“Tehnoloģijas nevar aizstāt skolotāja darbu, tās var tikai palīdzēt”

2021. gada 21. jūnijs

Nupat ir noslēdzies kārtējais mācību gads, jāsaka gan, ka krietni atšķirīgs no iepriekšējiem. Šajā mācību gadā skolotājiem nācās rast jaunu pieeju mācību procesa organizēšanai, kā arī pašiem mācīties daudz jauna un ļoti strauji ieviest tehnoloģiju izmantošanu mācību satura apguvei. Savā attālināto mācību pieredzē dalās Ventspils 4. vidusskolas matemātikas skolotāja un projekta “Pratne.lv – jaunāko skolas vecuma bērnu izglītībai” vadošā satura izstrādātāja Aiva Belte.

Ir aizvadīts krietni atšķirīgāks mācību gads kā iepriekšējie. Kādas ir jūsu atziņas pēc šī attālināto mācību perioda? Vai šis laiks jums iemācījis ko jaunu?
Pandēmijas laiks mācību procesu  ir ievirzījis  digitalizācijas virzienā. Es uzskatu, ka tas notiktu neizbēgami, taču šoreiz tas notika paātrinātā tempā. Skolotāji steigšus papildināja savas digitālās prasmes un šajā pusotra gada attālināto mācību laikā ieguva fantastiskas digitālās prasmes, kas man atklāja vēl neapjaustas iespējas mācīt “pa jaunam” un mācīt “citādāk”. Stundu struktūra un saturs pēc būtības nemainījās, taču metodes un stratēģijas mainījās kardināli. Daudzas mācību platformas pat piedāvā iesniegto darbu novērtēšanu, kas ir neapšaubāms ieguvums, kas var palielināt skolotāja darba potenciālu, jo skolotājs daudz laika pavada, labojot izglītojamo darbus un sniedzot atgriezenisko saiti, kas ir liela papildu slodze skolotājam.

Šis mācību gads bijis grūts kā skolotājiem, tā skolēniem. Ko jūs darījāt, kā organizējāt savu mācību darbu, lai arī attālināti noturētu jauniešu interesi un sniegtu viņiem nepieciešamās zināšanas?
Attālinātajā mācību procesā skolēniem bija iespēja pašiem plānot savu mācīšanās tempu un laiku – skolēns pēc savas izvēles veica vispirms to darbu, kurš likās interesantāks vai vienkāršāks. Skolēnam bija iespēja sazināties ar mani kā priekšmeta skolotāju vai klases audzinātāju, lai noskaidrotu nesaprastos jautājumus vai konsultētos par dažādām radušām situācijām. Skolēniem tika piedāvāti izvēles uzdevumi vai iesniedzamie darbi, tādējādi diferencējot mācību procesu. Šādā veidā skolēns pats var izvēlēties un izveidot savu mācīšanās tempu un stratēģiju, kā veiks uzdevumu vai iesniedzamo darbu.
Attālinātā mācību procesa laikā daudzi skolēni izmantoja dažādas elektroniskas palīgierīces, kuras nevarētu izmantot klātienes mācību procesā. Mums, skolotājiem, ir skolēnam jāmāca šīs palīgierīces izmantot jēgpilni, lai tās kalpotu kā pārbaudes rīks, nevis atbilžu sniedzējs.

Vai kādu no izmantotajām metodēm, rīkiem vēlaties ieviest arī savās klātienes mācību stundās?
Lai veicinātu skolēnu kvalitatīvu izglītības apguvi attālināto mācību laikā, aktīvi izmantoju dažādas mācīšanās platformas, kā Zoom, MS Teams,  Google classroom, kur  tiek pievienotas tekstuālas instrukcijas uzdevumu izpildei un mācīšanās organizēšanai, kas skolēniem attīsta pieradumu pilnveidot lasītprasmi un organizēt savu laiku mācību darba īstenošanai, kā arī uzņemties atbildību par veicamo darbu. Tas ir ļoti nozīmīgs faktors skolēna lasītprasmes un pašvadītas mācīšanās prasmes attīstīšanai.
Kā labs atgriezeniskās saites rīks  un zināšanu pārbaudes rīks kalpo Live worksheets. Lietojot šo vietni, skolēns var veikli sniegt atbildes uz skolotāja jautājumiem un tūlītēji arī redzēt savu rezultātu – redz, kur kļūdījies, un izdara secinājumus turpmākai darbībai.

Varētu teikt, ka šis mācību gads aizvadīts tehnoloģiju zīmē. Kā jūs skatāties uz tandēmu “tehnoloģijas un izglītība”?
Latvijas skolas aizvien labāk tiek aprīkotas ar digitālām tehnoloģijām un pedagogi aktīvi piedalās apmācībās, lai jēgpilni pielietotu tehnoloģijas mācību stundās. Skolās ienāk jauni pedagogi, kuru ikdiena ir digitālo rīku izmantošana daudzveidīgos uzdevumos mācību stundā. Mūsu valsts var līdzvērtīgi stāties blakus citām Eiropas valstīm mācību procesa digitalizācijas un skolēnu jēgpilnu digitālo prasmju pilnveidošanas ziņā.
Izmantojot tehnoloģijas mācību procesā, skolotāji izvērtē gan ieguvumus, gan riskus. Skolotājiem tiešsaistē ir vieglāk strādāt ar skolēniem, kuriem ir mācīšanās grūtības, jo ļoti viegli var atrast laiku komunicēt un mērķtiecīgi strādāt ar skolēnu individuāli, ļaujot skolēnam uzdot jautājumus par neskaidro.
Visspilgtākais secinājums man ir tas, ka attālinātās mācības tiešsaistē joprojām saglabā skolotāju kā galveno un vadošo mācīšanās procesa virzītāju skolēnam. Tehnoloģijas nevar aizstāt skolotāja darbu, tās var tikai palīdzēt. Vienmēr ir jāatceras, ka katrs skolēns ir individuāls un cilvēciskais faktors ir galvenais.

Ar kādām sajūtām vai cerībām gaidāt projektā izstrādātā mācību resursa Pratne.lv nonākšanu skolotāju rokās?
Pratne.lv izstrādātie parauguzdevumi skolēniem stimulēs aktīvo domāšanu, jo uzdevumos ir iekļauti četri grūtības līmeņi. Uzdevumu izstrādātāji ir padomājuši pat to, lai skolēnos attīstītu analīzes, klasificēšanas un sintēzes kognitīvās prasmes. Darbošanās Pratne.lv skolēnos attīstīs un pilnveidos vizuālās komunikācijas prasmes, palīdzēs labāk iegaumēt un apstrādāt informāciju, kā arī mudinās aktīvi iesaistīties domāšanas procesā. Skolēni ne tikai saņems informāciju, izmantojot atgādnes, bet arī zināšanas interpretēs ar jau esošajām. Uzdevumos ir iekļauta uzskatāma vizualizācija, kas padara uzdevumus acij tīkamus un mudina skolēnus ar tiem iepazīties un tos atrisināt.
Skolotājiem tiek dota izvēle pašiem atlasīt uzdevumus un veidot savai mācību stundai piemērotu uzdevumu kompleksu, kas sniedz plašas iespējas gan pārbaudīt jau zināmās prasmes, gan uzdot skolēniem uzdevumus jaunu zināšanu atklāsmei. Tas būs skolotājam ērts un mūsdienīgs rīks mācību procesa nodrošināšanai. Ceru, ka skolotāji novērtēs ieguldīto darbu un ar prieku to izmantos mācību procesā.
Esmu pateicīga par iespēju darboties šai projektā un būt klāt Pratne.lv tapšanā un uzdevumu izstrādē. Ceru uz turpmāku sadarbību, jo viss mainās un attīstītās uz pilnveidotu  digitalizāciju mācību procesā. Mūsu skolēni ir mūsu nākotnes veidotāji un tāpēc mēs, skolotāji, esam gatavi mācīt un mācīties “pa jaunam”.

Pratne.lv ir digitāls mācību un metodiskais līdzeklis jauna mācību satura ieviešanai pamatizglītības pakāpei 1.-3. klasei matemātikas apgūšanai. Mācību resurss Pratne.lv sniegs iespēju Latvijas skolotājiem elastīgi izmantot izstrādātos parauguzdevumus, kā arī pašiem skolotājiem tiks nodrošināta iespēja ērti veidot, pārveidot vai kombinēt esošos un jaunos interaktīvos mācību uzdevumus. Rezultātā skolotāja rīcībā būs universāls digitālais mācību un metodiskais līdzeklis, kurā var skolēnam nododamo individualizēto “zināšanu graudu” sagatavot atbilstoši skolēna uztveres īpatnībām, mācīšanas tipam, interesēm un nosūtīt šo uzdevumu kopu lietojumam uz attiecīgā skolēna attiecīgo mobilo viedierīci – telefonu vai planšeti.

Projektu Nr. 8.3.1.2/19/A/016 “Pratne.lv – jaunāko skolas vecuma bērnu izglītībai” īsteno SIA “TechGym” ar projekta partneriem-pilotskolām Ventspils 4. vidusskolu, Ķekavas vidusskolu un Valmieras Pārgaujas sākumskolu.
Projekts tiek īstenots Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu" 8.3.1.2. pasākuma "Digitālo mācību un metodisko līdzekļu izstrāde" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas mērķa “Nodrošināt digitālo mācību un metodisko līdzekļu izstrādi jaunā mācību satura ieviešanai pirmsskolas izglītības un pamatizglītības pakāpē” ietvaros. Projekta kopējās izmaksas ir 106 334.74 EUR, kur programmas līdzfinansējums ir 74 434,32, bet pašu līdzfinansējums ir 31 900,42 EUR.

Vairāk informācijas:
Elīza Cimdiņa
SIA “TechGym”
Projekta asistente
Tel. nr.: +371 28683830
E-pasts: eliza.cimdina@vatp.lv

Šī publikācija atspoguļo autora viedokli un Eiropas Sociālais fonds neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.

Citas ziņas

Autors Signe Kraule 2025. gada 25. augusts
Didža Grāvīša vadībā uzņēmējiem būs iespēja gūt praktiskus un niansētus padomus savas operatīvās darbības un komunikācijas uzlabošanā
Kristaps Felzenbergs
Autors Signe Kraule 2025. gada 22. augusts
Piesakies unikālai iespējai ar 100% līdzfinansējumu!
Autors Kristīne Macate 2025. gada 21. augusts
Ikvienam uzņēmuma pārstāvim ir iespēja pieteikt savu dalību kursos - Microsoft Excel datu apstrāde vizualizācija un analīze ikdienas darbā! Datums: 22. septembris Laiks: no plkst. 9:00-17:30 Norises vieta: Ventspils augsto tehnoloģiju parkā 1 (VATP telpās) Kursa apraksts 1.daļa Pamata Excel funkcionalitāte datu apstrādei • Relatīvās un absolūtās atsauces, formulu izveides principi un kopēšana • Teksta apstrādes funkcijas: TEXT, CONCAT, TEXTJOIN, un to pielietošana • Datumu un laika funkcijas: TODAY, NOW, YEAR, MONTH, un aprēķinu piemēri • Loģiskās funkcijas: IF, AND, OR un nosacījumu veidošana Datu uzmeklēšana un apvienošana • Uzmeklēšanas funkcijas: VLOOKUP, XLOOKUP, HLOOKUP, to atšķirības un pielietojums • Uzmeklēšanas funkciju dinamika apvienojumā ar MATCH funkciju Datu analīzes funkcijas un rīki • Nosacījumu atlases funkcijas: SUMIFS, COUNTIFS, AVERAGEIFS • Datu atlase, izmantojot filtrēšanas funkcionalitāti un uzlaboti filtra rīki • Datu validācija: ierobežojumi, nolaižamās izvēlnes un dinamiska atlase • Darbgrāmatu un darblapu aizsardzība, datu drošības uzstādījumi Dinamiskie apgabali un efektīva datu struktūra • Excel tabulas (Excel Table): priekšrocības, automātiskā formatēšana un datu pārvaldība • Dinamisko apgabalu funkcionalitāte • Automātiska datu paplašināšana tabulās • Kombinēšana ar dinamisko apgabalu formulām, piemēram, FILTER, UNIQUE, SORT • Praktiski piemēri dinamisku pārskatu izveidē 2.daļa Datu vizualizācija un nosacījumu formatēšana • Datu attēlošana diagrammās: stabiņi, līniju diagrammas, kombinētās diagrammas • Nosacījumu formatēšana: krāsu joslas, ikonas, noteikumu izveide sarežģītiem nosacījumiem • Efektīvas diagrammas atbilstoši datu specifikai un auditorijas vajadzībām Datu analīze un vizualizācija ar PivotTable un PivotChart • PivotTable izveide un pielāgošana datu analīzei • PivotChart: interaktīvas diagrammas, datu filtrēšana un pielāgošana • Slicers un timeline rīku izmantošana interaktīviem paneļiem • Padziļinātās PivotTable funkcijas: aprēķinu lauki, grupēšana un datu kopsavilkumi E fektivitātes uzlabošana un īsceļi • Vērtīgākie Excel īsceļi un triki, kas uzlabo darba ātrumu • Automātiskās darbības un procesu optimizācija ikdienas uzdevumiem • Noderīgas pielāgotas formatēšanas un darbgrāmatas pārvaldības metodes  Komersantu ieguvums pēc kursa pabeigšanas • Izpratne par MI pamatprincipiem un lomu uzņēmējdarbības vadībā • Spēja izvēlēties atbilstošus MI rīkus konkrētiem vadības uzdevumiem • Prasme identificēt un izmantot MI rīkus dažādos uzņēmējdarbības procesos • Stratēģijas un politikas izstrādes iemaņas MI ieviešanai organizācijā • Prasme novērtēt MI projektu izmaksas, atdevi un riskus • Izpratne par ētiskas un atbildīgas MI izmantošanas principiem • Spēja analizēt MI ietekmi uz organizācijas struktūru un procesiem Pasniedzējs: Ivars Krampis-Vanags Ivars Krampis-Vanags ir datu analīzes eksperts ar vairāk nekā 20 gadu pieredzi darbā ar Microsoft Excel un Power BI. Viņš ir Excel Know How dibinātājs un AI Master Lab partneris, pasniedzis Estonian Business School un Latvijas Universitātes Vadības un uzņēmējdarbības mācību centrs (VUMC), un apmācījis vairāk nekā 3000 studentu. Power BI apmācības Ivars vada kopš 2018. gada, sniedzot praktiskas zināšanas, kas palīdz uzņēmumiem pieņemt efektīvus lēmumus. 300.00 € Cena (bez PVN) Lai kursos piedalītos ar 100% de minimis atbalsta intesitāti mācību maksai, nepieciešams aizpildīt dokumentāciju. Pateicoties ES Atveseļošanās fonda atbalstam, uzņēmumi var saņemt simtprocentīgu atbalstu (maksā tikai PVN) 1) Reģistrē savu uzņēmumu lift.rbs.lv mājaslapā 2) Aizpildi Digitālā Brieduma testu un piesaki Digitālo prasmju Ceļa karti ( www.tests.edic.lv ) 3) Iesniedz dokumentus - Atbalsta pieteikumu un De minimis vaidlapu no EDS VID mājaslapas 4) Sagaidi Līdzmaksājuma apstiprinājumu 5) Paraksti līgumu 6) Izvēlies kursus 7) Veic avansa maksājuma PVN daļas apmaksu un dodies apmeklēt kursus! Lai izmantotu līdzfinansējuma iespējas, sazinies ar mums, palīdzēsim! Pasākums notiek projekta “EDIC uzņēmumu digitālo prasmju attīstība” Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/1/24/I/CFLA/001 ietvaros.
Autors Kristīne Macate 2025. gada 21. augusts
Ikvienam uzņēmuma pārstāvim ir iespēja pieteikt savu dalību kursos - ChatGPT, Claude, Copilot uc. no nulles līdz rezultātam! Datums: 8. septembris Laiks: no plkst. 14:00-17:00 Norises vieta: Ventspils augsto tehnoloģiju parkā 1 (VATP telpās) Trīs stundu intensīva darbnīca ar praktiskiem uzdevumiem, demonstrācijām un diskusijām (70% no laika) Kursa apraksts MI asistentu pamati un efektīva lietošana • MI asistentu būtība un darbības principi • Praktiski padomi darbam ar dažādiem MI asistentiem • Pay-per-use asistentu (Msty) apguve un parametru konfigurācija Uzvedņu (promptu) veidošana un strukturēšana • RACEF ietvara izmantošana • Konteksta nozīme un tā efektīva nodošana • Biežākās kļūdas un to novēršana MI asistentu praktiskais pielietojums • Rakstīšana un satura radīšana, toņa un stila pielāgošana • Datu analīze un apkopošana • Ideju ģenerēšana un strukturēšana • Koda un formulu veidošana MI asistentu “lomas” un to izmantošana • Praktikants, domātājs, kritiķis, skolotājs • Atbilstošas lomas izvēle konkrētiem uzdevumiem Komersantu ieguvums pēc kursa pabeigšanas Spēs veidot strukturētas un efektīvas uzvednes Zinās, kā pielāgot MI asistentu “lomas” dažādiem uzdevumiem Pratīs izmantot MI asistentus ikdienas darbu optimizācijai Spēs izvēlēties piemērotākos rīkus un metodes konkrētiem uzdevumiem Priekšzināšanas Praktiska pieredze ar MI asistentiem nav nepieciešama Atvērts visiem, kas grib izmantot MI iespējas Apmācību procesa pilnvērtīgai norisei, aicinām uz nodarbību ierasties ar portatīvo datoru Mācību metodes Pasniedzējs: Roberts Tomme Roberts Tomme ir mākslīgā intelekta uzņēmumu Hyperscan un AI Academy līdzdibinātājs un vadītājs. 300.00 € Cena (bez PVN) Lai kursos piedalītos ar 100% de minimis atbalsta intesitāti mācību maksai, nepieciešams aizpildīt dokumentāciju. Pateicoties ES Atveseļošanās fonda atbalstam, uzņēmumi var saņemt simtprocentīgu atbalstu (maksā tikai PVN) 1) Reģistrē savu uzņēmumu lift.rbs.lv mājaslapā 2) Aizpildi Digitālā Brieduma testu un piesaki Digitālo prasmju Ceļa karti ( www.tests.edic.lv ) 3) Iesniedz dokumentus - Atbalsta pieteikumu un De minimis vaidlapu no EDS VID mājaslapas 4) Sagaidi Līdzmaksājuma apstiprinājumu 5) Paraksti līgumu 6) Izvēlies kursus 7) Veic avansa maksājuma PVN daļas apmaksu un dodies apmeklēt kursus! Lai izmantotu līdzfinansējuma iespējas, sazinies ar mums, palīdzēsim! Pasākums notiek projekta “EDIC uzņēmumu digitālo prasmju attīstība” Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/1/24/I/CFLA/001 ietvaros.
Atvērt vairāk ziņu