Mācām un mācāmies mācīties

2021. gada 23. marts

Jau gadu, kopš vīrusa Covid-19 izplatīšanās Latvijā, skolas strādā nestandarta režīmā. Šajā laikā kā skolas un skolotāji, tā skolēni un viņu vecāki saskārušies ar daudziem izaicinājumiem, un priekšplānā izvirzījušās spējas sadarboties un pielāgoties, būt atbalstošiem, pacietīgiem, izturīgiem, kā arī digitālā pratība un nepieciešamība izmantot tehnoloģiju iespējas. 

Lasiet interviju ar izglītības metodiķi Vitoldu Krieviņu.

Tehnoloģijām ir liela nozīme mūsdienīgā mācību procesā un šis laiks to ir īpaši akcentējis. Attālināti mācību procesu nav iespējams organizēt tāpat kā klātienē, ir nepieciešami citi risinājumi informācijas nodošanai, atgriezeniskās saites nodrošināšanai, komunikācijai, zināšanu pārbaudei. Un arī klātienē vairs mācīšanās nebūs tāda pati kā iepriekš. Izglītības un zinātnes ministrijas un Edurio veiktās aptaujas ataino šī brīža situāciju – lai arī pasaulē digitālu izglītības risinājumu ir daudz, Latvijas skolotājs ir ierobežots, jo latviešu valodā šādu resursu ir pavisam maz.

Lūk – iespēja, kuru projekta “Pratne.lv – jaunāko skolas vecuma bērnu izglītībai” komanda saskatīja jau pirms 2 gadiem un kura šobrīd aktīvi tiek īstenota, izstrādājot jaunu digitālu mācību resursu tieši Latvijas skolotājiem un skolēniem. Kamēr digitālais mācību resurss Pratne.lv ir tapšanas stadijā, pārdomās par attālināto mācību procesu un tehnoloģijām izglītībā dalās projekta izglītības metodiķis Vitolds Krieviņš. 

Pielāgojoties esošajai situācijai, skolas pārgājušas uz attālināto mācību procesu. Kāds ir jūsu redzējums – vai šis process ir pielīdzināms klātienes mācībām? Vai šis ir posms, kas jāpārdzīvo, vai varbūt iespēju laiks?

Viennozīmīgi, ka attālinātās mācības nav pielīdzināmas klātienes mācībām. Esošā situācijā fokusā ir mācību process ģimenē. Proti, periods, kad attīstoši-audzinošā vide jārada mājās. Pandēmijas laikā izglītība ģimenē pēkšņi nokļuvusi pamatfokusā. Vecāki kļuvuši skolotāji. Attālinātā mācīšanās kļuvusi par visas ģimenes mācīšanos. Visi mācāmies – mūžizglītība nav vairs tikai lozungs, bet visu apzināta nepieciešamība. Citādi vienkārši nevar.
Mājsēde rosinājusi ģimenēm risināt sociālo dilemmu, ar kuru, manuprāt, tā vai citādi sastapās gandrīz ikviens: interneta saturs ir slazdi vai zināšanu avots? Kā bērniem un vecākiem ierobežoto digitālo rīku pieejamības un ne visur ātra interneta apstākļos, atrast līdzsvaru tehnoloģiju lietojumā darbam attālināti un mērķtiecīgi attīstīt izglītības procesam vajadzīgo digitālo pratību?
Šis ir sabiedrības attīstības iespēju laiks – pēc būtības un patiesi mācām un mācāmies mācīties. Rezultātā sadarbības ģimenē un digitālās pratības jomā ieguvēji būsim mēs visi. Ne vienmēr zināšanu apjomā un kvalitātē.

Vērojot pārmaiņas, kurām skolotājiem, skolēniem un vecākiem nācies pielāgoties, rodas pārliecība, ka, skolēniem atgriežoties skolas solos, viss tomēr neatgriezīsies vecajās sliedēs. Kā šis attālināto mācību periods, jūsuprāt, ietekmēs skolas nākotnē? Vai šādai relatīvi īslaicīgai tradicionālā mācību modeļa laušanai būs ilgtermiņa sekas? 

Nekas vairs neatgriezīsies vecajās sliedēs – to kāds var iespēt vienīgi izlemjot noslēgti dzīvot nevakcinēts neapdzīvotā salā, apstākļos, kad viņam neviens un nekas nav vajadzīgs un viņš arī nevienam nav vajadzīgs. Nosacīti izglītībā ir evolucionāri-revolucionāra situācija, kad apakšas (bērni) negrib un augšas (skolotāji un vecāki) saprot, ka nevarēs dzīvot pa vecam. 
Attālināto mācību periods jau ir būtiski ietekmējis un turpina ietekmēt skolas. Cerams, ka skolotāji, attālinātās mācīšanās laikā nesavtīgi ziedojot laiku, lietojot personīgos digitālos resursus un līdzekļus, turpinās tikpat uzticīgi kalpot un pārmaiņu neskaidrības laikā nepametīs “izglītības kuģi”, kurš biezas miglas apstākļos, šobrīd cenšas ieturēt pieredzē balstīto loģiski pareizo kursu. 
Tikai žēl, ka pārmaiņas noris piespiedu apstākļos, vidē, kas ierobežo bērnu dabisko socializāciju. Manuprāt, visvairāk un izteikti šobrīd cieš tieši sākumskolas vecuma bērni un, īpaši, pirmklasnieki. Sekas? Sekas būs.

Tieši šajā laikā vairāk kā jebkad izjūtam tehnoloģiju nozīmīgumu ikdienā. Kā skatāties uz tandēmu “tehnoloģijas un izglītība”?

Tas, ka tandēms ir ilgtermiņa šodiena un nākotne, jau esam uzskatāmi un personīgi pārliecinājušies. Jebkurš skolotājs un vecāks ir sapratis, ka digitālās tehnoloģijas izglītībai nepieciešamas, tās piedāvā un pieprasa jaunu pieeju. Tehnoloģijas izglītībā nav modes lieta, bet gan nepieciešamība un iespēja.

Kā projektā izstrādātais mācību resurss Pratne.lv ierakstīsies izglītības sistēmas kopainā?

Skolotāji un ģimenes pedagoģijā iesaistītie būs pateicīgi par jebkuru risinājumu, kuram būs universāli atbalstošs raksturs. Tāda ir arī Pratne.lv pamatideja. Radīt ne tikai reāli aprobētu, profesionāļu gatavotu un kompetenču pieejā balstītu mācību saturu, kas būtu pieejams lietojumam pa apguves līmeņiem tradicionāli un digitāli, bet arī nodrošinātu satura lietojuma metodisko atbalstu. 
Pratne.lv vēlas un cer būt nozīmīgi nepieciešams puzles gabaliņš Latvijas nākotnes izglītības kopainā.

Pratne.lv ir digitāls mācību un metodiskais līdzeklis jauna mācību satura ieviešanai pamatizglītības pakāpei 1.-3. klasei matemātikas apgūšanai. Mācību resurss Pratne.lv sniegs iespēju Latvijas skolotājiem elastīgi izmantot izstrādātos parauguzdevumus, kā arī pašiem skolotājiem tiks nodrošināta iespēja ērti veidot, pārveidot vai kombinēt esošos un jaunos interaktīvos mācību uzdevumus. Rezultātā skolotāja rīcībā būs universāls digitālais mācību un metodiskais līdzeklis, kurā var skolēnam nododamo individualizēto “zināšanu graudu” sagatavot atbilstoši skolēna uztveres īpatnībām, mācīšanas tipam, interesēm un nosūtīt šo uzdevumu kopu lietojumam uz attiecīgā skolēna attiecīgo mobilo viedierīci – telefonu vai planšeti.

Projektu Nr. 8.3.1.2/19/A/016 “Pratne.lv – jaunāko skolas vecuma bērnu izglītībai” īsteno SIA “TechGym” ar projekta partneriem-pilotskolām Ventspils 4. vidusskolu, Ķekavas vidusskolu un Valmieras Pārgaujas sākumskolu.

Projekts tiek īstenots Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu" 8.3.1.2. pasākuma "Digitālo mācību un metodisko līdzekļu izstrāde" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas mērķa “Nodrošināt digitālo mācību un metodisko līdzekļu izstrādi jaunā mācību satura ieviešanai pirmsskolas izglītības un pamatizglītības pakāpē” ietvaros. Projekta kopējās izmaksas ir 106 334.74 EUR, kur programmas līdzfinansējums ir 74 434,32, bet pašu līdzfinansējums ir 31 900,42 EUR.

Šī publikācija atspoguļo autora viedokli un Eiropas Sociālais fonds neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.

Citas ziņas

Autors Kristīne Macate 2025. gada 26. septembris
The body content of your post goes here. To edit this text, click on it and delete this default text and start typing your own or paste your own from a different source.
Autors Signe Kraule 2025. gada 25. septembris
Didža Grāvīša vadībā uzņēmējiem būs iespēja gūt praktiskus un niansētus padomus savas operatīvās darbības un komunikācijas uzlabošanā
Autors Līna Damberga 2025. gada 24. septembris
2025. gada 8. oktobrī klātienē Tallinā un tiešsaistē notiks projekta "BSI_4Women" noslēguma pasākums, kā laikā dzirdēsim programmas dalībnieču pieredzes stāstus, ekspertu atziņas, kā arī paneļdiskusiju. Pasākums notiks angļu valodā. Pieteikšanās dalībai tiešsaistē šeit . BSI_4Women projekts, kuru atbalsta Interreg Baltijas jūras reģiona programma, devusi drosmīgām sievietēm vadītām komandām iespēju attīstīt savas biznesa idejas – no dabīgiem saldumiem un ekoloģiskām rokdarbiem līdz inovatīvai mediju platformai ukraiņu sievietēm ārvalstīs. Sešu mēnešu laikā dalībnieces piedalījās praktiskās darbnīcās, tiešsaistes mācību moduļos un individuālajās mentoringa sesijās, iegūstot rīkus un pārliecību, lai spertu pirmos soļus uzņēmējdarbībā. Nodibinājuma "Ventspils Augsto tehnoloģiju parks" īstenotajā programmā piedalījās 4 sievietes, kuras uz dzīvi Ventspilī pārcēlušās no Ukrainas. Pasākums ir paredzēts ikvienam, kas interesējas par uzņēmējdarbību, bēgļu un imigrantu integrāciju un atbalstu jaunajiem ienācējiem ilgtspējīgu biznesu veidošanā. Programma 13.00-13.05 Ievadvārdi 13.05-13.45 Programmas rezultāti un galvenās mācības – Beata Hulinka, Ržešovas Reģionālās attīstības aģentūra (Polija) 13.45-14.20 Dalībnieku pieredzes stāsti – Jūlija Kurkina un Dariia Osiik 14.20-14.35 Pauze 14.35-14.55 Iespēju atbloķēšana: Kā jauni biznesa idejas veicina integrāciju – Živilē Paužaitē, Kaunas Zinātnes un tehnoloģiju parks (Lietuva) 14.55-15.20 Finansējuma iespējas mikrouzņēmumiem 15.20-15.50 Paneļdiskusija: Finansējums, integrācija un ceļš uz priekšu. Dalībnieki – Živilē Paužaitē, investoru pārstāvis, integrācijas fonda pārstāvis. Moderatore – Triin Ilves 15.50-17.00 Tīklošanās sesija Datums: 2025. gada 8. oktobris, 13:00–17:00 (EET) Tiešsaistē: Tiešraide Tehnopol YouTube kanālā Valoda: Angļu valodā ar Ukrainas valodas tulkojumu, izmantojot tilde.ai Dalība ir bezmaksas, taču nepieciešama reģistrācija. Pieteikšanās dalībai tiešsaistē šeit . Aktivitātes tiek īstenotas Eiropas Savienības INTERREG Baltijas jūras reģiona programmas projekta “The Baltic Sea Initiative for the Development of Business Activity of Refugee Women” (projekta Nr. #C003) ietvaros. Vairāk informācijas: www.vatp.lv/projekti/bsi4women .
Autors Līna Damberga 2025. gada 22. septembris
Sabiedrības integrācijas fonds (SIF) sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” (VATP) turpina īstenot šī gada pavasarī uzsākto izglītojošo pasākumu ciklu jauniešiem un pedagogiem “Solis pretī”. Aktivitāšu mērķis ir rosināt jauniešus aizdomāties par neiecietību savstarpējās attiecībās un pret dažādām sabiedrības grupām, izprast neiecietības sekas un apzināties iespējamos rīcības modeļus. Aicinām pieteikties pasākumiem līdz šī gada 26. septembrim un to var izdarīt šeit . Līdz šim SIF atbalstītajos pasākumos jau piedalījušies 52 jaunieši. Pasākumu ciklā tiek īstenotas izglītojošas un interaktīvas aktivitātes, kas jauniešiem un pedagogiem sniedz zināšanas par neiecietības izpausmēm skolas vidē un ārpus tās, neiecietības ietekmi uz cilvēku un sabiedrību, kā arī rīcības modeļiem, atbildību un atbalsta formām. “Jaunieši ikdienā - gan skolas vidē, gan ārpus tās - saskaras ar dažādām neiecietības izpausmēm, tostarp vārdisku aizskaršanu (apsaukāšanu, pazemošanu) un fizisku vardarbību. Lai gan par to tiek runās aizvien atklātāk un skaļāk, joprojām jauniešiem ir bail vērsties pēc atbalsta. Mācot viņus atpazīt neiecietību, iedrošinot aktīvi vērsties pret to un mudinot kļūt par atbalstu citiem jauniešiem, mēs rosinām pārmaiņas ne tikai viena konkrēta cilvēka dzīvē, bet arī skolas vidē un sabiedrībā kopumā,” norāda Sigita Zankovska-Odiņa, SIF vecākā eksperte dažādības vadības jautājumos. Pasākumu mērķauditorija ir jaunieši, kuri mācās vispārizglītojošo izglītības iestāžu 10.-12. klasē un profesionālo skolu 1.-4. kursā, un izglītības speciālisti un skolotāji. Katra pasākuma ilgums jauniešiem ir divas dienas, starp kurām paredzēts laiks individuālo iniciatīvu īstenošanai. Izglītojošie pasākumi šī gada oktobrī notiks Rēzeknē, Valmierā un Rīgā un tos vadīs eksperte diskriminācijas novēršanas jautājumos Ilze Bērziņa un eksperts neformālās izglītības jautājumos darbā ar jauniešiem Emīls Anškens. Izglītojošus pasākumus jauniešiem iecietības veicināšanai “Solis pretī” organizē Sabiedrības integrācijas fonds sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” programmas “Nacionāli saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstība” ietvaros. Papildus informācijai: Līna Damberga Nodibinājums “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” Projekta koordinatore lina.damberga@vatp.lv
Atvērt vairāk ziņu