VATP Nākotnes klase piedalījās konferencē "Izglītības radars 2022"

2022. gada 22. augusts

Šī gada 16. augustā Ventspilī norisinājās pirmā Ziemeļkurzemes pašvaldību - Ventspils valstspilsētas, Ventspils novada, Talsu novada un Kuldīgas novada - izglītības pārvalžu un nodaļu rīkotā konference pedagogiem un izglītības speciālistiem "Izglītības radars 2022". Konference pulcināja pedagogus, skolu vadības pārstāvjus, jomas speciālistus kā arī pašvaldības un valsts mēroga politikas veidotājus.


Konferences rīkotāji aicināja arī Ventspils Augsto tehnoloģiju parku (VATP) sniegt savu redzējumu un ekspertīzi par digitalizācijas jautājumiem izglītības jomā. Plenārsēdē, kas norisinājās koncertzālē Latvija, klausītājus uzrunāja VATP Tehnoloģiju attīstības daļas vadītāja Sandra Rožkalne, informējot par tendencēm un labās prakses piemēriem izglītības digitalizācijā. Vēlāk daļai konferences dalībnieku bija iespēja apmeklēt VATP Nākotnes klasi un dizaina darbnīcu RADE, kur VATP eksperti praktiski demonstrēja Nākotnes klases un RADEs iespējas, kā arī uzrunāja dalībniekus par tematiem “Dizains, tehnoloģijas un uzņēmējdarbība skolēna acīm” un “Kā šodienas klasi pārvērst nākotnes klasē”?


Ventspilī digitālo tehnoloģiju jomai tiek pievērsta īpaša uzmanība jau vairāku gadu garumā. Ir daudzas lietas, ar ko patiešām varam lepoties, un to, uzrunājot konferences dalībniekus, akcentēja arī Ventspils valstspilsētas domes priekšsēdētājs Jānis Vītoliņš.


Plenārsēde un darbnīcas

Konferencei tika izvēlēta tēma Digitālā ekosistēma izglītības telpā. Izteikties par šo tēmu plenārsēdē tika aicināti gan izglītības, gan digitālo tehnoloģiju jomu profesionāļi. Konferencē uzstājās Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) prezidente Signe Bāliņa, Valsts prezidenta padomniece informatīvās telpas un digitālās politikas jautājumos Ieva Ilvesa, nodibinājuma Iespējamā misija vadītāja Ramona Urtāne, izglītības datu analīzes platformas Edurio Latvijas komandas vadītāja Lauma Tuča, SIA Lielvārds valdes priekšsēdētājs Andris Gribusts. Savukārt par Ventspils pieredzi un nākotnes redzējumu stāstīja Ventspils Digitālā centra direktore Elīna Kroņkalne, Ventspils Augstskolas Informācijas tehnoloģiju fakultātes dekāns Vairis Caune, VATP pārstāve Sandra Rožkalne un SIA Azeron valdes loceklis Jānis Kūlbārdis. Konferences otrajā daļā dalībniekiem bija iespēja doties praktiskās vizītēs (darbnīcās), lai klātienē apskatītu zinātnes centru VIZIUM, Ventspils Tehnikuma, kā arī Ventspils Augstskolas laboratorijas, Ventspils Augsto tehnoloģiju parkā izveidoto Nākotnes klasi un dizaina darbnīcu RADE.


Pratību mēriecīces

Konferences nosaukumā minētais vārds radars* izskaidro vēlmi konstatēt, kāda tad ir situācija Latvijā digitālās pratības jomā. Vairāki plenārsēdes eksperti savā uzstāšanās runā lietoja arī citu ģeogrāfijas jēdzienu – kompass**.


Viens no rādītājiem, kas pastāsta, kādi esam, ir DESI indekss (Digital Economy and Society Index), kurā salīdzināti Eiropas Savienības (ES) valstu rādītāji. Gan Arvils Ašeradens, gan Ieva Ilvesa norādīja, ka vēl pirms dažiem gadiem Latvija, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, bija diezgan kritiskā situācijā digitālās pratības ziņā. Šogad esam 18. vietā (pavisam indeksā iekļautas 28 valstis). Taču, kā uzsvēra Ilvesa, Latvijai ir visi priekšnosacījumi, lai attīstītos un piedzīvotu izaugsmi: mums ir ātrs un pieejams internets, augstas veiktspējas tīkla (VHCN) pārklājums (91%, vidēji ES – 70%), 80% iedzīvotāju ir kāda viedierīce, datorus izmanto vairāk nekā 50%, un gandrīz 70% Latvijas iedzīvotāju izmanto internetu saziņai ar valsts iestādēm un/vai preču un pakalpojumu iegādei.


Dators skolas somā

Moderna valsts sākas ar datoru skolas somā – šādu tematu konferencē pieteica un sīkāk iztirzāja Ilvesa. Latvijā patlaban tiek virzīts projekts, kas paredz, ka drīzā nākotnē katram Latvijas skolēnam būs savs dators, ko ikdienā ņemt līdzi uz skolu, lai to izmantotu jebkurā mācību priekšmetā. Iepirkuma process ir ieildzis un projekts ir aizkavējies, taču ir cerības, ka gada beigās 7. -9. klašu audzēkņi kā pirmie varētu saņemt viedierīces.

Datori, kā norādīja vairāki konferences dalībnieki, ir tikai rīks, kas palīdzēs veicināt digitalizācijas procesus izglītībā. Joprojām svarīga loma būs skolotājam – izglītības procesa virzītājam. Digitalizācija pilnībā izmainīs izglītības procesu. Situācijā, kad mācību līdzeklis skolēnam ir pieejams jebkurā laikā un vietā, bērns mācās pats, bet skolotājs ir gids, atbalstītājs un virzītājs, nākotnes izglītības procesa vīziju ieskicēja Saeimas pārstāvis Ašeradens. LIKTA prezidente Signe Bāliņa savu prezentāciju noslēdz ar izteikumu: «Šodien kāds mācās, lai tevi apsteigtu. Ko dari tu?»


Ieskicējot nākotni un atsaucoties uz 2020. gada Pasaules Ekonomikas foruma atziņām, Valsts prezidenta kancelejas pārstāve Ilvesa norādīja: darbs nezudīs, taču tas mainīsies. Forumā secināts, ka jau līdz 2025. gadam 85 miljoni darba vietu izzudīs, taču 97 miljoni nāks klāt no jauna.


Apzinoties digitālo tehnoloģiju nozīmi, īpaša nozīme skolās šodien tiek pievērsta STEM jomas priekšmetiem (dabaszinībām un matemātikai). Aktuāls ir jautājums, kā panākt, lai skolēnus ieinteresētu šajos priekšmetos un lai tie pēc skolas beigšanas vēlētos apgūt profesijas, kas saistītas ar minētajiem priekšmetiem. Kā norādīja Vairis Caune, Ventspils Augstskolas IT fakultātes dekāns, nevar gribēt, lai visi izvēlētos STEM. Taču svarīgi, lai visās izglītības pakāpēs strādājošajiem būtu vienota vīzija un lai izglītībā iesaistītie savstarpēji sadarbotos.


Kā jūtas skolotājs

To, kā šodien savā profesijā jūtas skolotājs, noskaidrots pētījumā Skolotāja balss, kas veikts pēc uzņēmuma Lielvārds pasūtījuma. Par to sīkāk pastāstīja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Andris Gribusts. Piemēram, secināts, ka 60% pedagogu pietrūkst laika, lai paveiktu darba pienākumus vēlamajā kvalitātē. Viņš stāstīja arī par uzņēmuma veidotajiem digitālajiem materiāliem, kas tiek piedāvāti, lai atvieglotu skolotāju darbu un veicinātu izglītības kvalitāti. Par to, kāda ir skolotāju kāpšana prasmju kalnā un kas to var veicināt, runāja nodibinājuma Iespējamā misija valdes priekšsēdētāja Ramona Urtāne. Savukārt Lauma Tuča akcentēja datu nozīmi digitālajā izglītības ekosistēmā.


Viens no iemesliem, kāpēc skolotājiem trūkst laika, lai darbus paveiktu vēlamajā kvalitātē, ir mācību līdzekļu trūkums. Valsts un Izglītības ministrija nav nodrošinājusi mācību grāmatas, kas atbilst jaunajam saturam, tāpēc pedagogi ziedo savu brīvo laiku, lai gatavotu mācību materiālus paši. Kā norādīja Ventspils valstspilsētas domes deputāts Aivars Lembergs, katrs skolotājs spiests kļūt par mācību grāmatu sastādītāju un izdevēju.

Rezolūzija


Plenārsēde noslēdzās ar rezolūciju, kurā apkopti konferences laikā izskanējušie atzinumi un ieteikumi. Dokumenta pirmajā punktā minēts, ka Latvijas pedagogiem nepieciešams spēcīgs atbalsts – darba alga un valsts motivācijas programma. Otrais punkts paredz, ka nepieciešams nodrošinājums ar jaunajam mācību saturam atbilstošām mācību grāmatām un mācību līdzekļiem (tostarp digitāliem), kā arī atbilstošs valsts finansējums to iegādei. Rezolūcijas trešajā punktā minēts, ka nepieciešams atbalsts skolēniem STE(A)M (dabaszinību, matemātikas un mākslas jomas) programmu apguvē jaunradītajos inovāciju centros (līdzīgi kā darbojas kultūras programma Skolas soma). Rezolūcija nosūtīta LR Izglītības un zinātnes ministrijai, kā arī LR Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijai.


*radars – radiotehniska ierīce mērķa atklāšanai un tā virziena un attāluma noteikšanai ar radiosignāliem;
**kompass – aparāts ģoegrāfiskā vai magnētiskā meridiāna virziena noteikšanai (avots: tezaurs.lv).


Citas ziņas

Autors Līna Damberga 2025. gada 11. jūnijs
Sabiedrības integrācijas fonds sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” īstenoja izglītojošus pasākumus jauniešiem iecietības veicināšanai “Solis pretī”. Tajos piedalījās 52 jaunieši un 16 pedagogi no Ventspils, Liepājas, Kandavas, Ugāles, Jelgavas, Dobeles, Iecavas, Ozolniekiem un Saldus. Pasākumi notika šī gada aprīlī un maijā Ventspilī un Jelgavā un tajos piedalījās 16 līdz 19 gadus veci jaunieši no 9 Kurzemes un Zemgales pilsētām. Aktivitāšu laikā dalībnieki ieguva zināšanas par neiecietības izpausmēm savstarpējās attiecībās un pret dažādām sabiedrības grupām, izprata neiecietības sekas un apguva rīcības modeļus šādu situāciju risināšanai. “Šādas mācības jauniešiem ir ļoti nozīmīgas, jo tās dod iespēju paskatīties no malas uz situāciju savā skolā un dzīvē, iegūt un papildināt zināšanas. Jaunieši īpaši novērtēja interaktīvās metodes, kas ļāva izspēlēt ikdienā ieraudzītas vai pašu piedzīvotas neiecietības situācijas. Īpaši vērtīgi ir tas, ka iniciatīvu īsteno valsts iestāde, sniedzot atbalstu un veidojot iekļaujošu sabiedrību. Daudziem jauniešiem programma bija arī kā sava veida terapija – viņi aktīvi dalījās pieredzē, pārdomāja notikumus, vērtēja sekas un mācījās uzlabot saskarsmes iemaņas,” secina eksperte diskriminācijas novēršanas jautājumos Ilze Bērziņa. Vērtējot pasākumus, jaunieši atzīst: “tagad daudz vairāk domāšu, ko es runāju, lai neaizvainotu citus sev apkārt esošos cilvēkus” , tie “atvēra acis par to, cik daudz neiecietības mēs redzam ikdienā” un deva „noderīgas, jaunas zināšanas; stiprināja spēju strādāt komandā ar „svešiem” cilvēkiem, kuri nav mani draugi ikdienā”. Pasākumu laikā tika izmantotas interaktīvas metodes, kas palīdzēja jauniešiem izprast stereotipus veidošanos un neiecietību, ar ko ikdienā saskaras dažādas sabiedrības grupas. Īpašs uzsvars tika likts uz kibervidi, kur neiecietības izpausmes vērojamas īpaši bieži un to ietekme, t.sk., pāraugot no verbālas aizskaršanas līdz fiziskai vardarbībai reālajā dzīvē, var skart ikvienu. Pasākumus vadīja eksperte diskriminācijas novēršanas jautājumos Ilze Bērziņa un eksperts neformālās izglītības darbā ar jauniešiem Emīls Anškens. Šī gada rudenī izglītojošie pasākumi tiks īstenoti Vidzemes, Latgales un Rīgas reģionos. Pieteikšanās ir iespējama šeit – informācija par konkrētām norises vietām un datumiem tiks nosūtīta uz pieteikumā norādīto e-pasta adresi. Pasākumu mērķauditorija ir jaunieši, kuri mācās vispārizglītojošo skolu 10.–12. klasē vai profesionālo skolu 1.–4. kursā, kā arī izglītības speciālisti. Katru pasākumu veido divas savstarpēji saistītas mācību dienas, starp kurām ir mēneša starplaiks, kas paredzēts individuālo aktivitāšu īstenošanai. Izglītojošus pasākumus jauniešiem iecietības veicināšanai “Solis pretī” organizē Sabiedrības integrācijas fonds sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” programmas “Nacionāli saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstība” ietvaros. Papildus informācijai: Līna Damberga Nodibinājums “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” Projekta koordinatore lina.damberga@vatp.lv
Autors Kristīne Macate 2025. gada 26. maijs
This is a subtitle for your new post
Autors Kristīne Macate 2025. gada 26. maijs
Aicinām uzņēmējus pievienoties iedvesmojošam rītam kopā ar citiem uzņēmējiem un ekspertiem, lai kopīgi ielūkotos uzņēmumiem aktuālajos izaicinājumos, atklātu praktiskus risinājumus un iepazītu digitālās iespējas, kas palīdzēs Tavam biznesam augt un attīstīties digitālā ātrumā! Pasākuma norises datums: 13. jūnijs Norises laiks: 9:00–12:00 Norises vieta: Ventspils Augsto tehnoloģiju parks, 1 Pasākuma formāts: Neformālas uzņēmēju brokastis ar kafiju un gardām uzkodām. Pasākuma laikā dalībniekiem būs iespēja: Dzirdēt iedvesmojošu stāstu, kā digitalizācija ir automatizējusi uzņēmuma procesus, Piedalīties diskusijās par uzņēmumiem aktuāliem izaicinājumiem, Saņemt pārskatāmu un praktiski orientētu ieskatu digitālās transformācijas stratēģijā ar fokusu uz NIS2 direktīvas prasībām. Dzirdēt par 3 digitālajiem projektiem, kuros šobrīd uzņēmumiem pieejams 100% ES Atveseļošanas fonda līdzfinansējums. " Tīkloties" / veidot kontaktus un iespējamās sadarbības Baudīt gardu kafiju un uzkodas Pasākuma programma 9:00 Ierašanās (Kafija, uzkodas) 9:20 Pasākuma atklāšanas uzruna 9:30 Iedvesmas stāsts 10:00 Izaicinājumu panelis (ieskats) 10:10 Kafijas pauze 10:30 Eksperta uzruna 11:15 Digitālās iespējas uzņēmumiem (EDIC projekti) 11:30 Izaicinājumu panelis (diskusijas, jautājumi) 12:00 Noslēgums Pasākums notiek projekta “EDIC uzņēmumu digitālo prasmju attīstība” Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/1/24/I/CFLA/001 ietvaros.
Autors Līna Damberga 2025. gada 7. maijs
Nodibinājums "Ventspils Augsto tehnoloģiju parks" (VATP), reģ. Nr. 40008088258, aicina pievienoties komandai enerģisku un mērķtiecīgu kolēģi – Klientu attiecību vadītāju. Ja Tevi aizrauj darbs ar B2B klientiem, piemīt lieliskas pārdošanas prasmes un Tev patīk sasniegt rezultātus, pievienojies mūsu komandai! Tavi pienākumi: Aktīvi meklēt un piesaistīt jaunus apmācību kursu dalībniekus un klientus Kurzemē Uzturēt ilgtermiņa sadarbību ar esošajiem klientiem, nodrošinot augstāko apkalpošanas kvalitāti Informēt klientus par apmācību kursiem, izzināt viņu vajadzības un piedāvāt piemērotākos risinājumus Piedalīties apmācību kursu organizēšanas procesā un sekot līdzi klientu pieredzei Analizēt tirgus tendences un konkurentu piedāvājumus, lai nodrošinātu efektīvu klientu piesaisti Sagatavot atskaites par piesaistes aktivitātēm un sasniegtajiem rezultātiem. No Tevis sagaidām: Iepriekšēja darba pieredze klientu apkalpošanas, pārdošanas vai attiecību vadības jomā, vēlams apmācību vai izglītības sektorā Teicamas komunikācijas un saskarsmes prasmes Spēja patstāvīgi organizēt darbu un pieņemt lēmumus Analītiskā domāšana un spēja risināt problēmas Labas datorprasmes (MS Office, CRM sistēmas) B kategorijas autovadītāja apliecība Vēlama pieredze darbā ar tiešsaistes grafiskā dizaina rīkiem (Canva u.c.). Vēlama augstākā izglītība (priekšroka tiks dota ar komercdarbību, mārketingu vai klientu apkalpošanu saistītā jomā) Mēs piedāvājam: Bruto atalgojumu no 1600 EUR Stabilu un dinamisku darbu uzņēmumā, kas aktīvi aug un attīstās Iespēju pilnveidot savas profesionālās prasmes un augt kopā ar mums Apmaksātas telefonsarunas un mobilo internetu Draudzīgu un atsaucīgu kolektīvu Veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika. Ja šis piedāvājums raksturo Tevi, līdz 2025. gada 13. maijam gaidīsim Tavu pieteikumu uz e-pastu cv@vatp.lv ar norādi "Klientu attiecību vadītājs". Pateicamies ikvienam pretendentam tomēr lūdzam ņemt vērā, ka sazināsimies ar tiem pretendentiem, kas tiks virzīti nākamajai atlases kārtai. Ja nesazināmies ar Jums 3 nedēļu laikā kopš dienas, kad esat mums nosūtījis/-usi savu CV, lūdzam uzskatīt, ka nākamajai kārtai neesat izvirzīts/-a.
Atvērt vairāk ziņu