Blog Post

Nekļūsti par strausu – neslēp galvu smiltīs!

dec. 16, 2021

Sabiedrības integrācijas fonds sadarbībā ar Ventspils Augsto tehnoloģiju parku 2021. gada nogalē īstenoja atbalsta pasākumus jeb apmācības tiem darba devējiem, kuri veica kustības “Dažādībā ir spēks” pašnovērtējumu. Apmācību mērķis ir veicināt izpratni, ka iekļaujoša vide un dažādība ir resurss un virzītājspēks attīstībai, kā arī sniegt konkrētus instrumentus ieviešanai darba vidē.


Apmācību laikā bija iespējams pārliecināties, ka cilvēku spēks izsīkst, un, lai gan sākotnēji attālinātā darba metodes “solīja” dažādus būtiskus ieguvumus, izrādās, ka darba apjoms ir pieaudzis, nevis samazinājies. Kustības “Dažādībā ir spēks” eksperti norādīja uz to, ka daudziem darbiniekiem ir zudusi saikne ar darba kolektīvu, kā arī trūkst socializēšanās iespējas ar citiem cilvēkiem kopumā, kas, savukārt, ietekmē psihisko veselību un tādējādi arī darba efektivitāti.


Vairums cilvēku šādā vai līdzīgā formā ir dzirdējuši teicienu “cilvēks kā strauss slēpj galvu smiltīs”, pārnestā nozīmē norādot uz personas vēlmi izvairīties no kādas situācijas vai apstākļiem un nevēlēšanos tos risināt. Lai gan izrādās, ka fakts par strausu nav patiesība, tomēr tas strādā kā analoģija situācijām, kad cilvēki, vēlēdamies atgriezties pie dzīves, kāda tā bija 2019. gadā, atsakās apzināties, ka jaunais “normāli” vairs nebūs tāds kā agrāk. Ir būtiski apzināties jaunās normalitātes, lai nodrošinātu savas organizācijas mērķu sasniegšanu esošajā situācijā.


Esam apkopojuši sešus aspektus, kuriem nepieciešams veltīt uzmanību:

1.  Darbinieku prasmju attīstīšana, lai nodrošinātu konkurētspēju. Ja cilvēku darba efektivitāte sāk mazināties, viens no aspektiem, kam pievērst uzmanību, ir darbinieku prasmes. Prasmju pilnveidošana sniedz iespēju darbiniekiem mainīt darba specifiku, ilgstoši paliekot vienā darba vietā, bet darba devējam – iespēju panākt rezultātus ar esošo cilvēkkapitālu.

2.  Hibrīdā darba modeļa pieņemšana. Termini “pārceltais darba laiks” un “elastīgais darba laiks” tikuši lietoti arī pirms pandēmijas, tomēr tagad tiem pievienojies jauns formāts – “hibrīdais darba modelis”, kas apvieno klātienes un attālinātā darba organizācijas modeli, un liek darba devējiem rast vēl komplicētākus darbinieku koordinēšanas mehānismus, lai nodrošinātu nepārtrauktību darba procesos.

3.  Kiberdrošības prakses drošai darba videi. Attālinātā darba ieviešanas rezultātā organizācijas arvien biežāk saskaras ar pikšķerēšanu jeb fišingu un ļaunprātīgām programmatūrām jeb ļaunatūrām, tāpēc organizācijām jāveido iniciatīvas, kas nodrošina organizācijas un darbinieku datu drošību.

4.  Daudzveidīgs darbaspēks veido plašu prasmju, spēju un pieredzes kopumu, kas rezultējas dažādos viedokļos un perspektīvās, lai esošie izaicinājumi tiktu risināti efektīvāk. Daudzveidīgs darbaspēks var ietvert personas ar dažādu izglītību, dažādu sociālekonomiskās vides esamību, vecumu, rasi, reliģiju, tautību, seksuālo orientāciju, dzimumidentitāti u.c.

5.  Vairāku paaudžu sadarbība. Dzīvildze palielinās, un cilvēki aizvien biežāk turpina strādāt arī pensijas vecumā, tādēļ darba tirgū šobrīd ir vismaz piecas paaudzes, kurām nepieciešams spēt sadarboties. Panākumus gūs tie darba devēji, kuri spēs veidot sadarbību starp dažādām paaudzēm, veicinot arī prasmju un pieredzes pārņemšanu.

6.  Darbinieku labklājība un pozitīva pieredze darba vidē. Rūpes par darbinieku veido viņa lojalitāti pret darba vietu. Darba devēji var uzlabot darbinieku labklājību, veidojot pozitīvu darba kultūru, vadot dažādas darbinieku iesaistes programmas, organizējot aktivitātes fiziskās un garīgās veselības uzlabošanai, kā arī uzturot konsekventu cilvēcisku kontaktu darba vidē.


Lai palīdzētu darba devējiem izaicinājumu saskatīt kā iespēju attīstībai, “Dažādība ir spēks” organizētajās apmācībās piedalījās 68 dalībnieki, kuri pārstāvēja 16 organizācijas. 11 no darba devējiem pārstāvēja uzņēmumus, 4 – valsts pārvaldi un 1 – nevalstiskās organizācijas. Par dažādības vadību izteikta interese bija vērojama no vidējā līmeņa vadītājiem, kuri apmācībās bija 72% no kopējā dalībnieku skaita. No 68 dalībniekiem 49 bija vidējā līmeņa vadītāji, 4 – augstākā līmeņa vadītāji un 15 – darbinieki.


Apmācībās ar labo praksi dalījās kustības laureāti – AS “Swedbank”, VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga””, AAS “Balta”, VAS “Valsts nekustamie īpašumi” un SIA “SCHWENK Latvija”. Kā jomu eksperti tika piesaistīti “SPIIKIIZI” radītājs Āris Birze, kurš pastāstīja par digitālās transformācijas nozīmi darba tirgū, kognitīvi biheiviorālā psihoterapeite Marija Ābeltiņa, kura sniedza lekciju par psihisko veselību dažādības vadības kontekstā, un kustības “Dažādībā ir spēks” eksperte pretdiskriminācijas jomā Sigita Zankovska-Odiņa, kura sniedza padziļinātu ieskatu par diskrimināciju darba vidē. Apmācības vadīja kustības vadošā eksperte Rasma Pīpiķe.


Dažādības vadības apmācības ir pieejamas tiem darba devējiem, kuri pievienojušies kustībai “Dažādībā ir spēks”, aizpildot pašnovērtējuma anketu. Pieteikšanās pašnovērtējumam būs iespējama no 2022. gada 2. februāra. Kustības dalīborganizācijas neatkarīgi no to juridiskā statusa veic elektronisku pašnovērtējumu, novērtējot organizācijas principus un vērtības, sava kolektīva dažādību, atvērtību komunikācijā ar sadarbības partneriem un klientiem, darba telpu pieejamību un atbalsta instrumentus darbiniekiem.


Sagatavoja:

Rasma Pīpiķe

Ventspils Augsto tehnoloģiju parks

Dažādības vadības eksperte


Izmantotie avoti:

Citas ziņas

Autors Līna Indriksone 30 apr., 2024
Šodien, 30. aprīlī, vairāk nekā 50 aprūpes centra seniori un pārstāvji piedalījās kampaņas pasākumā, kas bija veltīts klimata pārmaiņām un vides jautājumiem. Par “Zaļā misija” rezultātiem pastāstīja kampaņas pārstāvji, bet darbnīcas ar projekta finansiālu atbalstu nodrošināja Ventspils dizaina darbnīca RADE. Darbnīcu laikā ikvienam pasākuma dalībniekam bija iespējams sev izveidot personalizētu auduma maisiņu un ūdens pudeli. Aktivitātes organizētas ar mērķi veicināt ilgtspējīgu dzīvesveidu un vides apziņu – ne tikai lai uzlabotu dalībnieku izpratni par atkritumu samazināšanu un vairākkārtēju izmantošanu, bet arī sniegtu iespēju izveidot personīgu un praktisku priekšmetu, kas ikdienā atgādinās par vides aizsardzības nozīmi. Kampaņa “Zaļā misija” aktivitātēs šo gadu laikā iesaistījusi dažādu vecuma grupu pārstāvjus, tomēr lielākoties tie bijuši bērni, jaunieši un pieaugušie. Tieši tāpēc tika saskatīta nepieciešamība iesaistīt arī seniorus, gan sniedzot zināšanas par klimata pārmaiņām un vides jautājumiem, gan sagādājot pozitīvas emocijas un praktisku darbošanos. Pasākuma laikā tika popularizētas kampaņas ietvaros īstenotās aktivitātes, piemēram klimata nodarbības, klimata darbnīcas “Tava sapņu ūdens pudele” un “Tava sapņu termokrūze”, kā arī akcija “Lai vecais top par jauno”. Kampaņas ietvaros izveidoti arī 400 izglītojoši komplekti, kas izdalīti skolām. Komplektos iekļauta izglītojoša informācija par apģērbu atjaunošanas iespējām, kā arī viss nepieciešamais, lai skolas un mājas apstākļos būtu iespējams apdrukāt apģērbu termodrukas tehnikā. Saņemtas ļoti pozitīvas atsauksmes no skolām! Strādājam kopā zaļai Eiropai! Sabiedrības informēšanas kampaņa “Zaļā misija” tiek īstenota projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” (projekta Nr. NFI/AK/04) ietvaros. Projekta budžets ir 5 117 000 EUR, no kura Norvēģijas finanšu instrumenta (Norvēģijas grants) līdzfinansējums ir 4 349 450 EUR. Projekta īstenošanas periods – no 2021. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 30. aprīlim. Vairāk informācijas: vatp.lv/projekti/piesarnoto-vietu-sanacija .
Autors Līna Indriksone 29 apr., 2024
Pagājuši trīs gadi kopš Ventspils Augsto tehnoloģiju parks (VATP) sadarbībā ar Norvēģijas partneri International Development Norway (IDN) īsteno sabiedrības informēšanas kampaņu, kā laikā iedzīvotāji dažādos veidos informēti par klimata pārmaiņām un vides jautājumiem. Kampaņas ietvaros organizēti izglītojoši pasākumi un veidoti informatīvi materiāli.  Norvēģijas pieredze kampaņas “Zaļā misija” īstenošanai bija ļoti noderīga un pat nepieciešama: “Klimata pārmaiņas un vides jautājumi Norvēģijai ir svarīgs temats valstiskā un arī starptautiskā līmenī. Esam priecīgi dalīties ar savu pieredzi ar Latvijas pārstāvjiem, kopīgi īstenojot kampaņu un sniedzot ieskatu mūsu valstī īstenotajās aktivitātēs, lai līdzīgas darbības varētu pielāgot un īstenot arī Latvijā,” IDN izpilddirektors Anders Stølan par dalību kampaņas organizēšanā. Norvēģijā izglītošana par cilvēces ietekmi uz klimata pārmaiņām notiek jau no mazotnes – skolēni piedalās ražas novākšanā un dabas resursu izmantošanā, un apspriež resursu ilgtspējīgu izmantošanu. Klimata zinības caurvij dažādus mācību priekšmetus, piemēram, sociālās zinības, ētiku, reliģiju un veselības mācību, atspoguļojot klimata pārmaiņas sociālās, ekonomiskās un vides kontekstā. Skolotāji mācību saturu veido paši, tādā veidā radot pozitīvu augsni bērnu attīstībai. Atbildība par klimata pārmaiņām negulstas tikai uz izglītības sistēmas pleciem – ir novērojama liela sociālā iesaiste norvēģu vidū. Vecāki piedalās bērnu izglītošanā un veic brīvprātīgo darbu gan skolās, gan citās sabiedriskās aktivitātēs. Norvēģijas valsts iestādes ievieš risinājumus, kas samazina privāto transportlīdzekļu ar iekšdedzes dzinējiem izmantošanu, sniedzot atbalstu elektroauto iegādei. Oslo centrā privātajiem transportlīdzekļiem ir ierobežotas parkošanās iespējas, bet pilsētas infrastruktūra ir tik attīstīta, ka lielai daļai tās iedzīvotāju nemaz nav vajadzība pēc privātā transportlīdzekļa izmantošanas. Liela daļa sabiedriskā transporta – gan sauszemes, gan ūdens – darbināmi ar elektrību. Kampaņas “Zaļā misija” ietvaros radīts interaktīvs mācību saturs, radošas darbnīcas un digitālie rīki klimata jautājumu apguvei. Divu gadu laikā aizvadītas vairāk nekā 70 nodarbības, kurās piedalījušies vairāk nekā 1200 skolēni. Sabiedrības izglītošanas nolūkos sadarbībā ar vides organizācijām īstenotas arī informatīvās kampaņas sociālajos medijos un citos plašsaziņas līdzekļos. Klimata darbnīcās, apgūstot ilgtspējīgu resursu izmantošanu un saņemot iespēju apdrukāt ilgtspējīgu ūdens pudeli, termokrūzi un auduma maisiņu, iesaistījušies turpat 200 dalībnieki, savukārt vairāk nekā 700 dalībnieki apmeklējuši pop-up izbraukuma klimata darbnīcas Ventspils valspilsētā un novadā. Klimata nodarbības un darbnīcas īstenotas ar VATP esošās dizaina darbnīcas RADE un Nākotnes klases iesaisti. Kampaņas “Zaļā misija” un projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” īstenošana noslēgsies 2024. gada 30. aprīlī, tomēr iegūtās zināšanas paliks un sniegs iedvesmu organizēt citas aktivitātes nākotnē, lai veidotu zaļāku nākotni! Strādājam kopā zaļai Eiropai! Sabiedrības informēšanas kampaņa “Zaļā misija” tiek īstenota projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” (projekta Nr. NFI/AK/04) ietvaros. Projekta budžets ir 5 117 000 EUR, no kura Norvēģijas finanšu instrumenta (Norvēģijas grants) līdzfinansējums ir 4 349 450 EUR. Projekta īstenošanas periods – no 2021. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 30. aprīlim. Vairāk informācijas: vatp.lv/projekti/piesarnoto-vietu-sanacija .
Autors Līna Indriksone 23 apr., 2024
Otrdien, 30. aprīlī, no plkst. 10.00 līdz 12.00 notiks pasākums, kas veltīts klimata pārmaiņām un vides jautājumiem. Pasākuma laikā tiks popularizēti kampaņas rezultāti, kā arī organizētas darbnīcas senioriem. To laikā būs iespēja mācīties par dažādām ar klimatu un vidi saistītām tēmām, kā arī izveidot sev daudzreiz lietojamus auduma maisiņus un ūdens pudeles. Kampaņa “Zaļā misija” sadarbībā ar Ventspils dizaina darbnīcu RADE organizēs izbraukuma darbnīcu, kā laikā dalībniekiem būs iespēja darboties radoši. Aktivitāte tiek organizēta ar mērķi veicināt ilgtspējīgu dzīvesveidu un vides apziņu – tā ne tikai uzlabos dalībnieku izpratni par atkritumu samazināšanu un vairākkārtēju izmantošanu, bet arī sniegs iespēju bez maksas izveidot personīgu un praktisku priekšmetu, kas ikdienā atgādinās par resursu apzinātas izmantošanas nozīmi. Pasākumā piedalīsies Ventspils Senioru aprūpes centra iemītnieki, tomēr aicināti piedalīties arī citi interesenti, rakstot uz e-pasta adresi misija@vatp.lv . Jau iepriekš “Zaļā misija” priecējusi iedzīvotājus ar dažādām aktivitātēm, piemēram, organizējot akciju “Lai vecais top par jauno” un klimata darbnīcas “Tava sapņu ūdens pudele” un “Tava sapņu termokrūze”. Strādājam kopā zaļai Eiropai! Sabiedrības informēšanas kampaņa “Zaļā misija” tiek īstenota projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” (projekta Nr. NFI/AK/04) ietvaros. Projekta budžets ir 5 117 000 EUR, no kura Norvēģijas finanšu instrumenta (Norvēģijas grants) līdzfinansējums ir 4 349 450 EUR. Projekta īstenošanas periods – no 2021. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 30. aprīlim. Vairāk informācijas: vatp.lv/projekti/piesarnoto-vietu-sanacija .
Autors Līna Indriksone 18 apr., 2024
Trešdien, 17. janvārī, Valmieras novada pašvaldība sadarbībā ar projekta “Circular spaces” partneriem organizēja vebināru “Apritīgas koprades darbnīcas - atslēga uz apritīgu uzņēmējdarbību” 2024. gada Pasaules aprites ekonomikas foruma ietvaros. Pasākumā piedalījās vairāk nekā 30 dalībnieki gan no tuvākajām valstīm, gan arī no tālākām, kā piemēram, Apvienotās Karalistes, Lebanonas, Malaizijas un citām. Vebināra virsmērķis bija iepazīstināt dalībniekus ar jēdzienu “koprades darbnīca” (angļu val. – makerspace) un to, kā caur Interreg Baltijas jūras reģiona programmas projekta “Circular spaces” aktivitātēm ieviesīsim aprites ekonomikas principus šajās darbnīcās un kā izglītosim koprades darbnīcu apmeklētājus. Koprades darbnīcas ir vietas, kurās top prototipi un jaunu uzņēmumu idejas. Svarīgi, lai jau no uzņēmuma darbības sākuma tajā tiktu ieviest aprites ekonomikas principi. Tas ne tikai samazina uzņēmuma ietekmi uz vidi, bet padara to arī konkurētspējīgāku. Arvien vairāk klientu pievērš uzmanību tam, kādus produktus piedāvā uzņēmējs un vai iegādātā prece ir ilgmūžīga, nododama atkārtotai pārstrādei. Projekta īstenošana sniedz iespēju izstrādāt ne tikai konkrētus risinājumus definētajai problēmai, bet arī sadarboties ar citu valstu partneriem Baltijas jūras reģiona ietvaros. Sadarbība ar organizācijām un cilvēkiem, kuri ir pieredzējuši dažādās jomās, dod iespēju nonākt pie labākajiem risinājumiem, mācīties vienam no otra, kā arī nodot projektā izstrādātos risinājumus plašākai mērķauditorijai. Pēc partneru prezentācijām vebinārs turpinājās ar Pasaules aprites ekonomikas forumā notiekošās diskusijas “Cilvēki – pārmaiņu virzītājspēks” skatīšanos. Diskusijas laikā tika izcelts, cik svarīga ir cilvēku loma aprites ekonomikas ieviešanā. Diskusijas secinājums bija, ka, ja patērētāji būs izglītoti par aprites ekonomiku un tās principiem, tad viņi sāks arī ražotājiem pieprasīt produktus vai pakalpojumus, kas ir izstrādāti pēc šiem principiem. Projekta “Circular spaces” izveidotā mācību programma ir tieši mērķēta, lai cilvēki stiprinātu savas prasmes par aprites ekonomiku gan teorētiski, gan praktiski. Izstrādātā izglītības programma ir pieejama projekta tīmekļvietnē sadaļā “Solutions”. Šobrīd lielākoties dzīvojam pēc lineārās ekonomikas modeļa, kura pamatā ir „paņem, saražo, patērē, izmet” pieeja. Savukārt aprites ekonomika ir ražošanas un patēriņa modelis, kas paredz esošo materiālu un produktu koplietošanu, iznomāšanu, atkārtotu izmantošanu, remontu, atjaunošanu un pārstrādi pēc iespējas ilgākā laika periodā. Tādējādi tiek pagarināts produktu aprites cikls. Praksē tas nozīmē līdz minimumam samazināt atkritumu apjomu. Kad pienāk kāda produkta lietošanas laika beigas, tā materiālus pēc iespējas cenšas atgriezt ekonomikā. Tos var lietderīgi izmantot atkal un atkal, tādējādi radot papildu vērtību. Pasākums norisinājās Pasaules aprites ekonomikas foruma ietvaros. Projekta partneri – Valmieras novada pašvaldība, nodibinājums “Ventspils Augsto Tehnoloģiju parks” (Ventspils dizaina darbnīca RADE), Valmieras attīstības aģentūra (Valmieras koprades darbnīca DARE), Kaunas Science and Technology Park, Lithuania Innovation Centre, Creator Makerspace (Norvēģija), Maker (Dānija), Technical University of Applied Sciences Wildau (Vācija). Aktivitātes tiek īstenotas Eiropas Savienības INTERREG Baltijas jūras reģiona programmas projekta “Circular Economy makerspace” (projekta Nr. #C024) ietvaros. Vairāk informācijas: www.vatp.lv/projekti/circular-spaces. Informāciju sagatavoja: Elizabete Ločmele Valmieras novada pašvaldības Zīmolvedības un sabiedrisko attiecību nodaļas vides komunikācijas projektu vadītāja tālr. 64207150
Atvērt vairāk ziņu
Share by: