Nekļūsti par strausu – neslēp galvu smiltīs!

2021. gada 16. decembris

Sabiedrības integrācijas fonds sadarbībā ar Ventspils Augsto tehnoloģiju parku 2021. gada nogalē īstenoja atbalsta pasākumus jeb apmācības tiem darba devējiem, kuri veica kustības “Dažādībā ir spēks” pašnovērtējumu. Apmācību mērķis ir veicināt izpratni, ka iekļaujoša vide un dažādība ir resurss un virzītājspēks attīstībai, kā arī sniegt konkrētus instrumentus ieviešanai darba vidē.


Apmācību laikā bija iespējams pārliecināties, ka cilvēku spēks izsīkst, un, lai gan sākotnēji attālinātā darba metodes “solīja” dažādus būtiskus ieguvumus, izrādās, ka darba apjoms ir pieaudzis, nevis samazinājies. Kustības “Dažādībā ir spēks” eksperti norādīja uz to, ka daudziem darbiniekiem ir zudusi saikne ar darba kolektīvu, kā arī trūkst socializēšanās iespējas ar citiem cilvēkiem kopumā, kas, savukārt, ietekmē psihisko veselību un tādējādi arī darba efektivitāti.


Vairums cilvēku šādā vai līdzīgā formā ir dzirdējuši teicienu “cilvēks kā strauss slēpj galvu smiltīs”, pārnestā nozīmē norādot uz personas vēlmi izvairīties no kādas situācijas vai apstākļiem un nevēlēšanos tos risināt. Lai gan izrādās, ka fakts par strausu nav patiesība, tomēr tas strādā kā analoģija situācijām, kad cilvēki, vēlēdamies atgriezties pie dzīves, kāda tā bija 2019. gadā, atsakās apzināties, ka jaunais “normāli” vairs nebūs tāds kā agrāk. Ir būtiski apzināties jaunās normalitātes, lai nodrošinātu savas organizācijas mērķu sasniegšanu esošajā situācijā.


Esam apkopojuši sešus aspektus, kuriem nepieciešams veltīt uzmanību:

1.  Darbinieku prasmju attīstīšana, lai nodrošinātu konkurētspēju. Ja cilvēku darba efektivitāte sāk mazināties, viens no aspektiem, kam pievērst uzmanību, ir darbinieku prasmes. Prasmju pilnveidošana sniedz iespēju darbiniekiem mainīt darba specifiku, ilgstoši paliekot vienā darba vietā, bet darba devējam – iespēju panākt rezultātus ar esošo cilvēkkapitālu.

2.  Hibrīdā darba modeļa pieņemšana. Termini “pārceltais darba laiks” un “elastīgais darba laiks” tikuši lietoti arī pirms pandēmijas, tomēr tagad tiem pievienojies jauns formāts – “hibrīdais darba modelis”, kas apvieno klātienes un attālinātā darba organizācijas modeli, un liek darba devējiem rast vēl komplicētākus darbinieku koordinēšanas mehānismus, lai nodrošinātu nepārtrauktību darba procesos.

3.  Kiberdrošības prakses drošai darba videi. Attālinātā darba ieviešanas rezultātā organizācijas arvien biežāk saskaras ar pikšķerēšanu jeb fišingu un ļaunprātīgām programmatūrām jeb ļaunatūrām, tāpēc organizācijām jāveido iniciatīvas, kas nodrošina organizācijas un darbinieku datu drošību.

4.  Daudzveidīgs darbaspēks veido plašu prasmju, spēju un pieredzes kopumu, kas rezultējas dažādos viedokļos un perspektīvās, lai esošie izaicinājumi tiktu risināti efektīvāk. Daudzveidīgs darbaspēks var ietvert personas ar dažādu izglītību, dažādu sociālekonomiskās vides esamību, vecumu, rasi, reliģiju, tautību, seksuālo orientāciju, dzimumidentitāti u.c.

5.  Vairāku paaudžu sadarbība. Dzīvildze palielinās, un cilvēki aizvien biežāk turpina strādāt arī pensijas vecumā, tādēļ darba tirgū šobrīd ir vismaz piecas paaudzes, kurām nepieciešams spēt sadarboties. Panākumus gūs tie darba devēji, kuri spēs veidot sadarbību starp dažādām paaudzēm, veicinot arī prasmju un pieredzes pārņemšanu.

6.  Darbinieku labklājība un pozitīva pieredze darba vidē. Rūpes par darbinieku veido viņa lojalitāti pret darba vietu. Darba devēji var uzlabot darbinieku labklājību, veidojot pozitīvu darba kultūru, vadot dažādas darbinieku iesaistes programmas, organizējot aktivitātes fiziskās un garīgās veselības uzlabošanai, kā arī uzturot konsekventu cilvēcisku kontaktu darba vidē.


Lai palīdzētu darba devējiem izaicinājumu saskatīt kā iespēju attīstībai, “Dažādība ir spēks” organizētajās apmācībās piedalījās 68 dalībnieki, kuri pārstāvēja 16 organizācijas. 11 no darba devējiem pārstāvēja uzņēmumus, 4 – valsts pārvaldi un 1 – nevalstiskās organizācijas. Par dažādības vadību izteikta interese bija vērojama no vidējā līmeņa vadītājiem, kuri apmācībās bija 72% no kopējā dalībnieku skaita. No 68 dalībniekiem 49 bija vidējā līmeņa vadītāji, 4 – augstākā līmeņa vadītāji un 15 – darbinieki.


Apmācībās ar labo praksi dalījās kustības laureāti – AS “Swedbank”, VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga””, AAS “Balta”, VAS “Valsts nekustamie īpašumi” un SIA “SCHWENK Latvija”. Kā jomu eksperti tika piesaistīti “SPIIKIIZI” radītājs Āris Birze, kurš pastāstīja par digitālās transformācijas nozīmi darba tirgū, kognitīvi biheiviorālā psihoterapeite Marija Ābeltiņa, kura sniedza lekciju par psihisko veselību dažādības vadības kontekstā, un kustības “Dažādībā ir spēks” eksperte pretdiskriminācijas jomā Sigita Zankovska-Odiņa, kura sniedza padziļinātu ieskatu par diskrimināciju darba vidē. Apmācības vadīja kustības vadošā eksperte Rasma Pīpiķe.


Dažādības vadības apmācības ir pieejamas tiem darba devējiem, kuri pievienojušies kustībai “Dažādībā ir spēks”, aizpildot pašnovērtējuma anketu. Pieteikšanās pašnovērtējumam būs iespējama no 2022. gada 2. februāra. Kustības dalīborganizācijas neatkarīgi no to juridiskā statusa veic elektronisku pašnovērtējumu, novērtējot organizācijas principus un vērtības, sava kolektīva dažādību, atvērtību komunikācijā ar sadarbības partneriem un klientiem, darba telpu pieejamību un atbalsta instrumentus darbiniekiem.


Sagatavoja:

Rasma Pīpiķe

Ventspils Augsto tehnoloģiju parks

Dažādības vadības eksperte


Izmantotie avoti:

Citas ziņas

Autors Signe Kraule 2025. gada 25. augusts
Didža Grāvīša vadībā uzņēmējiem būs iespēja gūt praktiskus un niansētus padomus savas operatīvās darbības un komunikācijas uzlabošanā
Kristaps Felzenbergs
Autors Signe Kraule 2025. gada 22. augusts
Piesakies unikālai iespējai ar 100% līdzfinansējumu!
Autors Kristīne Macate 2025. gada 21. augusts
Ikvienam uzņēmuma pārstāvim ir iespēja pieteikt savu dalību kursos - Microsoft Excel datu apstrāde vizualizācija un analīze ikdienas darbā! Datums: 22. septembris Laiks: no plkst. 9:00-17:30 Norises vieta: Ventspils augsto tehnoloģiju parkā 1 (VATP telpās) Kursa apraksts 1.daļa Pamata Excel funkcionalitāte datu apstrādei • Relatīvās un absolūtās atsauces, formulu izveides principi un kopēšana • Teksta apstrādes funkcijas: TEXT, CONCAT, TEXTJOIN, un to pielietošana • Datumu un laika funkcijas: TODAY, NOW, YEAR, MONTH, un aprēķinu piemēri • Loģiskās funkcijas: IF, AND, OR un nosacījumu veidošana Datu uzmeklēšana un apvienošana • Uzmeklēšanas funkcijas: VLOOKUP, XLOOKUP, HLOOKUP, to atšķirības un pielietojums • Uzmeklēšanas funkciju dinamika apvienojumā ar MATCH funkciju Datu analīzes funkcijas un rīki • Nosacījumu atlases funkcijas: SUMIFS, COUNTIFS, AVERAGEIFS • Datu atlase, izmantojot filtrēšanas funkcionalitāti un uzlaboti filtra rīki • Datu validācija: ierobežojumi, nolaižamās izvēlnes un dinamiska atlase • Darbgrāmatu un darblapu aizsardzība, datu drošības uzstādījumi Dinamiskie apgabali un efektīva datu struktūra • Excel tabulas (Excel Table): priekšrocības, automātiskā formatēšana un datu pārvaldība • Dinamisko apgabalu funkcionalitāte • Automātiska datu paplašināšana tabulās • Kombinēšana ar dinamisko apgabalu formulām, piemēram, FILTER, UNIQUE, SORT • Praktiski piemēri dinamisku pārskatu izveidē 2.daļa Datu vizualizācija un nosacījumu formatēšana • Datu attēlošana diagrammās: stabiņi, līniju diagrammas, kombinētās diagrammas • Nosacījumu formatēšana: krāsu joslas, ikonas, noteikumu izveide sarežģītiem nosacījumiem • Efektīvas diagrammas atbilstoši datu specifikai un auditorijas vajadzībām Datu analīze un vizualizācija ar PivotTable un PivotChart • PivotTable izveide un pielāgošana datu analīzei • PivotChart: interaktīvas diagrammas, datu filtrēšana un pielāgošana • Slicers un timeline rīku izmantošana interaktīviem paneļiem • Padziļinātās PivotTable funkcijas: aprēķinu lauki, grupēšana un datu kopsavilkumi E fektivitātes uzlabošana un īsceļi • Vērtīgākie Excel īsceļi un triki, kas uzlabo darba ātrumu • Automātiskās darbības un procesu optimizācija ikdienas uzdevumiem • Noderīgas pielāgotas formatēšanas un darbgrāmatas pārvaldības metodes  Komersantu ieguvums pēc kursa pabeigšanas • Izpratne par MI pamatprincipiem un lomu uzņēmējdarbības vadībā • Spēja izvēlēties atbilstošus MI rīkus konkrētiem vadības uzdevumiem • Prasme identificēt un izmantot MI rīkus dažādos uzņēmējdarbības procesos • Stratēģijas un politikas izstrādes iemaņas MI ieviešanai organizācijā • Prasme novērtēt MI projektu izmaksas, atdevi un riskus • Izpratne par ētiskas un atbildīgas MI izmantošanas principiem • Spēja analizēt MI ietekmi uz organizācijas struktūru un procesiem Pasniedzējs: Ivars Krampis-Vanags Ivars Krampis-Vanags ir datu analīzes eksperts ar vairāk nekā 20 gadu pieredzi darbā ar Microsoft Excel un Power BI. Viņš ir Excel Know How dibinātājs un AI Master Lab partneris, pasniedzis Estonian Business School un Latvijas Universitātes Vadības un uzņēmējdarbības mācību centrs (VUMC), un apmācījis vairāk nekā 3000 studentu. Power BI apmācības Ivars vada kopš 2018. gada, sniedzot praktiskas zināšanas, kas palīdz uzņēmumiem pieņemt efektīvus lēmumus. 300.00 € Cena (bez PVN) Lai kursos piedalītos ar 100% de minimis atbalsta intesitāti mācību maksai, nepieciešams aizpildīt dokumentāciju. Pateicoties ES Atveseļošanās fonda atbalstam, uzņēmumi var saņemt simtprocentīgu atbalstu (maksā tikai PVN) 1) Reģistrē savu uzņēmumu lift.rbs.lv mājaslapā 2) Aizpildi Digitālā Brieduma testu un piesaki Digitālo prasmju Ceļa karti ( www.tests.edic.lv ) 3) Iesniedz dokumentus - Atbalsta pieteikumu un De minimis vaidlapu no EDS VID mājaslapas 4) Sagaidi Līdzmaksājuma apstiprinājumu 5) Paraksti līgumu 6) Izvēlies kursus 7) Veic avansa maksājuma PVN daļas apmaksu un dodies apmeklēt kursus! Lai izmantotu līdzfinansējuma iespējas, sazinies ar mums, palīdzēsim! Pasākums notiek projekta “EDIC uzņēmumu digitālo prasmju attīstība” Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/1/24/I/CFLA/001 ietvaros.
Autors Kristīne Macate 2025. gada 21. augusts
Ikvienam uzņēmuma pārstāvim ir iespēja pieteikt savu dalību kursos - ChatGPT, Claude, Copilot uc. no nulles līdz rezultātam! Datums: 8. septembris Laiks: no plkst. 14:00-17:00 Norises vieta: Ventspils augsto tehnoloģiju parkā 1 (VATP telpās) Trīs stundu intensīva darbnīca ar praktiskiem uzdevumiem, demonstrācijām un diskusijām (70% no laika) Kursa apraksts MI asistentu pamati un efektīva lietošana • MI asistentu būtība un darbības principi • Praktiski padomi darbam ar dažādiem MI asistentiem • Pay-per-use asistentu (Msty) apguve un parametru konfigurācija Uzvedņu (promptu) veidošana un strukturēšana • RACEF ietvara izmantošana • Konteksta nozīme un tā efektīva nodošana • Biežākās kļūdas un to novēršana MI asistentu praktiskais pielietojums • Rakstīšana un satura radīšana, toņa un stila pielāgošana • Datu analīze un apkopošana • Ideju ģenerēšana un strukturēšana • Koda un formulu veidošana MI asistentu “lomas” un to izmantošana • Praktikants, domātājs, kritiķis, skolotājs • Atbilstošas lomas izvēle konkrētiem uzdevumiem Komersantu ieguvums pēc kursa pabeigšanas Spēs veidot strukturētas un efektīvas uzvednes Zinās, kā pielāgot MI asistentu “lomas” dažādiem uzdevumiem Pratīs izmantot MI asistentus ikdienas darbu optimizācijai Spēs izvēlēties piemērotākos rīkus un metodes konkrētiem uzdevumiem Priekšzināšanas Praktiska pieredze ar MI asistentiem nav nepieciešama Atvērts visiem, kas grib izmantot MI iespējas Apmācību procesa pilnvērtīgai norisei, aicinām uz nodarbību ierasties ar portatīvo datoru Mācību metodes Pasniedzējs: Roberts Tomme Roberts Tomme ir mākslīgā intelekta uzņēmumu Hyperscan un AI Academy līdzdibinātājs un vadītājs. 300.00 € Cena (bez PVN) Lai kursos piedalītos ar 100% de minimis atbalsta intesitāti mācību maksai, nepieciešams aizpildīt dokumentāciju. Pateicoties ES Atveseļošanās fonda atbalstam, uzņēmumi var saņemt simtprocentīgu atbalstu (maksā tikai PVN) 1) Reģistrē savu uzņēmumu lift.rbs.lv mājaslapā 2) Aizpildi Digitālā Brieduma testu un piesaki Digitālo prasmju Ceļa karti ( www.tests.edic.lv ) 3) Iesniedz dokumentus - Atbalsta pieteikumu un De minimis vaidlapu no EDS VID mājaslapas 4) Sagaidi Līdzmaksājuma apstiprinājumu 5) Paraksti līgumu 6) Izvēlies kursus 7) Veic avansa maksājuma PVN daļas apmaksu un dodies apmeklēt kursus! Lai izmantotu līdzfinansējuma iespējas, sazinies ar mums, palīdzēsim! Pasākums notiek projekta “EDIC uzņēmumu digitālo prasmju attīstība” Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/1/24/I/CFLA/001 ietvaros.
Atvērt vairāk ziņu