Blog Post

Malda Avramenko: Nevis tautība, bet pieredze ģimenē un sabiedrībā veido personību

nov. 16, 2022

Romu mediatora galvenais uzdevums ir veicināt un nodrošināt sadarbību starp romu ģimenēm un pašvaldības un valsts iestādēm tādās jomās kā izglītība, sociālie jautājumi, nodarbinātība, bērnu tiesības u.c., tomēr tikai ikdienā strādājot ar romiem un redzot reālas ģimenes, reālas ikdienas situācijas, ir saprotams, cik ļoti tālu mēs vēl esam no abpusējas iekļaušanas un izpratnes. Romu gadījumā šāds palīgs un starpnieks saziņā ar valsts un pašvaldību institūcijām ir kritiski nepieciešams. Romu mediatori darbojas piecās Latvijas pilsētās – Jelgavā, Rīgā, Valmierā, Ventspilī, Jūrmalā un Viļakas novadā.


Apburtais loks ir jāpārtrauc


Romu mediatoru darbs nenozīmē tikai cīnīties par romu tiesībām, tas nozīmē mainīt arī pašu romu domāšanu un izpratni par to, kas viņiem nepieciešams, lai veiksmīgi iekļautos sabiedrībā, strādātu. Esmu saskārusies ar situācijām, kad saka: «Mani darbā neņem, jo es esmu čigāns», kaut ne vienmēr tas ir īstais iemesls. Protams, situācijas, kad romus nepieņem darbā tautības dēļ, diemžēl joprojām nav retums. Tomēr nereti nespēja atrast darbu saistīta ar prasmju, izglītības trūkumu, nemaz nerunājot par analfabētismu, kas romu sabiedrībā ir ļoti izplatīts.


Labklājības ministrija nākamā gada budžeta sagatavošanā iekļāvusi manu ieteikumu par romu analfabētu apmācību, līdz ar to – tie, kas to vēlēsies un sapratīs rakstītprasmes un lasītprasmes nozīmi, to varēs apgūt. Analfabētiem ir problemātiski vai pat neiespējami atrast algotu darbu, nereti tā rezultāti viņu bērni arī pamet mācības un izaugot nonāk tajā pašā punktā. Šo apburto loku ir iespējams pārtraukt.


Daudz romu aizbraukuši uz ārzemēm, norādot, ka citur būtiskāk par tautību un ādas krāsu ir tas, kā tu dari savu darbu, līdz ar to ir arī lielākas iespējas strādāt un sasniegt vairāk. Diemžēl darba iespēju trūkuma dēļ Latviju pamet tieši izglītotākā romu daļa. Viņu bērni tur apmeklē bērnudārzus, iegūst izglītību.


Romi ātri pielāgojas, bet viņiem jādod iespēja


Šobrīd jau arvien vairāk romu bērnu apmeklē pirmsskolas izglītības iestādes, un šiem bērniem, uzsākot skolas gaitas, protams, ir daudz vieglāk, jo viņi zina valodu, ir pieraduši pie režīma, prot sadarboties un iekļauties. Tomēr arī ceļš līdz tam, ka vecāki saredz nepieciešamību bērnam apmeklēt bērnudārzu un sabiedrība pieņem, ka bērnudārzos ir arī romu bērni, nav bijis viegls.


Romu bērniem, kuri līdz skolai dzīvojuši tikai mājās, uzsākt mācības ir daudz grūtāk. Arī es, uzsākot skolas gaitas, latviešu valodu nezināju. Mamma nāca man līdzi uz skolu, palīdzēja, skaidroja, iedrošināja. Tieši pateicoties mammas neatlaidībai, man izdevās, un vēlākos gados problēmu nebija. Līdz ar šo pieredzi ļoti labi saprotu arī šodienas romu bērnu problēmas uzsākt mācības. Daudzi no viņiem to nespēj, jo gluži vienkārši nezina valodu, līdz ar to – nesaprot un līdz interesei par mācībām diemžēl nereti tā arī nenonāk.


Konkrēts piemērs – bērns trešo gadu mācās pirmajā klasē un šī iemesla dēļ viņam vēlas noteikt kādu diagnozi, kaut patiesībā vienīgais iemesls ir valodas nezināšana, kam seko izstumšana, nevēlēšanās apmeklēt skolu, nespēja saprast prasīto. Būtiski saprast, vai šo trīs gadu laikā viņš ir saņēmis nepieciešamo palīdzību, uzmanību. Ja nē, tad jautājums, vai tas tomēr nav saistīts ar diskrimināciju tautības dēļ un bērnu tiesību pārkāpumiem – ko gan citu no romu bērna mēs varētu sagaidīt, vai ne? Es tomēr uzskatu, ka tas nav pieļaujams, - sabiedrībai ir jāgrib un jāspēj darīt vairāk.


Lai to risinātu, esmu izcīnījusi, ka skolā, kurā mācās ap 70 romu bērni, jau otro mācību gadu strādā romu skolotāja palīgs Vanesa Kleina, kura skolā ir līdzās romu bērniem, kas uzsāk mācības – viņš sēž blakus tiem, kuri neprot valodu, un sniedz viņiem arī pleca sajūtu, palīdz mājas darbu sagatavošanā. Un pārmaiņas ir acīm redzamas – bērni daudz drošāk dodas uz skolu. Šobrīd to novērtē arī izglītības iestāde. Romi ātri pielāgojas situācijai un videi, bet viņiem ir jādod iespēja.


Šādi it kā mazi soļi šodien risina būtiskas problēmas nākotnē. Un risināmo jautājumu kaut vai tikai izglītības jomā ir daudz – jaunieši, kuri mācības uzsākuši vēlāk, kādā brīdī sāk izjust diskomfortu sēžot vienā solā ar krietni jaunākajiem klases biedriem, gados jaunajām māmiņām jāmeklē alternatīvi risinājumi mācību turpināšanai, bērni, kuru gaitām vecāki īpaši neseko līdzi, sāk neapmeklēt skolu u.t.t. Nereti tās ir situācijas, kurās bez palīdzības un iesaistes no malas, šie jaunieši, visdrīzāk mācības neturpinātu.


Vērtības tiek nodotas no paaudzes paaudzē


Sākot darbu kā romu mediatorei, arī man nebija nojausmas par to, cik situācija ir slikta. Man pašai ir pavisam cita pieredze, citi dzīves apstākļi – mēs mācāmies un strādājam, man un maniem bērniem ir augstākā izglītība. Ģimenes, kas šobrīd dzīvo, manuprāt, kritiskos apstākļos, daudzos gadījumos tā radušas no paaudzes paaudzē. Videi, vecāku redzējumam un dzīvesveidam ir ļoti liela nozīme tajā, kādu dzīves ceļu izvēlēsies viņu bērni. Bērni veidojas vidē, kurā aug, mācās no tā, ko redz. Gandarījums ir tad, kad varu parādīt, ka var būt arī citādi, kad varu palīdzēt izmanot un novērtēt iespējas mācīties un strādāt.


Esmu ievēlēta par padomnieci romu kopienas jautājumos Latvijas sieviešu sadarbības tīklā. Šajā sadarbībā dibināta arī Latvijas romu sieviešu biedrība „Sāre khetene”, līdz ar to mums būs arī jaunas iespējas un arī savas telpas. Biedrības mērķis ir apvienot romu mammas, lai veicinātu izpratni par skolas un izglītības nepieciešamību. Darbosimies arī kopā ar bērniem, piedāvājot dažādas nodarbības. Reizē būs iespēja arī pamanīt bērnu potenciālu un virzīt viņu atbilstoši viņa spējām - kultūrā, sportā. Kopīgi risināsim jautājumus, ko tradicionāli risina ģimenēs.


Es kā romu mediators risinu arī jautājumus par dzīvesvietu un sadzīves apstākļiem, tai skaitā par sociālo dzīvokļu stāvokli, parādiem, kas arī nav retums. Protams, situācijas ir dažādas, bet te jau arī ir tas jautājums par vienlīdzīgu attieksmi. Daudzbērnu ģimene ar maziem bērniem, lai kāda būtu situācija, nevar dzīvot nepieņemamos apstākļos. Tomēr laiku pa laikam man ir nelokāmi jāatgādina, ka arī romu ģimenes tā nevar dzīvot! Ja runa ir par romiem un īpaši sociālajam riskam pakļautajām ģimenēm, tad attieksmes atšķirība un diskriminācija sabiedrībā ir jūtama faktiski visos dzīves aspektos.


Romi ir te un nekur nepazudīs, abām pusēm jābūt vienlīdz ieinteresētām veiksmīgai līdzāspastāvēšanai!

Raksts tapis kampaņas “Izstāstīt saliedētību” ietvaros. 

 

Par kampaņu:

Sabiedrības integrācijas fonds īsteno kampaņu "Izstāstīt saliedētību", kuras mērķis ir, organizējot mērķtiecīgus atbalsta un tematiskos pasākumus, paaugstināt sabiedrības izpratni un informētību par rasu diskriminācijas pamatu, veicināt sabiedrības integrāciju un dažādību, mazināt diskrimināciju un vairot sabiedrības toleranci.

Viedokļa autors:

Malda Avramenko, Romu mediatore

Citas ziņas

Autors Līna Indriksone 30 apr., 2024
Šodien, 30. aprīlī, vairāk nekā 50 aprūpes centra seniori un pārstāvji piedalījās kampaņas pasākumā, kas bija veltīts klimata pārmaiņām un vides jautājumiem. Par “Zaļā misija” rezultātiem pastāstīja kampaņas pārstāvji, bet darbnīcas ar projekta finansiālu atbalstu nodrošināja Ventspils dizaina darbnīca RADE. Darbnīcu laikā ikvienam pasākuma dalībniekam bija iespējams sev izveidot personalizētu auduma maisiņu un ūdens pudeli. Aktivitātes organizētas ar mērķi veicināt ilgtspējīgu dzīvesveidu un vides apziņu – ne tikai lai uzlabotu dalībnieku izpratni par atkritumu samazināšanu un vairākkārtēju izmantošanu, bet arī sniegtu iespēju izveidot personīgu un praktisku priekšmetu, kas ikdienā atgādinās par vides aizsardzības nozīmi. Kampaņa “Zaļā misija” aktivitātēs šo gadu laikā iesaistījusi dažādu vecuma grupu pārstāvjus, tomēr lielākoties tie bijuši bērni, jaunieši un pieaugušie. Tieši tāpēc tika saskatīta nepieciešamība iesaistīt arī seniorus, gan sniedzot zināšanas par klimata pārmaiņām un vides jautājumiem, gan sagādājot pozitīvas emocijas un praktisku darbošanos. Pasākuma laikā tika popularizētas kampaņas ietvaros īstenotās aktivitātes, piemēram klimata nodarbības, klimata darbnīcas “Tava sapņu ūdens pudele” un “Tava sapņu termokrūze”, kā arī akcija “Lai vecais top par jauno”. Kampaņas ietvaros izveidoti arī 400 izglītojoši komplekti, kas izdalīti skolām. Komplektos iekļauta izglītojoša informācija par apģērbu atjaunošanas iespējām, kā arī viss nepieciešamais, lai skolas un mājas apstākļos būtu iespējams apdrukāt apģērbu termodrukas tehnikā. Saņemtas ļoti pozitīvas atsauksmes no skolām! Strādājam kopā zaļai Eiropai! Sabiedrības informēšanas kampaņa “Zaļā misija” tiek īstenota projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” (projekta Nr. NFI/AK/04) ietvaros. Projekta budžets ir 5 117 000 EUR, no kura Norvēģijas finanšu instrumenta (Norvēģijas grants) līdzfinansējums ir 4 349 450 EUR. Projekta īstenošanas periods – no 2021. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 30. aprīlim. Vairāk informācijas: vatp.lv/projekti/piesarnoto-vietu-sanacija .
Autors Līna Indriksone 29 apr., 2024
Pagājuši trīs gadi kopš Ventspils Augsto tehnoloģiju parks (VATP) sadarbībā ar Norvēģijas partneri International Development Norway (IDN) īsteno sabiedrības informēšanas kampaņu, kā laikā iedzīvotāji dažādos veidos informēti par klimata pārmaiņām un vides jautājumiem. Kampaņas ietvaros organizēti izglītojoši pasākumi un veidoti informatīvi materiāli.  Norvēģijas pieredze kampaņas “Zaļā misija” īstenošanai bija ļoti noderīga un pat nepieciešama: “Klimata pārmaiņas un vides jautājumi Norvēģijai ir svarīgs temats valstiskā un arī starptautiskā līmenī. Esam priecīgi dalīties ar savu pieredzi ar Latvijas pārstāvjiem, kopīgi īstenojot kampaņu un sniedzot ieskatu mūsu valstī īstenotajās aktivitātēs, lai līdzīgas darbības varētu pielāgot un īstenot arī Latvijā,” IDN izpilddirektors Anders Stølan par dalību kampaņas organizēšanā. Norvēģijā izglītošana par cilvēces ietekmi uz klimata pārmaiņām notiek jau no mazotnes – skolēni piedalās ražas novākšanā un dabas resursu izmantošanā, un apspriež resursu ilgtspējīgu izmantošanu. Klimata zinības caurvij dažādus mācību priekšmetus, piemēram, sociālās zinības, ētiku, reliģiju un veselības mācību, atspoguļojot klimata pārmaiņas sociālās, ekonomiskās un vides kontekstā. Skolotāji mācību saturu veido paši, tādā veidā radot pozitīvu augsni bērnu attīstībai. Atbildība par klimata pārmaiņām negulstas tikai uz izglītības sistēmas pleciem – ir novērojama liela sociālā iesaiste norvēģu vidū. Vecāki piedalās bērnu izglītošanā un veic brīvprātīgo darbu gan skolās, gan citās sabiedriskās aktivitātēs. Norvēģijas valsts iestādes ievieš risinājumus, kas samazina privāto transportlīdzekļu ar iekšdedzes dzinējiem izmantošanu, sniedzot atbalstu elektroauto iegādei. Oslo centrā privātajiem transportlīdzekļiem ir ierobežotas parkošanās iespējas, bet pilsētas infrastruktūra ir tik attīstīta, ka lielai daļai tās iedzīvotāju nemaz nav vajadzība pēc privātā transportlīdzekļa izmantošanas. Liela daļa sabiedriskā transporta – gan sauszemes, gan ūdens – darbināmi ar elektrību. Kampaņas “Zaļā misija” ietvaros radīts interaktīvs mācību saturs, radošas darbnīcas un digitālie rīki klimata jautājumu apguvei. Divu gadu laikā aizvadītas vairāk nekā 70 nodarbības, kurās piedalījušies vairāk nekā 1200 skolēni. Sabiedrības izglītošanas nolūkos sadarbībā ar vides organizācijām īstenotas arī informatīvās kampaņas sociālajos medijos un citos plašsaziņas līdzekļos. Klimata darbnīcās, apgūstot ilgtspējīgu resursu izmantošanu un saņemot iespēju apdrukāt ilgtspējīgu ūdens pudeli, termokrūzi un auduma maisiņu, iesaistījušies turpat 200 dalībnieki, savukārt vairāk nekā 700 dalībnieki apmeklējuši pop-up izbraukuma klimata darbnīcas Ventspils valspilsētā un novadā. Klimata nodarbības un darbnīcas īstenotas ar VATP esošās dizaina darbnīcas RADE un Nākotnes klases iesaisti. Kampaņas “Zaļā misija” un projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” īstenošana noslēgsies 2024. gada 30. aprīlī, tomēr iegūtās zināšanas paliks un sniegs iedvesmu organizēt citas aktivitātes nākotnē, lai veidotu zaļāku nākotni! Strādājam kopā zaļai Eiropai! Sabiedrības informēšanas kampaņa “Zaļā misija” tiek īstenota projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” (projekta Nr. NFI/AK/04) ietvaros. Projekta budžets ir 5 117 000 EUR, no kura Norvēģijas finanšu instrumenta (Norvēģijas grants) līdzfinansējums ir 4 349 450 EUR. Projekta īstenošanas periods – no 2021. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 30. aprīlim. Vairāk informācijas: vatp.lv/projekti/piesarnoto-vietu-sanacija .
Autors Līna Indriksone 23 apr., 2024
Otrdien, 30. aprīlī, no plkst. 10.00 līdz 12.00 notiks pasākums, kas veltīts klimata pārmaiņām un vides jautājumiem. Pasākuma laikā tiks popularizēti kampaņas rezultāti, kā arī organizētas darbnīcas senioriem. To laikā būs iespēja mācīties par dažādām ar klimatu un vidi saistītām tēmām, kā arī izveidot sev daudzreiz lietojamus auduma maisiņus un ūdens pudeles. Kampaņa “Zaļā misija” sadarbībā ar Ventspils dizaina darbnīcu RADE organizēs izbraukuma darbnīcu, kā laikā dalībniekiem būs iespēja darboties radoši. Aktivitāte tiek organizēta ar mērķi veicināt ilgtspējīgu dzīvesveidu un vides apziņu – tā ne tikai uzlabos dalībnieku izpratni par atkritumu samazināšanu un vairākkārtēju izmantošanu, bet arī sniegs iespēju bez maksas izveidot personīgu un praktisku priekšmetu, kas ikdienā atgādinās par resursu apzinātas izmantošanas nozīmi. Pasākumā piedalīsies Ventspils Senioru aprūpes centra iemītnieki, tomēr aicināti piedalīties arī citi interesenti, rakstot uz e-pasta adresi misija@vatp.lv . Jau iepriekš “Zaļā misija” priecējusi iedzīvotājus ar dažādām aktivitātēm, piemēram, organizējot akciju “Lai vecais top par jauno” un klimata darbnīcas “Tava sapņu ūdens pudele” un “Tava sapņu termokrūze”. Strādājam kopā zaļai Eiropai! Sabiedrības informēšanas kampaņa “Zaļā misija” tiek īstenota projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” (projekta Nr. NFI/AK/04) ietvaros. Projekta budžets ir 5 117 000 EUR, no kura Norvēģijas finanšu instrumenta (Norvēģijas grants) līdzfinansējums ir 4 349 450 EUR. Projekta īstenošanas periods – no 2021. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 30. aprīlim. Vairāk informācijas: vatp.lv/projekti/piesarnoto-vietu-sanacija .
Autors Līna Indriksone 18 apr., 2024
Trešdien, 17. janvārī, Valmieras novada pašvaldība sadarbībā ar projekta “Circular spaces” partneriem organizēja vebināru “Apritīgas koprades darbnīcas - atslēga uz apritīgu uzņēmējdarbību” 2024. gada Pasaules aprites ekonomikas foruma ietvaros. Pasākumā piedalījās vairāk nekā 30 dalībnieki gan no tuvākajām valstīm, gan arī no tālākām, kā piemēram, Apvienotās Karalistes, Lebanonas, Malaizijas un citām. Vebināra virsmērķis bija iepazīstināt dalībniekus ar jēdzienu “koprades darbnīca” (angļu val. – makerspace) un to, kā caur Interreg Baltijas jūras reģiona programmas projekta “Circular spaces” aktivitātēm ieviesīsim aprites ekonomikas principus šajās darbnīcās un kā izglītosim koprades darbnīcu apmeklētājus. Koprades darbnīcas ir vietas, kurās top prototipi un jaunu uzņēmumu idejas. Svarīgi, lai jau no uzņēmuma darbības sākuma tajā tiktu ieviest aprites ekonomikas principi. Tas ne tikai samazina uzņēmuma ietekmi uz vidi, bet padara to arī konkurētspējīgāku. Arvien vairāk klientu pievērš uzmanību tam, kādus produktus piedāvā uzņēmējs un vai iegādātā prece ir ilgmūžīga, nododama atkārtotai pārstrādei. Projekta īstenošana sniedz iespēju izstrādāt ne tikai konkrētus risinājumus definētajai problēmai, bet arī sadarboties ar citu valstu partneriem Baltijas jūras reģiona ietvaros. Sadarbība ar organizācijām un cilvēkiem, kuri ir pieredzējuši dažādās jomās, dod iespēju nonākt pie labākajiem risinājumiem, mācīties vienam no otra, kā arī nodot projektā izstrādātos risinājumus plašākai mērķauditorijai. Pēc partneru prezentācijām vebinārs turpinājās ar Pasaules aprites ekonomikas forumā notiekošās diskusijas “Cilvēki – pārmaiņu virzītājspēks” skatīšanos. Diskusijas laikā tika izcelts, cik svarīga ir cilvēku loma aprites ekonomikas ieviešanā. Diskusijas secinājums bija, ka, ja patērētāji būs izglītoti par aprites ekonomiku un tās principiem, tad viņi sāks arī ražotājiem pieprasīt produktus vai pakalpojumus, kas ir izstrādāti pēc šiem principiem. Projekta “Circular spaces” izveidotā mācību programma ir tieši mērķēta, lai cilvēki stiprinātu savas prasmes par aprites ekonomiku gan teorētiski, gan praktiski. Izstrādātā izglītības programma ir pieejama projekta tīmekļvietnē sadaļā “Solutions”. Šobrīd lielākoties dzīvojam pēc lineārās ekonomikas modeļa, kura pamatā ir „paņem, saražo, patērē, izmet” pieeja. Savukārt aprites ekonomika ir ražošanas un patēriņa modelis, kas paredz esošo materiālu un produktu koplietošanu, iznomāšanu, atkārtotu izmantošanu, remontu, atjaunošanu un pārstrādi pēc iespējas ilgākā laika periodā. Tādējādi tiek pagarināts produktu aprites cikls. Praksē tas nozīmē līdz minimumam samazināt atkritumu apjomu. Kad pienāk kāda produkta lietošanas laika beigas, tā materiālus pēc iespējas cenšas atgriezt ekonomikā. Tos var lietderīgi izmantot atkal un atkal, tādējādi radot papildu vērtību. Pasākums norisinājās Pasaules aprites ekonomikas foruma ietvaros. Projekta partneri – Valmieras novada pašvaldība, nodibinājums “Ventspils Augsto Tehnoloģiju parks” (Ventspils dizaina darbnīca RADE), Valmieras attīstības aģentūra (Valmieras koprades darbnīca DARE), Kaunas Science and Technology Park, Lithuania Innovation Centre, Creator Makerspace (Norvēģija), Maker (Dānija), Technical University of Applied Sciences Wildau (Vācija). Aktivitātes tiek īstenotas Eiropas Savienības INTERREG Baltijas jūras reģiona programmas projekta “Circular Economy makerspace” (projekta Nr. #C024) ietvaros. Vairāk informācijas: www.vatp.lv/projekti/circular-spaces. Informāciju sagatavoja: Elizabete Ločmele Valmieras novada pašvaldības Zīmolvedības un sabiedrisko attiecību nodaļas vides komunikācijas projektu vadītāja tālr. 64207150
Atvērt vairāk ziņu
Share by: