Mācām un mācāmies mācīties
2021. gada 23. marts
Jau gadu, kopš vīrusa Covid-19 izplatīšanās Latvijā, skolas strādā nestandarta režīmā. Šajā laikā kā skolas un skolotāji, tā skolēni un viņu vecāki saskārušies ar daudziem izaicinājumiem, un priekšplānā izvirzījušās spējas sadarboties un pielāgoties, būt atbalstošiem, pacietīgiem, izturīgiem, kā arī digitālā pratība un nepieciešamība izmantot tehnoloģiju iespējas.
Lasiet interviju ar izglītības metodiķi Vitoldu Krieviņu.
Lasiet interviju ar izglītības metodiķi Vitoldu Krieviņu.

Tehnoloģijām ir liela nozīme mūsdienīgā mācību procesā un šis laiks to ir īpaši akcentējis. Attālināti mācību procesu nav iespējams organizēt tāpat kā klātienē, ir nepieciešami citi risinājumi informācijas nodošanai, atgriezeniskās saites nodrošināšanai, komunikācijai, zināšanu pārbaudei. Un arī klātienē vairs mācīšanās nebūs tāda pati kā iepriekš. Izglītības un zinātnes ministrijas un Edurio veiktās aptaujas ataino šī brīža situāciju – lai arī pasaulē digitālu izglītības risinājumu ir daudz, Latvijas skolotājs ir ierobežots, jo latviešu valodā šādu resursu ir pavisam maz.
Lūk – iespēja, kuru projekta “Pratne.lv – jaunāko skolas vecuma bērnu izglītībai” komanda saskatīja jau pirms 2 gadiem un kura šobrīd aktīvi tiek īstenota, izstrādājot jaunu digitālu mācību resursu tieši Latvijas skolotājiem un skolēniem. Kamēr digitālais mācību resurss Pratne.lv ir tapšanas stadijā, pārdomās par attālināto mācību procesu un tehnoloģijām izglītībā dalās projekta izglītības metodiķis Vitolds Krieviņš.
Pielāgojoties esošajai situācijai, skolas pārgājušas uz attālināto mācību procesu. Kāds ir jūsu redzējums – vai šis process ir pielīdzināms klātienes mācībām? Vai šis ir posms, kas jāpārdzīvo, vai varbūt iespēju laiks?
Viennozīmīgi, ka attālinātās mācības nav pielīdzināmas klātienes mācībām. Esošā situācijā fokusā ir mācību process ģimenē. Proti, periods, kad attīstoši-audzinošā vide jārada mājās. Pandēmijas laikā izglītība ģimenē pēkšņi nokļuvusi pamatfokusā. Vecāki kļuvuši skolotāji. Attālinātā mācīšanās kļuvusi par visas ģimenes mācīšanos. Visi mācāmies – mūžizglītība nav vairs tikai lozungs, bet visu apzināta nepieciešamība. Citādi vienkārši nevar.
Mājsēde rosinājusi ģimenēm risināt sociālo dilemmu, ar kuru, manuprāt, tā vai citādi sastapās gandrīz ikviens: interneta saturs ir slazdi vai zināšanu avots? Kā bērniem un vecākiem ierobežoto digitālo rīku pieejamības un ne visur ātra interneta apstākļos, atrast līdzsvaru tehnoloģiju lietojumā darbam attālināti un mērķtiecīgi attīstīt izglītības procesam vajadzīgo digitālo pratību?
Šis ir sabiedrības attīstības iespēju laiks – pēc būtības un patiesi mācām un mācāmies mācīties. Rezultātā sadarbības ģimenē un digitālās pratības jomā ieguvēji būsim mēs visi. Ne vienmēr zināšanu apjomā un kvalitātē.
Vērojot pārmaiņas, kurām skolotājiem, skolēniem un vecākiem nācies pielāgoties, rodas pārliecība, ka, skolēniem atgriežoties skolas solos, viss tomēr neatgriezīsies vecajās sliedēs. Kā šis attālināto mācību periods, jūsuprāt, ietekmēs skolas nākotnē? Vai šādai relatīvi īslaicīgai tradicionālā mācību modeļa laušanai būs ilgtermiņa sekas?
Nekas vairs neatgriezīsies vecajās sliedēs – to kāds var iespēt vienīgi izlemjot noslēgti dzīvot nevakcinēts neapdzīvotā salā, apstākļos, kad viņam neviens un nekas nav vajadzīgs un viņš arī nevienam nav vajadzīgs. Nosacīti izglītībā ir evolucionāri-revolucionāra situācija, kad apakšas (bērni) negrib un augšas (skolotāji un vecāki) saprot, ka nevarēs dzīvot pa vecam.
Attālināto mācību periods jau ir būtiski ietekmējis un turpina ietekmēt skolas. Cerams, ka skolotāji, attālinātās mācīšanās laikā nesavtīgi ziedojot laiku, lietojot personīgos digitālos resursus un līdzekļus, turpinās tikpat uzticīgi kalpot un pārmaiņu neskaidrības laikā nepametīs “izglītības kuģi”, kurš biezas miglas apstākļos, šobrīd cenšas ieturēt pieredzē balstīto loģiski pareizo kursu.
Tikai žēl, ka pārmaiņas noris piespiedu apstākļos, vidē, kas ierobežo bērnu dabisko socializāciju. Manuprāt, visvairāk un izteikti šobrīd cieš tieši sākumskolas vecuma bērni un, īpaši, pirmklasnieki. Sekas? Sekas būs.
Tieši šajā laikā vairāk kā jebkad izjūtam tehnoloģiju nozīmīgumu ikdienā. Kā skatāties uz tandēmu “tehnoloģijas un izglītība”?
Tas, ka tandēms ir ilgtermiņa šodiena un nākotne, jau esam uzskatāmi un personīgi pārliecinājušies. Jebkurš skolotājs un vecāks ir sapratis, ka digitālās tehnoloģijas izglītībai nepieciešamas, tās piedāvā un pieprasa jaunu pieeju. Tehnoloģijas izglītībā nav modes lieta, bet gan nepieciešamība un iespēja.
Kā projektā izstrādātais mācību resurss Pratne.lv ierakstīsies izglītības sistēmas kopainā?
Skolotāji un ģimenes pedagoģijā iesaistītie būs pateicīgi par jebkuru risinājumu, kuram būs universāli atbalstošs raksturs. Tāda ir arī Pratne.lv pamatideja. Radīt ne tikai reāli aprobētu, profesionāļu gatavotu un kompetenču pieejā balstītu mācību saturu, kas būtu pieejams lietojumam pa apguves līmeņiem tradicionāli un digitāli, bet arī nodrošinātu satura lietojuma metodisko atbalstu.
Pratne.lv vēlas un cer būt nozīmīgi nepieciešams puzles gabaliņš Latvijas nākotnes izglītības kopainā.
Pratne.lv ir digitāls mācību un metodiskais līdzeklis jauna mācību satura ieviešanai pamatizglītības pakāpei 1.-3. klasei matemātikas apgūšanai. Mācību resurss Pratne.lv sniegs iespēju Latvijas skolotājiem elastīgi izmantot izstrādātos parauguzdevumus, kā arī pašiem skolotājiem tiks nodrošināta iespēja ērti veidot, pārveidot vai kombinēt esošos un jaunos interaktīvos mācību uzdevumus. Rezultātā skolotāja rīcībā būs universāls digitālais mācību un metodiskais līdzeklis, kurā var skolēnam nododamo individualizēto “zināšanu graudu” sagatavot atbilstoši skolēna uztveres īpatnībām, mācīšanas tipam, interesēm un nosūtīt šo uzdevumu kopu lietojumam uz attiecīgā skolēna attiecīgo mobilo viedierīci – telefonu vai planšeti.
Projektu Nr. 8.3.1.2/19/A/016 “Pratne.lv – jaunāko skolas vecuma bērnu izglītībai” īsteno SIA “TechGym” ar projekta partneriem-pilotskolām Ventspils 4. vidusskolu, Ķekavas vidusskolu un Valmieras Pārgaujas sākumskolu.
Projekts tiek īstenots Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu" 8.3.1.2. pasākuma "Digitālo mācību un metodisko līdzekļu izstrāde" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas mērķa “Nodrošināt digitālo mācību un metodisko līdzekļu izstrādi jaunā mācību satura ieviešanai pirmsskolas izglītības un pamatizglītības pakāpē” ietvaros. Projekta kopējās izmaksas ir 106 334.74 EUR, kur programmas līdzfinansējums ir 74 434,32, bet pašu līdzfinansējums ir 31 900,42 EUR.
Šī publikācija atspoguļo autora viedokli un Eiropas Sociālais fonds neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.
Citas ziņas

2024. un 2025. gadā Ventspils Augsto tehnoloģiju parks (VATP) īstenoja "BSI_4Women" pilotprojektu, kura mērķis bija atbalstīt bēgļu un migranšu sievietes uzņēmējdarbības uzsākšanā Ventspilī un Kurzemes reģionā. Pilotprojekta laikā 4 sievietēm, kas uz dzīvi Ventspilī pārcēlās no Ukrainas, tika sniegtas intensīvas apmācības un konsultācijas, un sniegts atbalsts prototipu izstrādei. Vēl pirms oficiālās pieteikšanās uzsākšanas 2024. gada 18. septembrī VATP telpās notika ideju ģenerēšanas pasākums, kurā piedalījās sešas sievietes no Ukrainas. Darbnīcas laikā dalībnieces iepazinās ar inkubācijas programmas saturu un kopā ar projekta komandu attīstīja savas biznesa idejas. Šis pasākums būtiski veicināja uzticēšanos un motivāciju – četras sievietes, kuras vēlāk tika atlasītas programmā, bija vai nu piedalījušās šajā tikšanās reizē, vai izrādījušas interesi par to. Pēc biznesa ideju ģenerēšanas pasākuma norisinājās pieteikšanai inkubācijas. Kopumā reģistrējās astoņas sievietes, no kurām sešas iesniedza pilnus pieteikumus. Visi pieteikumi izturēja formālo vērtēšanu, un četras sievietes tika apstiprinātas dalībai programmā. Inkubācijas process tika balstīts uz individuāliem atbalsta plāniem un regulāru darbu ar mentoriem. Visas dalībnieces saņēma individuālas konsultācijas juridiskajos jautājumos, divas – finanšu plānošanā, kā arī atbalstu mārketinga stratēģijas izstrādē, ES finansējuma iespējās un koučingā. Šāda personalizēta pieeja palīdzēja sievietēm labāk izprast Latvijas uzņēmējdarbības vidi un pārvarēt gan praktiskus, gan emocionālus izaicinājumus. Papildus individuālajam mentoringam tika organizētas sešas reģionālās darbnīcas, kurās piedalījās visas četras dalībnieces. Tās aptvēra uzņēmējdarbības veiksmes stāstus, kultūras atšķirības, juridiskos un finanšu aspektus, ES fondu iespējas, kā arī gatavošanos biznesa ideju prezentācijai. Programmas ietvaros tika attīstītas četras dažādas biznesa idejas: Truck Dreams – pielāgota gultasveļa kravas automašīnu kabīnēm ( Instagram ; Facebook ); Eshyoga –jogas un tantras nodarbības holistiskai labsajūtai ( Instagram ; Facebook ); Space English Era – specializēta angļu valodas apguves platforma medicīnas un juridiskajām nozarēm; The Heartalk – psiholoģiskā atbalsta pakalpojumi cilvēkiem, kurus skārusi karadarbība Ukrainā. 2025. gada 13. maijā Ventspilī notika reģionālā demo diena, kurā dalībnieces prezentēja savas biznesa idejas ekspertu komisijai. Pasākumā piedalījās un atgriezenisko saiti par prezentācijām sniedza pārstāvji no dažādām organizācijām, tajā skaitā Kurzemes plānošanas reģiona, Ventspils valstspilsētas pašvaldība, Ventspils Augstskolas, SIA "THEO Growth" un AS "Immer Digital". Divas no četrām idejām – Truck Dreams un Eshyoga – tika izvirzītas dalībai starptautiskajā Demo dienā Polijā, sniedzot iespēju prezentēt savus risinājumus starptautiskā mērogā. Pilotprojekta rezultāti apliecina, ka personalizēts, elastīgs un praksē balstīts atbalsts ir būtisks priekšnosacījums, lai bēgļu un migranšu sievietes veiksmīgi uzsāktu uzņēmējdarbību. Programma vienlaikus stiprināja sadarbību starp pašvaldību, nevalstiskajām organizācijām un uzņēmējdarbības atbalsta ekosistēmu reģionā. Aktivitātes tiek īstenotas Eiropas Savienības INTERREG Baltijas jūras reģiona programmas projekta “The Baltic Sea Initiative for the Development of Business Activity of Refugee Women” (projekta Nr. #C003) ietvaros. Vairāk informācijas: www.vatp.lv/projekti/bsi4women .

Nodibinājums “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” (VATP) 2025. gada 11. un 12. decembrī viesojās Rīgas Tehniskajā universitātē, kur kopā ar projekta partneriem no Somijas, Igaunijas, Polijas, Vācijas, Latvijas, Zviedrijas un Lietuvas piedalījās koprades darbnīcās, strādājot pie Digitālā dvīņa demonstrācijas platformas izstrādes. Projekta “CIRC-2-ZERO” mērķis ir veicināt mazo un vidējo ražošanas uzņēmumu pāreju uz aprites ekonomikas principiem un klimata neitralitāti, vienlaikus stiprinot to digitālās un modernās ražošanas kapacitātes. Projekts fokusējas uz divām nozarēm – elektronikas ražošanu un koksnes produktu ražošanu, kurās raksturīgs augsts resursu patēriņš, ilgi produktu dzīves cikli un ievērojams aprites potenciāls. Latvijā projekta atbalsts būs pieejams elektronikas ražošanas uzņēmumiem. Izmantojot projekta ietvaros izstrādāto Digitālā dvīņa platformu, uzņēmumi varēs testēt, simulēt un optimizēt ražošanas procesus vēl pirms reālu izmaiņu ieviešanas. Dalība projektā ļaus uzņēmumiem pagarināt produktu kalpošanas laiku, samazināt materiālu patēriņu un palielināt ražošanas efektivitāti u.c. Plašāka informācija un pieteikšanās: vatp.lv/Circ2ZeroOpenCall . Projektā piedalās 13 partneri no Baltijas jūras reģiona valstīm: Somija – Häme University of Applied Sciences un Linna Business Development; Igaunija – Tallinn University of Technology un Tartu Science Park; Polija – Krakow Technology Park Vācija; Vācija – K8 Institute for Strategic Aesthetics un Academy of Fine Arts Saar; Latvija – Rīgas Tehniskā universitāte, VIZULO un nodibinājums “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks”; Zviedrija – Luleå university of technology un Industrial Development Center North AB; Lietuva – VMG Lignum Systems. Aktivitātes tiek īstenotas Eiropas Savienības INTERREG Baltijas jūras reģiona programmas projekta “CIRC-2-ZERO” (projekta Nr. #C070) ietvaros. Vairāk informācijas: vatp.lv/projekti/circ-2-zero .

2025. gada 28. novembrī Spīķeru koncertzālē norisinājās noslēguma pasākums, kurā piedalījās izglītojošo pasākumu cikla jauniešiem “Solis pretī” dalībnieki no visas Latvijas. Pasākumu organizēja Sabiedrības integrācijas fonds (SIF) sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” (VATP). Pasākumā pulcējās jaunieši no 17 izglītības iestādēm, kuri 2025. gadā apmeklēja reģionālos iecietības veicināšanas pasākumus Ventspilī, Jelgavā, Rēzeknē, Valmierā un Rīgā. Aktivitāšu mērķis bija rosināt jauniešus aizdomāties par neiecietību savstarpējās attiecībās un pret dažādām sabiedrības grupām, izprast neiecietības sekas un apzināties iespējamos rīcības modeļus. “Mēdz teikt, ka vardarbība mīl klusumu. Sabiedrības integrācijas fonds klusumu neatbalsta. Tāpēc programmai dots nosaukums “Solis pretī”, jo tieši aktīva rīcība – mācoties, apzinoties, iesaistoties un atbalstot – ir galvenā pārmaiņu atslēga ne tikai viena konkrēta cilvēka dzīvē, bet arī skolas vidē un sabiedrībā kopumā. Pārmaiņas prasa drosmi. Drosme prasa personīgu apņemšanos”, atzīst SIF sekretariāta direktore Inese Kalvāne. Noslēguma diena kļuva par iedvesmojošu, sirsnīgu un enerģijas piepildītu tikšanās vietu, kur jaunieši dalījās pieredzē, atziņās un idejās par iecietīgas vides veidošanu skolās un vienaudžu vidē. VATP projektu vadītāja Līna Damberga secina: “Dalībnieku idejas bija drosmīgas un praktiski īstenojamas, parādot to, ka jaunieši ir motivēti veidot drošāku un atvērtāku vidi vienaudžu vidū. Šī diena apliecināja, ka jaunieši ir gatavi sarunai, sadarbībai un pārmaiņu veidošanai. Enerģija, radošums un atklātība, ko viņi ienesa pasākumā, izcēla “Solis pretī” pasākumu vērtību un nepieciešamību.” Pasākumu vadīja jauniešu attīstības mentors Kārlis Ploks un “Solis pretī” programmas eksperts neformālās izglītības jautājumos darbā ar jauniešiem Emīls Anškens. Pasākuma laikā jaunieši izstrādātās idejas iecietības veicināšanai skolās un vienaudžu vidū, rosina turpināt iniciatīvas, kas mudina aizdomāties par neiecietību savstarpējās attiecībās, apzināties katras iesaistītās puses lomu, kā arī izprast neiecietības sekas un aktīvi rīkoties. Pasākumā piedalījās arī gotu subkultūras pārstāvis Kristiāns, kurš dalījās ar savu personīgo pieredzi un kopā ar jauniešiem diskutēja par neiecietību un diskrimināciju, ar ko var saskarties dažādu sabiedrības grupu pārstāvji. Savās atziņās dalījās arī jaunieši – vairāki no viņiem atzina, ka pasākums devis drosmi risināt sarežģītas situācijas, atbalstīt klasesbiedrus un aktīvi iestāties par iecietību. 2025. gadā tika organizēti pieci reģionālie pasākumi – Ventspilī, Jelgavā, Rēzeknē, Valmierā un Rīgā. Katrs pasākums sastāvēja no divām savstarpēji saistītām dienām, un tajos piedalījās vairāk nekā 130 vidusskolēni no 21 apdzīvotās vietas Latvijā – Ventspils, Ugāles, Liepājas, Kandavas, Saldus, Jelgavas, Dobeles, Iecavas, Ozolniekiem, Rēzeknes, Kaunatas, Krāslavas, Rekovas, Valmieras, Limbažiem, Ogres, Cesvaines, Jūrmalas, Salaspils, Ādažiem un Rīgas. Noslēguma pasākums kalpoja kā kopīgs atskats, iedvesma un motivācija tālākai jauniešu rīcībai savu skolu vides uzlabošanā. Izglītojošus pasākumus jauniešiem iecietības veicināšanai “Solis pretī” organizē Sabiedrības integrācijas fonds sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” programmas “Nacionāli saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstība” ietvaros. Papildus informācijai: Līna Damberga Nodibinājums “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” Projekta koordinatore lina.damberga@vatp.lv
