Mācām un mācāmies mācīties
2021. gada 23. marts
Jau gadu, kopš vīrusa Covid-19 izplatīšanās Latvijā, skolas strādā nestandarta režīmā. Šajā laikā kā skolas un skolotāji, tā skolēni un viņu vecāki saskārušies ar daudziem izaicinājumiem, un priekšplānā izvirzījušās spējas sadarboties un pielāgoties, būt atbalstošiem, pacietīgiem, izturīgiem, kā arī digitālā pratība un nepieciešamība izmantot tehnoloģiju iespējas.
Lasiet interviju ar izglītības metodiķi Vitoldu Krieviņu.
Lasiet interviju ar izglītības metodiķi Vitoldu Krieviņu.

Tehnoloģijām ir liela nozīme mūsdienīgā mācību procesā un šis laiks to ir īpaši akcentējis. Attālināti mācību procesu nav iespējams organizēt tāpat kā klātienē, ir nepieciešami citi risinājumi informācijas nodošanai, atgriezeniskās saites nodrošināšanai, komunikācijai, zināšanu pārbaudei. Un arī klātienē vairs mācīšanās nebūs tāda pati kā iepriekš. Izglītības un zinātnes ministrijas un Edurio veiktās aptaujas ataino šī brīža situāciju – lai arī pasaulē digitālu izglītības risinājumu ir daudz, Latvijas skolotājs ir ierobežots, jo latviešu valodā šādu resursu ir pavisam maz.
Lūk – iespēja, kuru projekta “Pratne.lv – jaunāko skolas vecuma bērnu izglītībai” komanda saskatīja jau pirms 2 gadiem un kura šobrīd aktīvi tiek īstenota, izstrādājot jaunu digitālu mācību resursu tieši Latvijas skolotājiem un skolēniem. Kamēr digitālais mācību resurss Pratne.lv ir tapšanas stadijā, pārdomās par attālināto mācību procesu un tehnoloģijām izglītībā dalās projekta izglītības metodiķis Vitolds Krieviņš.
Pielāgojoties esošajai situācijai, skolas pārgājušas uz attālināto mācību procesu. Kāds ir jūsu redzējums – vai šis process ir pielīdzināms klātienes mācībām? Vai šis ir posms, kas jāpārdzīvo, vai varbūt iespēju laiks?
Viennozīmīgi, ka attālinātās mācības nav pielīdzināmas klātienes mācībām. Esošā situācijā fokusā ir mācību process ģimenē. Proti, periods, kad attīstoši-audzinošā vide jārada mājās. Pandēmijas laikā izglītība ģimenē pēkšņi nokļuvusi pamatfokusā. Vecāki kļuvuši skolotāji. Attālinātā mācīšanās kļuvusi par visas ģimenes mācīšanos. Visi mācāmies – mūžizglītība nav vairs tikai lozungs, bet visu apzināta nepieciešamība. Citādi vienkārši nevar.
Mājsēde rosinājusi ģimenēm risināt sociālo dilemmu, ar kuru, manuprāt, tā vai citādi sastapās gandrīz ikviens: interneta saturs ir slazdi vai zināšanu avots? Kā bērniem un vecākiem ierobežoto digitālo rīku pieejamības un ne visur ātra interneta apstākļos, atrast līdzsvaru tehnoloģiju lietojumā darbam attālināti un mērķtiecīgi attīstīt izglītības procesam vajadzīgo digitālo pratību?
Šis ir sabiedrības attīstības iespēju laiks – pēc būtības un patiesi mācām un mācāmies mācīties. Rezultātā sadarbības ģimenē un digitālās pratības jomā ieguvēji būsim mēs visi. Ne vienmēr zināšanu apjomā un kvalitātē.
Vērojot pārmaiņas, kurām skolotājiem, skolēniem un vecākiem nācies pielāgoties, rodas pārliecība, ka, skolēniem atgriežoties skolas solos, viss tomēr neatgriezīsies vecajās sliedēs. Kā šis attālināto mācību periods, jūsuprāt, ietekmēs skolas nākotnē? Vai šādai relatīvi īslaicīgai tradicionālā mācību modeļa laušanai būs ilgtermiņa sekas?
Nekas vairs neatgriezīsies vecajās sliedēs – to kāds var iespēt vienīgi izlemjot noslēgti dzīvot nevakcinēts neapdzīvotā salā, apstākļos, kad viņam neviens un nekas nav vajadzīgs un viņš arī nevienam nav vajadzīgs. Nosacīti izglītībā ir evolucionāri-revolucionāra situācija, kad apakšas (bērni) negrib un augšas (skolotāji un vecāki) saprot, ka nevarēs dzīvot pa vecam.
Attālināto mācību periods jau ir būtiski ietekmējis un turpina ietekmēt skolas. Cerams, ka skolotāji, attālinātās mācīšanās laikā nesavtīgi ziedojot laiku, lietojot personīgos digitālos resursus un līdzekļus, turpinās tikpat uzticīgi kalpot un pārmaiņu neskaidrības laikā nepametīs “izglītības kuģi”, kurš biezas miglas apstākļos, šobrīd cenšas ieturēt pieredzē balstīto loģiski pareizo kursu.
Tikai žēl, ka pārmaiņas noris piespiedu apstākļos, vidē, kas ierobežo bērnu dabisko socializāciju. Manuprāt, visvairāk un izteikti šobrīd cieš tieši sākumskolas vecuma bērni un, īpaši, pirmklasnieki. Sekas? Sekas būs.
Tieši šajā laikā vairāk kā jebkad izjūtam tehnoloģiju nozīmīgumu ikdienā. Kā skatāties uz tandēmu “tehnoloģijas un izglītība”?
Tas, ka tandēms ir ilgtermiņa šodiena un nākotne, jau esam uzskatāmi un personīgi pārliecinājušies. Jebkurš skolotājs un vecāks ir sapratis, ka digitālās tehnoloģijas izglītībai nepieciešamas, tās piedāvā un pieprasa jaunu pieeju. Tehnoloģijas izglītībā nav modes lieta, bet gan nepieciešamība un iespēja.
Kā projektā izstrādātais mācību resurss Pratne.lv ierakstīsies izglītības sistēmas kopainā?
Skolotāji un ģimenes pedagoģijā iesaistītie būs pateicīgi par jebkuru risinājumu, kuram būs universāli atbalstošs raksturs. Tāda ir arī Pratne.lv pamatideja. Radīt ne tikai reāli aprobētu, profesionāļu gatavotu un kompetenču pieejā balstītu mācību saturu, kas būtu pieejams lietojumam pa apguves līmeņiem tradicionāli un digitāli, bet arī nodrošinātu satura lietojuma metodisko atbalstu.
Pratne.lv vēlas un cer būt nozīmīgi nepieciešams puzles gabaliņš Latvijas nākotnes izglītības kopainā.
Pratne.lv ir digitāls mācību un metodiskais līdzeklis jauna mācību satura ieviešanai pamatizglītības pakāpei 1.-3. klasei matemātikas apgūšanai. Mācību resurss Pratne.lv sniegs iespēju Latvijas skolotājiem elastīgi izmantot izstrādātos parauguzdevumus, kā arī pašiem skolotājiem tiks nodrošināta iespēja ērti veidot, pārveidot vai kombinēt esošos un jaunos interaktīvos mācību uzdevumus. Rezultātā skolotāja rīcībā būs universāls digitālais mācību un metodiskais līdzeklis, kurā var skolēnam nododamo individualizēto “zināšanu graudu” sagatavot atbilstoši skolēna uztveres īpatnībām, mācīšanas tipam, interesēm un nosūtīt šo uzdevumu kopu lietojumam uz attiecīgā skolēna attiecīgo mobilo viedierīci – telefonu vai planšeti.
Projektu Nr. 8.3.1.2/19/A/016 “Pratne.lv – jaunāko skolas vecuma bērnu izglītībai” īsteno SIA “TechGym” ar projekta partneriem-pilotskolām Ventspils 4. vidusskolu, Ķekavas vidusskolu un Valmieras Pārgaujas sākumskolu.
Projekts tiek īstenots Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu" 8.3.1.2. pasākuma "Digitālo mācību un metodisko līdzekļu izstrāde" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas mērķa “Nodrošināt digitālo mācību un metodisko līdzekļu izstrādi jaunā mācību satura ieviešanai pirmsskolas izglītības un pamatizglītības pakāpē” ietvaros. Projekta kopējās izmaksas ir 106 334.74 EUR, kur programmas līdzfinansējums ir 74 434,32, bet pašu līdzfinansējums ir 31 900,42 EUR.
Šī publikācija atspoguļo autora viedokli un Eiropas Sociālais fonds neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.
Citas ziņas

Sabiedrības integrācijas fonds sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” īstenoja izglītojošus pasākumus jauniešiem iecietības veicināšanai “Solis pretī”. Tajos piedalījās 52 jaunieši un 16 pedagogi no Ventspils, Liepājas, Kandavas, Ugāles, Jelgavas, Dobeles, Iecavas, Ozolniekiem un Saldus. Pasākumi notika šī gada aprīlī un maijā Ventspilī un Jelgavā un tajos piedalījās 16 līdz 19 gadus veci jaunieši no 9 Kurzemes un Zemgales pilsētām. Aktivitāšu laikā dalībnieki ieguva zināšanas par neiecietības izpausmēm savstarpējās attiecībās un pret dažādām sabiedrības grupām, izprata neiecietības sekas un apguva rīcības modeļus šādu situāciju risināšanai. “Šādas mācības jauniešiem ir ļoti nozīmīgas, jo tās dod iespēju paskatīties no malas uz situāciju savā skolā un dzīvē, iegūt un papildināt zināšanas. Jaunieši īpaši novērtēja interaktīvās metodes, kas ļāva izspēlēt ikdienā ieraudzītas vai pašu piedzīvotas neiecietības situācijas. Īpaši vērtīgi ir tas, ka iniciatīvu īsteno valsts iestāde, sniedzot atbalstu un veidojot iekļaujošu sabiedrību. Daudziem jauniešiem programma bija arī kā sava veida terapija – viņi aktīvi dalījās pieredzē, pārdomāja notikumus, vērtēja sekas un mācījās uzlabot saskarsmes iemaņas,” secina eksperte diskriminācijas novēršanas jautājumos Ilze Bērziņa. Vērtējot pasākumus, jaunieši atzīst: “tagad daudz vairāk domāšu, ko es runāju, lai neaizvainotu citus sev apkārt esošos cilvēkus” , tie “atvēra acis par to, cik daudz neiecietības mēs redzam ikdienā” un deva „noderīgas, jaunas zināšanas; stiprināja spēju strādāt komandā ar „svešiem” cilvēkiem, kuri nav mani draugi ikdienā”. Pasākumu laikā tika izmantotas interaktīvas metodes, kas palīdzēja jauniešiem izprast stereotipus veidošanos un neiecietību, ar ko ikdienā saskaras dažādas sabiedrības grupas. Īpašs uzsvars tika likts uz kibervidi, kur neiecietības izpausmes vērojamas īpaši bieži un to ietekme, t.sk., pāraugot no verbālas aizskaršanas līdz fiziskai vardarbībai reālajā dzīvē, var skart ikvienu. Pasākumus vadīja eksperte diskriminācijas novēršanas jautājumos Ilze Bērziņa un eksperts neformālās izglītības darbā ar jauniešiem Emīls Anškens. Šī gada rudenī izglītojošie pasākumi tiks īstenoti Vidzemes, Latgales un Rīgas reģionos. Pieteikšanās ir iespējama šeit – informācija par konkrētām norises vietām un datumiem tiks nosūtīta uz pieteikumā norādīto e-pasta adresi. Pasākumu mērķauditorija ir jaunieši, kuri mācās vispārizglītojošo skolu 10.–12. klasē vai profesionālo skolu 1.–4. kursā, kā arī izglītības speciālisti. Katru pasākumu veido divas savstarpēji saistītas mācību dienas, starp kurām ir mēneša starplaiks, kas paredzēts individuālo aktivitāšu īstenošanai. Izglītojošus pasākumus jauniešiem iecietības veicināšanai “Solis pretī” organizē Sabiedrības integrācijas fonds sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” programmas “Nacionāli saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstība” ietvaros. Papildus informācijai: Līna Damberga Nodibinājums “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” Projekta koordinatore lina.damberga@vatp.lv

Aicinām uzņēmējus pievienoties iedvesmojošam rītam kopā ar citiem uzņēmējiem un ekspertiem, lai kopīgi ielūkotos uzņēmumiem aktuālajos izaicinājumos, atklātu praktiskus risinājumus un iepazītu digitālās iespējas, kas palīdzēs Tavam biznesam augt un attīstīties digitālā ātrumā! Pasākuma norises datums: 13. jūnijs Norises laiks: 9:00–12:00 Norises vieta: Ventspils Augsto tehnoloģiju parks, 1 Pasākuma formāts: Neformālas uzņēmēju brokastis ar kafiju un gardām uzkodām. Pasākuma laikā dalībniekiem būs iespēja: Dzirdēt iedvesmojošu stāstu, kā digitalizācija ir automatizējusi uzņēmuma procesus, Piedalīties diskusijās par uzņēmumiem aktuāliem izaicinājumiem, Saņemt pārskatāmu un praktiski orientētu ieskatu digitālās transformācijas stratēģijā ar fokusu uz NIS2 direktīvas prasībām. Dzirdēt par 3 digitālajiem projektiem, kuros šobrīd uzņēmumiem pieejams 100% ES Atveseļošanas fonda līdzfinansējums. " Tīkloties" / veidot kontaktus un iespējamās sadarbības Baudīt gardu kafiju un uzkodas Pasākuma programma 9:00 Ierašanās (Kafija, uzkodas) 9:20 Pasākuma atklāšanas uzruna 9:30 Iedvesmas stāsts 10:00 Izaicinājumu panelis (ieskats) 10:10 Kafijas pauze 10:30 Eksperta uzruna 11:15 Digitālās iespējas uzņēmumiem (EDIC projekti) 11:30 Izaicinājumu panelis (diskusijas, jautājumi) 12:00 Noslēgums Pasākums notiek projekta “EDIC uzņēmumu digitālo prasmju attīstība” Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/1/24/I/CFLA/001 ietvaros.

Nodibinājums "Ventspils Augsto tehnoloģiju parks" (VATP), reģ. Nr. 40008088258, aicina pievienoties komandai enerģisku un mērķtiecīgu kolēģi – Klientu attiecību vadītāju. Ja Tevi aizrauj darbs ar B2B klientiem, piemīt lieliskas pārdošanas prasmes un Tev patīk sasniegt rezultātus, pievienojies mūsu komandai! Tavi pienākumi: Aktīvi meklēt un piesaistīt jaunus apmācību kursu dalībniekus un klientus Kurzemē Uzturēt ilgtermiņa sadarbību ar esošajiem klientiem, nodrošinot augstāko apkalpošanas kvalitāti Informēt klientus par apmācību kursiem, izzināt viņu vajadzības un piedāvāt piemērotākos risinājumus Piedalīties apmācību kursu organizēšanas procesā un sekot līdzi klientu pieredzei Analizēt tirgus tendences un konkurentu piedāvājumus, lai nodrošinātu efektīvu klientu piesaisti Sagatavot atskaites par piesaistes aktivitātēm un sasniegtajiem rezultātiem. No Tevis sagaidām: Iepriekšēja darba pieredze klientu apkalpošanas, pārdošanas vai attiecību vadības jomā, vēlams apmācību vai izglītības sektorā Teicamas komunikācijas un saskarsmes prasmes Spēja patstāvīgi organizēt darbu un pieņemt lēmumus Analītiskā domāšana un spēja risināt problēmas Labas datorprasmes (MS Office, CRM sistēmas) B kategorijas autovadītāja apliecība Vēlama pieredze darbā ar tiešsaistes grafiskā dizaina rīkiem (Canva u.c.). Vēlama augstākā izglītība (priekšroka tiks dota ar komercdarbību, mārketingu vai klientu apkalpošanu saistītā jomā) Mēs piedāvājam: Bruto atalgojumu no 1600 EUR Stabilu un dinamisku darbu uzņēmumā, kas aktīvi aug un attīstās Iespēju pilnveidot savas profesionālās prasmes un augt kopā ar mums Apmaksātas telefonsarunas un mobilo internetu Draudzīgu un atsaucīgu kolektīvu Veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika. Ja šis piedāvājums raksturo Tevi, līdz 2025. gada 13. maijam gaidīsim Tavu pieteikumu uz e-pastu cv@vatp.lv ar norādi "Klientu attiecību vadītājs". Pateicamies ikvienam pretendentam tomēr lūdzam ņemt vērā, ka sazināsimies ar tiem pretendentiem, kas tiks virzīti nākamajai atlases kārtai. Ja nesazināmies ar Jums 3 nedēļu laikā kopš dienas, kad esat mums nosūtījis/-usi savu CV, lūdzam uzskatīt, ka nākamajai kārtai neesat izvirzīts/-a.