veikala. Šīs interaktīvās grīdas dēļ, ģimenes biežāk dodas iepirkties uz IKEA, atstājot tur vairāk naudas.

Interaktīvie kuponi

2013. gadā ātrās ēdināšanas uzņēmums KFC Austrālijā izlaida mobilo aplikāciju – spēli. Tās mērķis bija palielināt pārdošanas apjomus tukšajos dienas periodos 15 līdz 24 gadus vecu jauniešu vidū. Par spēles izspēlēšanu spēlētājs saņēma reālu atlaižu kuponu kādai no KFC uzkodām. Pirmo 8 nedēļu laikā aplikācija tika lejuplādēta 385,000 reižu, bet jau pirmā mēneša laikā aplikācija veicināja pārdošanas apjomu kāpumu par 20%. Tas viss, pateicoties interesantākam, atraktīvākam un interaktīvam interaktīvam risinājumam, kas ļauj iegūt atlaižu kuponus.

Interkatīvais tūrisms

2015. gadā Ventspils Tūrisma un informācijas centrs izveidoja Ventu Bankas mobilo aplikāciju, kurā integrēti papildinātās realitātes elementi. Dažādos Ventspils tūrisma apskates objektos tika izvietoti papildinātās realitātes marķieri. Pret tiem pavēršot mobilos telefonus vai planšetdatorus ar ieslēgtu Ventu Bankas aplikāciju, varēs redzēt dažādus papildinātās realitātes tēlus. Nofotogrāfējoties ar šiem tēliem, pilsētas iedzīvotāji un viesi pelnīs ventus, tā lieliski pavadot laiku, iepazīstot pilsētu, fotogrāfējoties populāros apskates objektos un reizē savā īpašumā iegūstot Ventspils vietējo naudas vienību – ventus.

Secinājumi

Interesanti, ka visas šīs kompānijas jau esošiem risinājumiem pievienoja jaunu interaktīvu pieeju, tā piesaistot klientu interesi daudz neierastāk. Vai tie būtu interaktīvi demonstrāciju modeļi, dažādi interaktīvi stendi, mobilo telefonu aplikācijas, vai papildinātā realitāte – tie visi ir moderni interaktīvi risinājumi, kas, tāpat kā agrāk senā atslēdziņa muzejā, šodien palīdz klientam izzināt un interesantā veidā mijiedarboties ar muzeja eksponātiem vai uzņēmuma produktiem.
Viss ģeniālais ir vienkāršs, tāpēc, kas zina, varbūt jau pavisam drīz mēs varēsim izmantot Jūsu kampaņu vai radītu interaktīvu lietu kā piemēru veiksmīgai klientu piesaistei ar interaktīvu risinājumu palīdzību.

Bloga ieraksts publicēts 2015. gada 13.jūlijā vietnē aspired.lv


VATP komentārs: SIA "Aspired" ir VATP Biznesa inkubatora absolvents un sadarbības partneris

Citas ziņas

Autors Līna Damberga 2025. gada 1. decembris
2025. gada 28. novembrī Spīķeru koncertzālē norisinājās noslēguma pasākums, kurā piedalījās izglītojošo pasākumu cikla jauniešiem “Solis pretī” dalībnieki no visas Latvijas. Pasākumu organizēja Sabiedrības integrācijas fonds (SIF) sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” (VATP). Pasākumā pulcējās jaunieši no 17 izglītības iestādēm, kuri 2025. gadā apmeklēja reģionālos iecietības veicināšanas pasākumus Ventspilī, Jelgavā, Rēzeknē, Valmierā un Rīgā. Aktivitāšu mērķis bija rosināt jauniešus aizdomāties par neiecietību savstarpējās attiecībās un pret dažādām sabiedrības grupām, izprast neiecietības sekas un apzināties iespējamos rīcības modeļus. “Mēdz teikt, ka vardarbība mīl klusumu. Sabiedrības integrācijas fonds klusumu neatbalsta. Tāpēc programmai dots nosaukums “Solis pretī”, jo tieši aktīva rīcība – mācoties, apzinoties, iesaistoties un atbalstot – ir galvenā pārmaiņu atslēga ne tikai viena konkrēta cilvēka dzīvē, bet arī skolas vidē un sabiedrībā kopumā. Pārmaiņas prasa drosmi. Drosme prasa personīgu apņemšanos”, atzīst SIF sekretariāta direktore Inese Kalvāne. Noslēguma diena kļuva par iedvesmojošu, sirsnīgu un enerģijas piepildītu tikšanās vietu, kur jaunieši dalījās pieredzē, atziņās un idejās par iecietīgas vides veidošanu skolās un vienaudžu vidē. VATP projektu vadītāja Līna Damberga secina: “Dalībnieku idejas bija drosmīgas un praktiski īstenojamas, parādot to, ka jaunieši ir motivēti veidot drošāku un atvērtāku vidi vienaudžu vidū. Šī diena apliecināja, ka jaunieši ir gatavi sarunai, sadarbībai un pārmaiņu veidošanai. Enerģija, radošums un atklātība, ko viņi ienesa pasākumā, izcēla “Solis pretī” pasākumu vērtību un nepieciešamību.” Pasākumu vadīja jauniešu attīstības mentors Kārlis Ploks un “Solis pretī” programmas eksperts neformālās izglītības jautājumos darbā ar jauniešiem Emīls Anškens. Pasākuma laikā jaunieši izstrādātās idejas iecietības veicināšanai skolās un vienaudžu vidū, rosina turpināt iniciatīvas, kas mudina aizdomāties par neiecietību savstarpējās attiecībās, apzināties katras iesaistītās puses lomu, kā arī izprast neiecietības sekas un aktīvi rīkoties. Pasākumā piedalījās arī gotu subkultūras pārstāvis Kristiāns, kurš dalījās ar savu personīgo pieredzi un kopā ar jauniešiem diskutēja par neiecietību un diskrimināciju, ar ko var saskarties dažādu sabiedrības grupu pārstāvji. Savās atziņās dalījās arī jaunieši – vairāki no viņiem atzina, ka pasākums devis drosmi risināt sarežģītas situācijas, atbalstīt klasesbiedrus un aktīvi iestāties par iecietību. 2025. gadā tika organizēti pieci reģionālie pasākumi – Ventspilī, Jelgavā, Rēzeknē, Valmierā un Rīgā. Katrs pasākums sastāvēja no divām savstarpēji saistītām dienām, un tajos piedalījās vairāk nekā 130 vidusskolēni no 21 apdzīvotās vietas Latvijā – Ventspils, Ugāles, Liepājas, Kandavas, Saldus, Jelgavas, Dobeles, Iecavas, Ozolniekiem, Rēzeknes, Kaunatas, Krāslavas, Rekovas, Valmieras, Limbažiem, Ogres, Cesvaines, Jūrmalas, Salaspils, Ādažiem un Rīgas. Noslēguma pasākums kalpoja kā kopīgs atskats, iedvesma un motivācija tālākai jauniešu rīcībai savu skolu vides uzlabošanā. Izglītojošus pasākumus jauniešiem iecietības veicināšanai “Solis pretī” organizē Sabiedrības integrācijas fonds sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” programmas “Nacionāli saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstība” ietvaros. Papildus informācijai: Līna Damberga Nodibinājums “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” Projekta koordinatore lina.damberga@vatp.lv
Agate te
Autors Signe Kraule 2025. gada 27. novembris
Pievienojies praktiskai darbnīcai ar Agati Ambulti par biznesa procesu uzlabošanu ar mākslīgo intelektu
Autors Kristīne Macate 2025. gada 8. novembris
DistanceLAB rīki, tiešsaistes platforma un Living Labs ir publicēti – noslēguma seminārs jau pavisam drīz Attālinātais un hibrīddarbs vairs nav tikai tendence – tie ir kļuvuši par jauno normu. DistanceLAB projekts gandrīz trīs gadus ir strādājis, lai palīdzētu organizācijām Baltijas jūras reģionā pielāgoties šai realitātei. 2025. gadā esam sasnieguši nozīmīgu pavērsiena punktu: ir izveidota tiešsaistes platforma DistanceHub, kas piedāvā bezmaksas, praktiskus rīkus uzņēmumiem un publiskām organizācijām, lai veiksmīgi darbotos attālinātā vidē. DistanceLAB projekta laikā mēs esam sadarbojušies pāri robežām, lai palīdzētu organizācijām risināt galvenos attālinātā darba un pakalpojumu attīstības izaicinājumus, piemēram: Kā organizācijas var veicināt inovācijas attālināti? Kā uzlabot komunikāciju hibrīda un attālinātās komandās? Kā būt attālinātam un ilgtspējīgam? Kā uzņēmējdarbības stratēģijām jāattīstās attālinātajā pasaulē? Tagad rezultāti ir pieejami: pilns pārbaudītu rīku komplekts, dinamiska tiešsaistes platforma un starptautisks Living Labs tīkls. Kas ir pieejams? DistanceLab tiešsaistes platforma apvieno visus projektā izstrādātos rīkus. Tie ir sadalīti trīs kategorijās: Inovācijas un tīklošanās : rīki attālinātai komunikācijai, mīksto prasmju attīstībai, tīklošanās metodēm un atvērtās inovācijas darbnīcām. Stratēģija un uzņēmējdarbības attīstība : rīki klientu attiecību veidošanai, kiberdrošībai, darbinieku apmierinātībai, digitalizācijas stratēģijai un internacionalizācijai. Fokuss uz ilgtspēju : rīki, piemēram, Eco-Digital-Check un Design for Sustainability, palīdz saskaņot biznesa modeļus ar vides mērķiem. Living Labs – reālas vides testēšana un koprade Katra partnervalsts ir izveidojusi vienu vai vairākus Living Labs, kuros rīki ir testēti reālās darba situācijās. Šīs laboratorijas ir veicinājušas kopradi, atsauksmju apkopošanu un rīku pielāgošanu vietējām vajadzībām. Tās joprojām piedāvā iespējas organizācijām piedalīties darbnīcās, testēt rīkus un dalīties pieredzē. DistanceLab platformas apmeklējums vai iesaiste Living Lab var būt sākumpunkts attālinātā darba prakses uzlabošanai, inovāciju un ilgtspējas stiprināšanai. Platforma arī ļauj organizācijām paplašināt starptautiskos kontaktus un piekļūt ekspertu vadītām darbnīcām un materiāliem. Visi resursi būs pieejami DistanceLab platformā arī pēc projekta beigām. Kas notiks tālāk? 19. novembrī mēs organizējam projekta noslēguma semināru Lahti, Somijā un tiešsaistē: Seminārs “Attālināts, hibrīds, noturīgs: veidojot darba un uzņēmējdarbības nākotni” . Pasākums ir atvērts visiem interesentiem – uzņēmumu vadītājiem, pedagogiem, studentiem, pētniekiem, ekspertiem un politikas veidotājiem. Reģistrējies līdz 14. novembrim (Lahti/tiešsaistē) DistanceLAB projektu finansē Eiropas Savienības Baltijas jūras reģiona programma un līdzfinansē Norvēģijas partneri. Projekta īstenošanas periods: 01.01.2023–31.12.2025. Projekta mērķis ir attīstīt attālinātā darba prasmes un pakalpojumus. Lai iegūtu vairāk informācijas, lūdzu, sazinieties ar savu vietējo DistanceLAB pārstāvi Latvijā: uldis.fridrihsbergs@vatp.lv
Autors Signe Kraule 2025. gada 31. oktobris
Lielā pieprasījuma dēļ, plānojam atkārtot Ilzes Palmbahas kursu, piesakies jau tagad ar 100% atbalstu!
Atvērt vairāk ziņu