“Tehnoloģijas nevar aizstāt skolotāja darbu, tās var tikai palīdzēt”
2021. gada 21. jūnijs
Nupat ir noslēdzies kārtējais mācību gads, jāsaka gan, ka krietni atšķirīgs no iepriekšējiem. Šajā mācību gadā skolotājiem nācās rast jaunu pieeju mācību procesa organizēšanai, kā arī pašiem mācīties daudz jauna un ļoti strauji ieviest tehnoloģiju izmantošanu mācību satura apguvei. Savā attālināto mācību pieredzē dalās Ventspils 4. vidusskolas matemātikas skolotāja un projekta “Pratne.lv – jaunāko skolas vecuma bērnu izglītībai” vadošā satura izstrādātāja Aiva Belte.

Ir aizvadīts krietni atšķirīgāks mācību gads kā iepriekšējie. Kādas ir jūsu atziņas pēc šī attālināto mācību perioda? Vai šis laiks jums iemācījis ko jaunu?
Pandēmijas laiks mācību procesu ir ievirzījis digitalizācijas virzienā. Es uzskatu, ka tas notiktu neizbēgami, taču šoreiz tas notika paātrinātā tempā. Skolotāji steigšus papildināja savas digitālās prasmes un šajā pusotra gada attālināto mācību laikā ieguva fantastiskas digitālās prasmes, kas man atklāja vēl neapjaustas iespējas mācīt “pa jaunam” un mācīt “citādāk”. Stundu struktūra un saturs pēc būtības nemainījās, taču metodes un stratēģijas mainījās kardināli. Daudzas mācību platformas pat piedāvā iesniegto darbu novērtēšanu, kas ir neapšaubāms ieguvums, kas var palielināt skolotāja darba potenciālu, jo skolotājs daudz laika pavada, labojot izglītojamo darbus un sniedzot atgriezenisko saiti, kas ir liela papildu slodze skolotājam.
Pandēmijas laiks mācību procesu ir ievirzījis digitalizācijas virzienā. Es uzskatu, ka tas notiktu neizbēgami, taču šoreiz tas notika paātrinātā tempā. Skolotāji steigšus papildināja savas digitālās prasmes un šajā pusotra gada attālināto mācību laikā ieguva fantastiskas digitālās prasmes, kas man atklāja vēl neapjaustas iespējas mācīt “pa jaunam” un mācīt “citādāk”. Stundu struktūra un saturs pēc būtības nemainījās, taču metodes un stratēģijas mainījās kardināli. Daudzas mācību platformas pat piedāvā iesniegto darbu novērtēšanu, kas ir neapšaubāms ieguvums, kas var palielināt skolotāja darba potenciālu, jo skolotājs daudz laika pavada, labojot izglītojamo darbus un sniedzot atgriezenisko saiti, kas ir liela papildu slodze skolotājam.
Šis mācību gads bijis grūts kā skolotājiem, tā skolēniem. Ko jūs darījāt, kā organizējāt savu mācību darbu, lai arī attālināti noturētu jauniešu interesi un sniegtu viņiem nepieciešamās zināšanas?
Attālinātajā mācību procesā skolēniem bija iespēja pašiem plānot savu mācīšanās tempu un laiku – skolēns pēc savas izvēles veica vispirms to darbu, kurš likās interesantāks vai vienkāršāks. Skolēnam bija iespēja sazināties ar mani kā priekšmeta skolotāju vai klases audzinātāju, lai noskaidrotu nesaprastos jautājumus vai konsultētos par dažādām radušām situācijām. Skolēniem tika piedāvāti izvēles uzdevumi vai iesniedzamie darbi, tādējādi diferencējot mācību procesu. Šādā veidā skolēns pats var izvēlēties un izveidot savu mācīšanās tempu un stratēģiju, kā veiks uzdevumu vai iesniedzamo darbu.
Attālinātā mācību procesa laikā daudzi skolēni izmantoja dažādas elektroniskas palīgierīces, kuras nevarētu izmantot klātienes mācību procesā. Mums, skolotājiem, ir skolēnam jāmāca šīs palīgierīces izmantot jēgpilni, lai tās kalpotu kā pārbaudes rīks, nevis atbilžu sniedzējs.
Attālinātajā mācību procesā skolēniem bija iespēja pašiem plānot savu mācīšanās tempu un laiku – skolēns pēc savas izvēles veica vispirms to darbu, kurš likās interesantāks vai vienkāršāks. Skolēnam bija iespēja sazināties ar mani kā priekšmeta skolotāju vai klases audzinātāju, lai noskaidrotu nesaprastos jautājumus vai konsultētos par dažādām radušām situācijām. Skolēniem tika piedāvāti izvēles uzdevumi vai iesniedzamie darbi, tādējādi diferencējot mācību procesu. Šādā veidā skolēns pats var izvēlēties un izveidot savu mācīšanās tempu un stratēģiju, kā veiks uzdevumu vai iesniedzamo darbu.
Attālinātā mācību procesa laikā daudzi skolēni izmantoja dažādas elektroniskas palīgierīces, kuras nevarētu izmantot klātienes mācību procesā. Mums, skolotājiem, ir skolēnam jāmāca šīs palīgierīces izmantot jēgpilni, lai tās kalpotu kā pārbaudes rīks, nevis atbilžu sniedzējs.
Vai kādu no izmantotajām metodēm, rīkiem vēlaties ieviest arī savās klātienes mācību stundās?
Lai veicinātu skolēnu kvalitatīvu izglītības apguvi attālināto mācību laikā, aktīvi izmantoju dažādas mācīšanās platformas, kā Zoom, MS Teams, Google classroom, kur tiek pievienotas tekstuālas instrukcijas uzdevumu izpildei un mācīšanās organizēšanai, kas skolēniem attīsta pieradumu pilnveidot lasītprasmi un organizēt savu laiku mācību darba īstenošanai, kā arī uzņemties atbildību par veicamo darbu. Tas ir ļoti nozīmīgs faktors skolēna lasītprasmes un pašvadītas mācīšanās prasmes attīstīšanai.
Kā labs atgriezeniskās saites rīks un zināšanu pārbaudes rīks kalpo Live worksheets. Lietojot šo vietni, skolēns var veikli sniegt atbildes uz skolotāja jautājumiem un tūlītēji arī redzēt savu rezultātu – redz, kur kļūdījies, un izdara secinājumus turpmākai darbībai.
Lai veicinātu skolēnu kvalitatīvu izglītības apguvi attālināto mācību laikā, aktīvi izmantoju dažādas mācīšanās platformas, kā Zoom, MS Teams, Google classroom, kur tiek pievienotas tekstuālas instrukcijas uzdevumu izpildei un mācīšanās organizēšanai, kas skolēniem attīsta pieradumu pilnveidot lasītprasmi un organizēt savu laiku mācību darba īstenošanai, kā arī uzņemties atbildību par veicamo darbu. Tas ir ļoti nozīmīgs faktors skolēna lasītprasmes un pašvadītas mācīšanās prasmes attīstīšanai.
Kā labs atgriezeniskās saites rīks un zināšanu pārbaudes rīks kalpo Live worksheets. Lietojot šo vietni, skolēns var veikli sniegt atbildes uz skolotāja jautājumiem un tūlītēji arī redzēt savu rezultātu – redz, kur kļūdījies, un izdara secinājumus turpmākai darbībai.
Varētu teikt, ka šis mācību gads aizvadīts tehnoloģiju zīmē. Kā jūs skatāties uz tandēmu “tehnoloģijas un izglītība”?
Latvijas skolas aizvien labāk tiek aprīkotas ar digitālām tehnoloģijām un pedagogi aktīvi piedalās apmācībās, lai jēgpilni pielietotu tehnoloģijas mācību stundās. Skolās ienāk jauni pedagogi, kuru ikdiena ir digitālo rīku izmantošana daudzveidīgos uzdevumos mācību stundā. Mūsu valsts var līdzvērtīgi stāties blakus citām Eiropas valstīm mācību procesa digitalizācijas un skolēnu jēgpilnu digitālo prasmju pilnveidošanas ziņā.
Izmantojot tehnoloģijas mācību procesā, skolotāji izvērtē gan ieguvumus, gan riskus. Skolotājiem tiešsaistē ir vieglāk strādāt ar skolēniem, kuriem ir mācīšanās grūtības, jo ļoti viegli var atrast laiku komunicēt un mērķtiecīgi strādāt ar skolēnu individuāli, ļaujot skolēnam uzdot jautājumus par neskaidro.
Visspilgtākais secinājums man ir tas, ka attālinātās mācības tiešsaistē joprojām saglabā skolotāju kā galveno un vadošo mācīšanās procesa virzītāju skolēnam. Tehnoloģijas nevar aizstāt skolotāja darbu, tās var tikai palīdzēt. Vienmēr ir jāatceras, ka katrs skolēns ir individuāls un cilvēciskais faktors ir galvenais.
Latvijas skolas aizvien labāk tiek aprīkotas ar digitālām tehnoloģijām un pedagogi aktīvi piedalās apmācībās, lai jēgpilni pielietotu tehnoloģijas mācību stundās. Skolās ienāk jauni pedagogi, kuru ikdiena ir digitālo rīku izmantošana daudzveidīgos uzdevumos mācību stundā. Mūsu valsts var līdzvērtīgi stāties blakus citām Eiropas valstīm mācību procesa digitalizācijas un skolēnu jēgpilnu digitālo prasmju pilnveidošanas ziņā.
Izmantojot tehnoloģijas mācību procesā, skolotāji izvērtē gan ieguvumus, gan riskus. Skolotājiem tiešsaistē ir vieglāk strādāt ar skolēniem, kuriem ir mācīšanās grūtības, jo ļoti viegli var atrast laiku komunicēt un mērķtiecīgi strādāt ar skolēnu individuāli, ļaujot skolēnam uzdot jautājumus par neskaidro.
Visspilgtākais secinājums man ir tas, ka attālinātās mācības tiešsaistē joprojām saglabā skolotāju kā galveno un vadošo mācīšanās procesa virzītāju skolēnam. Tehnoloģijas nevar aizstāt skolotāja darbu, tās var tikai palīdzēt. Vienmēr ir jāatceras, ka katrs skolēns ir individuāls un cilvēciskais faktors ir galvenais.
Ar kādām sajūtām vai cerībām gaidāt projektā izstrādātā mācību resursa Pratne.lv nonākšanu skolotāju rokās?
Pratne.lv izstrādātie parauguzdevumi skolēniem stimulēs aktīvo domāšanu, jo uzdevumos ir iekļauti četri grūtības līmeņi. Uzdevumu izstrādātāji ir padomājuši pat to, lai skolēnos attīstītu analīzes, klasificēšanas un sintēzes kognitīvās prasmes. Darbošanās Pratne.lv skolēnos attīstīs un pilnveidos vizuālās komunikācijas prasmes, palīdzēs labāk iegaumēt un apstrādāt informāciju, kā arī mudinās aktīvi iesaistīties domāšanas procesā. Skolēni ne tikai saņems informāciju, izmantojot atgādnes, bet arī zināšanas interpretēs ar jau esošajām. Uzdevumos ir iekļauta uzskatāma vizualizācija, kas padara uzdevumus acij tīkamus un mudina skolēnus ar tiem iepazīties un tos atrisināt.
Skolotājiem tiek dota izvēle pašiem atlasīt uzdevumus un veidot savai mācību stundai piemērotu uzdevumu kompleksu, kas sniedz plašas iespējas gan pārbaudīt jau zināmās prasmes, gan uzdot skolēniem uzdevumus jaunu zināšanu atklāsmei. Tas būs skolotājam ērts un mūsdienīgs rīks mācību procesa nodrošināšanai. Ceru, ka skolotāji novērtēs ieguldīto darbu un ar prieku to izmantos mācību procesā.
Esmu pateicīga par iespēju darboties šai projektā un būt klāt Pratne.lv tapšanā un uzdevumu izstrādē. Ceru uz turpmāku sadarbību, jo viss mainās un attīstītās uz pilnveidotu digitalizāciju mācību procesā. Mūsu skolēni ir mūsu nākotnes veidotāji un tāpēc mēs, skolotāji, esam gatavi mācīt un mācīties “pa jaunam”.
Pratne.lv ir digitāls mācību un metodiskais līdzeklis jauna mācību satura ieviešanai pamatizglītības pakāpei 1.-3. klasei matemātikas apgūšanai. Mācību resurss Pratne.lv sniegs iespēju Latvijas skolotājiem elastīgi izmantot izstrādātos parauguzdevumus, kā arī pašiem skolotājiem tiks nodrošināta iespēja ērti veidot, pārveidot vai kombinēt esošos un jaunos interaktīvos mācību uzdevumus. Rezultātā skolotāja rīcībā būs universāls digitālais mācību un metodiskais līdzeklis, kurā var skolēnam nododamo individualizēto “zināšanu graudu” sagatavot atbilstoši skolēna uztveres īpatnībām, mācīšanas tipam, interesēm un nosūtīt šo uzdevumu kopu lietojumam uz attiecīgā skolēna attiecīgo mobilo viedierīci – telefonu vai planšeti.
Pratne.lv izstrādātie parauguzdevumi skolēniem stimulēs aktīvo domāšanu, jo uzdevumos ir iekļauti četri grūtības līmeņi. Uzdevumu izstrādātāji ir padomājuši pat to, lai skolēnos attīstītu analīzes, klasificēšanas un sintēzes kognitīvās prasmes. Darbošanās Pratne.lv skolēnos attīstīs un pilnveidos vizuālās komunikācijas prasmes, palīdzēs labāk iegaumēt un apstrādāt informāciju, kā arī mudinās aktīvi iesaistīties domāšanas procesā. Skolēni ne tikai saņems informāciju, izmantojot atgādnes, bet arī zināšanas interpretēs ar jau esošajām. Uzdevumos ir iekļauta uzskatāma vizualizācija, kas padara uzdevumus acij tīkamus un mudina skolēnus ar tiem iepazīties un tos atrisināt.
Skolotājiem tiek dota izvēle pašiem atlasīt uzdevumus un veidot savai mācību stundai piemērotu uzdevumu kompleksu, kas sniedz plašas iespējas gan pārbaudīt jau zināmās prasmes, gan uzdot skolēniem uzdevumus jaunu zināšanu atklāsmei. Tas būs skolotājam ērts un mūsdienīgs rīks mācību procesa nodrošināšanai. Ceru, ka skolotāji novērtēs ieguldīto darbu un ar prieku to izmantos mācību procesā.
Esmu pateicīga par iespēju darboties šai projektā un būt klāt Pratne.lv tapšanā un uzdevumu izstrādē. Ceru uz turpmāku sadarbību, jo viss mainās un attīstītās uz pilnveidotu digitalizāciju mācību procesā. Mūsu skolēni ir mūsu nākotnes veidotāji un tāpēc mēs, skolotāji, esam gatavi mācīt un mācīties “pa jaunam”.
Pratne.lv ir digitāls mācību un metodiskais līdzeklis jauna mācību satura ieviešanai pamatizglītības pakāpei 1.-3. klasei matemātikas apgūšanai. Mācību resurss Pratne.lv sniegs iespēju Latvijas skolotājiem elastīgi izmantot izstrādātos parauguzdevumus, kā arī pašiem skolotājiem tiks nodrošināta iespēja ērti veidot, pārveidot vai kombinēt esošos un jaunos interaktīvos mācību uzdevumus. Rezultātā skolotāja rīcībā būs universāls digitālais mācību un metodiskais līdzeklis, kurā var skolēnam nododamo individualizēto “zināšanu graudu” sagatavot atbilstoši skolēna uztveres īpatnībām, mācīšanas tipam, interesēm un nosūtīt šo uzdevumu kopu lietojumam uz attiecīgā skolēna attiecīgo mobilo viedierīci – telefonu vai planšeti.
Projektu Nr. 8.3.1.2/19/A/016 “Pratne.lv – jaunāko skolas vecuma bērnu izglītībai” īsteno SIA “TechGym” ar projekta partneriem-pilotskolām Ventspils 4. vidusskolu, Ķekavas vidusskolu un Valmieras Pārgaujas sākumskolu.
Projekts tiek īstenots Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu" 8.3.1.2. pasākuma "Digitālo mācību un metodisko līdzekļu izstrāde" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas mērķa “Nodrošināt digitālo mācību un metodisko līdzekļu izstrādi jaunā mācību satura ieviešanai pirmsskolas izglītības un pamatizglītības pakāpē” ietvaros. Projekta kopējās izmaksas ir 106 334.74 EUR, kur programmas līdzfinansējums ir 74 434,32, bet pašu līdzfinansējums ir 31 900,42 EUR.
Vairāk informācijas:
Elīza Cimdiņa
SIA “TechGym”
Projekta asistente
Tel. nr.: +371 28683830
E-pasts: eliza.cimdina@vatp.lv
Šī publikācija atspoguļo autora viedokli un Eiropas Sociālais fonds neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.
Citas ziņas

Nodibinājums “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” (VATP) 2025. gada 11. un 12. decembrī viesojās Rīgas Tehniskajā universitātē, kur kopā ar projekta partneriem no Somijas, Igaunijas, Polijas, Vācijas, Latvijas, Zviedrijas un Lietuvas piedalījās koprades darbnīcās, strādājot pie Digitālā dvīņa demonstrācijas platformas izstrādes. Projekta “CIRC-2-ZERO” mērķis ir veicināt mazo un vidējo ražošanas uzņēmumu pāreju uz aprites ekonomikas principiem un klimata neitralitāti, vienlaikus stiprinot to digitālās un modernās ražošanas kapacitātes. Projekts fokusējas uz divām nozarēm – elektronikas ražošanu un koksnes produktu ražošanu, kurās raksturīgs augsts resursu patēriņš, ilgi produktu dzīves cikli un ievērojams aprites potenciāls. Latvijā projekta atbalsts būs pieejams elektronikas ražošanas uzņēmumiem. Izmantojot projekta ietvaros izstrādāto Digitālā dvīņa platformu, uzņēmumi varēs testēt, simulēt un optimizēt ražošanas procesus vēl pirms reālu izmaiņu ieviešanas. Dalība projektā ļaus uzņēmumiem pagarināt produktu kalpošanas laiku, samazināt materiālu patēriņu un palielināt ražošanas efektivitāti u.c. Plašāka informācija un pieteikšanās: vatp.lv/Circ2ZeroOpenCall . Projektā piedalās 13 partneri no Baltijas jūras reģiona valstīm: Somija – Häme University of Applied Sciences un Linna Business Development; Igaunija – Tallinn University of Technology un Tartu Science Park; Polija – Krakow Technology Park Vācija; Vācija – K8 Institute for Strategic Aesthetics un Academy of Fine Arts Saar; Latvija – Rīgas Tehniskā universitāte, VIZULO un nodibinājums “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks”; Zviedrija – Luleå university of technology un Industrial Development Center North AB; Lietuva – VMG Lignum Systems. Aktivitātes tiek īstenotas Eiropas Savienības INTERREG Baltijas jūras reģiona programmas projekta “CIRC-2-ZERO” (projekta Nr. #C070) ietvaros. Vairāk informācijas: vatp.lv/projekti/circ-2-zero .

2025. gada 28. novembrī Spīķeru koncertzālē norisinājās noslēguma pasākums, kurā piedalījās izglītojošo pasākumu cikla jauniešiem “Solis pretī” dalībnieki no visas Latvijas. Pasākumu organizēja Sabiedrības integrācijas fonds (SIF) sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” (VATP). Pasākumā pulcējās jaunieši no 17 izglītības iestādēm, kuri 2025. gadā apmeklēja reģionālos iecietības veicināšanas pasākumus Ventspilī, Jelgavā, Rēzeknē, Valmierā un Rīgā. Aktivitāšu mērķis bija rosināt jauniešus aizdomāties par neiecietību savstarpējās attiecībās un pret dažādām sabiedrības grupām, izprast neiecietības sekas un apzināties iespējamos rīcības modeļus. “Mēdz teikt, ka vardarbība mīl klusumu. Sabiedrības integrācijas fonds klusumu neatbalsta. Tāpēc programmai dots nosaukums “Solis pretī”, jo tieši aktīva rīcība – mācoties, apzinoties, iesaistoties un atbalstot – ir galvenā pārmaiņu atslēga ne tikai viena konkrēta cilvēka dzīvē, bet arī skolas vidē un sabiedrībā kopumā. Pārmaiņas prasa drosmi. Drosme prasa personīgu apņemšanos”, atzīst SIF sekretariāta direktore Inese Kalvāne. Noslēguma diena kļuva par iedvesmojošu, sirsnīgu un enerģijas piepildītu tikšanās vietu, kur jaunieši dalījās pieredzē, atziņās un idejās par iecietīgas vides veidošanu skolās un vienaudžu vidē. VATP projektu vadītāja Līna Damberga secina: “Dalībnieku idejas bija drosmīgas un praktiski īstenojamas, parādot to, ka jaunieši ir motivēti veidot drošāku un atvērtāku vidi vienaudžu vidū. Šī diena apliecināja, ka jaunieši ir gatavi sarunai, sadarbībai un pārmaiņu veidošanai. Enerģija, radošums un atklātība, ko viņi ienesa pasākumā, izcēla “Solis pretī” pasākumu vērtību un nepieciešamību.” Pasākumu vadīja jauniešu attīstības mentors Kārlis Ploks un “Solis pretī” programmas eksperts neformālās izglītības jautājumos darbā ar jauniešiem Emīls Anškens. Pasākuma laikā jaunieši izstrādātās idejas iecietības veicināšanai skolās un vienaudžu vidū, rosina turpināt iniciatīvas, kas mudina aizdomāties par neiecietību savstarpējās attiecībās, apzināties katras iesaistītās puses lomu, kā arī izprast neiecietības sekas un aktīvi rīkoties. Pasākumā piedalījās arī gotu subkultūras pārstāvis Kristiāns, kurš dalījās ar savu personīgo pieredzi un kopā ar jauniešiem diskutēja par neiecietību un diskrimināciju, ar ko var saskarties dažādu sabiedrības grupu pārstāvji. Savās atziņās dalījās arī jaunieši – vairāki no viņiem atzina, ka pasākums devis drosmi risināt sarežģītas situācijas, atbalstīt klasesbiedrus un aktīvi iestāties par iecietību. 2025. gadā tika organizēti pieci reģionālie pasākumi – Ventspilī, Jelgavā, Rēzeknē, Valmierā un Rīgā. Katrs pasākums sastāvēja no divām savstarpēji saistītām dienām, un tajos piedalījās vairāk nekā 130 vidusskolēni no 21 apdzīvotās vietas Latvijā – Ventspils, Ugāles, Liepājas, Kandavas, Saldus, Jelgavas, Dobeles, Iecavas, Ozolniekiem, Rēzeknes, Kaunatas, Krāslavas, Rekovas, Valmieras, Limbažiem, Ogres, Cesvaines, Jūrmalas, Salaspils, Ādažiem un Rīgas. Noslēguma pasākums kalpoja kā kopīgs atskats, iedvesma un motivācija tālākai jauniešu rīcībai savu skolu vides uzlabošanā. Izglītojošus pasākumus jauniešiem iecietības veicināšanai “Solis pretī” organizē Sabiedrības integrācijas fonds sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” programmas “Nacionāli saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstība” ietvaros. Papildus informācijai: Līna Damberga Nodibinājums “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” Projekta koordinatore lina.damberga@vatp.lv

DistanceLAB rīki, tiešsaistes platforma un Living Labs ir publicēti – noslēguma seminārs jau pavisam drīz Attālinātais un hibrīddarbs vairs nav tikai tendence – tie ir kļuvuši par jauno normu. DistanceLAB projekts gandrīz trīs gadus ir strādājis, lai palīdzētu organizācijām Baltijas jūras reģionā pielāgoties šai realitātei. 2025. gadā esam sasnieguši nozīmīgu pavērsiena punktu: ir izveidota tiešsaistes platforma DistanceHub, kas piedāvā bezmaksas, praktiskus rīkus uzņēmumiem un publiskām organizācijām, lai veiksmīgi darbotos attālinātā vidē. DistanceLAB projekta laikā mēs esam sadarbojušies pāri robežām, lai palīdzētu organizācijām risināt galvenos attālinātā darba un pakalpojumu attīstības izaicinājumus, piemēram: Kā organizācijas var veicināt inovācijas attālināti? Kā uzlabot komunikāciju hibrīda un attālinātās komandās? Kā būt attālinātam un ilgtspējīgam? Kā uzņēmējdarbības stratēģijām jāattīstās attālinātajā pasaulē? Tagad rezultāti ir pieejami: pilns pārbaudītu rīku komplekts, dinamiska tiešsaistes platforma un starptautisks Living Labs tīkls. Kas ir pieejams? DistanceLab tiešsaistes platforma apvieno visus projektā izstrādātos rīkus. Tie ir sadalīti trīs kategorijās: Inovācijas un tīklošanās : rīki attālinātai komunikācijai, mīksto prasmju attīstībai, tīklošanās metodēm un atvērtās inovācijas darbnīcām. Stratēģija un uzņēmējdarbības attīstība : rīki klientu attiecību veidošanai, kiberdrošībai, darbinieku apmierinātībai, digitalizācijas stratēģijai un internacionalizācijai. Fokuss uz ilgtspēju : rīki, piemēram, Eco-Digital-Check un Design for Sustainability, palīdz saskaņot biznesa modeļus ar vides mērķiem. Living Labs – reālas vides testēšana un koprade Katra partnervalsts ir izveidojusi vienu vai vairākus Living Labs, kuros rīki ir testēti reālās darba situācijās. Šīs laboratorijas ir veicinājušas kopradi, atsauksmju apkopošanu un rīku pielāgošanu vietējām vajadzībām. Tās joprojām piedāvā iespējas organizācijām piedalīties darbnīcās, testēt rīkus un dalīties pieredzē. DistanceLab platformas apmeklējums vai iesaiste Living Lab var būt sākumpunkts attālinātā darba prakses uzlabošanai, inovāciju un ilgtspējas stiprināšanai. Platforma arī ļauj organizācijām paplašināt starptautiskos kontaktus un piekļūt ekspertu vadītām darbnīcām un materiāliem. Visi resursi būs pieejami DistanceLab platformā arī pēc projekta beigām. Kas notiks tālāk? 19. novembrī mēs organizējam projekta noslēguma semināru Lahti, Somijā un tiešsaistē: Seminārs “Attālināts, hibrīds, noturīgs: veidojot darba un uzņēmējdarbības nākotni” . Pasākums ir atvērts visiem interesentiem – uzņēmumu vadītājiem, pedagogiem, studentiem, pētniekiem, ekspertiem un politikas veidotājiem. Reģistrējies līdz 14. novembrim (Lahti/tiešsaistē) DistanceLAB projektu finansē Eiropas Savienības Baltijas jūras reģiona programma un līdzfinansē Norvēģijas partneri. Projekta īstenošanas periods: 01.01.2023–31.12.2025. Projekta mērķis ir attīstīt attālinātā darba prasmes un pakalpojumus. Lai iegūtu vairāk informācijas, lūdzu, sazinieties ar savu vietējo DistanceLAB pārstāvi Latvijā: uldis.fridrihsbergs@vatp.lv
