Malda Avramenko: Nevis tautība, bet pieredze ģimenē un sabiedrībā veido personību

2022. gada 16. novembris

Romu mediatora galvenais uzdevums ir veicināt un nodrošināt sadarbību starp romu ģimenēm un pašvaldības un valsts iestādēm tādās jomās kā izglītība, sociālie jautājumi, nodarbinātība, bērnu tiesības u.c., tomēr tikai ikdienā strādājot ar romiem un redzot reālas ģimenes, reālas ikdienas situācijas, ir saprotams, cik ļoti tālu mēs vēl esam no abpusējas iekļaušanas un izpratnes. Romu gadījumā šāds palīgs un starpnieks saziņā ar valsts un pašvaldību institūcijām ir kritiski nepieciešams. Romu mediatori darbojas piecās Latvijas pilsētās – Jelgavā, Rīgā, Valmierā, Ventspilī, Jūrmalā un Viļakas novadā.


Apburtais loks ir jāpārtrauc


Romu mediatoru darbs nenozīmē tikai cīnīties par romu tiesībām, tas nozīmē mainīt arī pašu romu domāšanu un izpratni par to, kas viņiem nepieciešams, lai veiksmīgi iekļautos sabiedrībā, strādātu. Esmu saskārusies ar situācijām, kad saka: «Mani darbā neņem, jo es esmu čigāns», kaut ne vienmēr tas ir īstais iemesls. Protams, situācijas, kad romus nepieņem darbā tautības dēļ, diemžēl joprojām nav retums. Tomēr nereti nespēja atrast darbu saistīta ar prasmju, izglītības trūkumu, nemaz nerunājot par analfabētismu, kas romu sabiedrībā ir ļoti izplatīts.


Labklājības ministrija nākamā gada budžeta sagatavošanā iekļāvusi manu ieteikumu par romu analfabētu apmācību, līdz ar to – tie, kas to vēlēsies un sapratīs rakstītprasmes un lasītprasmes nozīmi, to varēs apgūt. Analfabētiem ir problemātiski vai pat neiespējami atrast algotu darbu, nereti tā rezultāti viņu bērni arī pamet mācības un izaugot nonāk tajā pašā punktā. Šo apburto loku ir iespējams pārtraukt.


Daudz romu aizbraukuši uz ārzemēm, norādot, ka citur būtiskāk par tautību un ādas krāsu ir tas, kā tu dari savu darbu, līdz ar to ir arī lielākas iespējas strādāt un sasniegt vairāk. Diemžēl darba iespēju trūkuma dēļ Latviju pamet tieši izglītotākā romu daļa. Viņu bērni tur apmeklē bērnudārzus, iegūst izglītību.


Romi ātri pielāgojas, bet viņiem jādod iespēja


Šobrīd jau arvien vairāk romu bērnu apmeklē pirmsskolas izglītības iestādes, un šiem bērniem, uzsākot skolas gaitas, protams, ir daudz vieglāk, jo viņi zina valodu, ir pieraduši pie režīma, prot sadarboties un iekļauties. Tomēr arī ceļš līdz tam, ka vecāki saredz nepieciešamību bērnam apmeklēt bērnudārzu un sabiedrība pieņem, ka bērnudārzos ir arī romu bērni, nav bijis viegls.


Romu bērniem, kuri līdz skolai dzīvojuši tikai mājās, uzsākt mācības ir daudz grūtāk. Arī es, uzsākot skolas gaitas, latviešu valodu nezināju. Mamma nāca man līdzi uz skolu, palīdzēja, skaidroja, iedrošināja. Tieši pateicoties mammas neatlaidībai, man izdevās, un vēlākos gados problēmu nebija. Līdz ar šo pieredzi ļoti labi saprotu arī šodienas romu bērnu problēmas uzsākt mācības. Daudzi no viņiem to nespēj, jo gluži vienkārši nezina valodu, līdz ar to – nesaprot un līdz interesei par mācībām diemžēl nereti tā arī nenonāk.


Konkrēts piemērs – bērns trešo gadu mācās pirmajā klasē un šī iemesla dēļ viņam vēlas noteikt kādu diagnozi, kaut patiesībā vienīgais iemesls ir valodas nezināšana, kam seko izstumšana, nevēlēšanās apmeklēt skolu, nespēja saprast prasīto. Būtiski saprast, vai šo trīs gadu laikā viņš ir saņēmis nepieciešamo palīdzību, uzmanību. Ja nē, tad jautājums, vai tas tomēr nav saistīts ar diskrimināciju tautības dēļ un bērnu tiesību pārkāpumiem – ko gan citu no romu bērna mēs varētu sagaidīt, vai ne? Es tomēr uzskatu, ka tas nav pieļaujams, - sabiedrībai ir jāgrib un jāspēj darīt vairāk.


Lai to risinātu, esmu izcīnījusi, ka skolā, kurā mācās ap 70 romu bērni, jau otro mācību gadu strādā romu skolotāja palīgs Vanesa Kleina, kura skolā ir līdzās romu bērniem, kas uzsāk mācības – viņš sēž blakus tiem, kuri neprot valodu, un sniedz viņiem arī pleca sajūtu, palīdz mājas darbu sagatavošanā. Un pārmaiņas ir acīm redzamas – bērni daudz drošāk dodas uz skolu. Šobrīd to novērtē arī izglītības iestāde. Romi ātri pielāgojas situācijai un videi, bet viņiem ir jādod iespēja.


Šādi it kā mazi soļi šodien risina būtiskas problēmas nākotnē. Un risināmo jautājumu kaut vai tikai izglītības jomā ir daudz – jaunieši, kuri mācības uzsākuši vēlāk, kādā brīdī sāk izjust diskomfortu sēžot vienā solā ar krietni jaunākajiem klases biedriem, gados jaunajām māmiņām jāmeklē alternatīvi risinājumi mācību turpināšanai, bērni, kuru gaitām vecāki īpaši neseko līdzi, sāk neapmeklēt skolu u.t.t. Nereti tās ir situācijas, kurās bez palīdzības un iesaistes no malas, šie jaunieši, visdrīzāk mācības neturpinātu.


Vērtības tiek nodotas no paaudzes paaudzē


Sākot darbu kā romu mediatorei, arī man nebija nojausmas par to, cik situācija ir slikta. Man pašai ir pavisam cita pieredze, citi dzīves apstākļi – mēs mācāmies un strādājam, man un maniem bērniem ir augstākā izglītība. Ģimenes, kas šobrīd dzīvo, manuprāt, kritiskos apstākļos, daudzos gadījumos tā radušas no paaudzes paaudzē. Videi, vecāku redzējumam un dzīvesveidam ir ļoti liela nozīme tajā, kādu dzīves ceļu izvēlēsies viņu bērni. Bērni veidojas vidē, kurā aug, mācās no tā, ko redz. Gandarījums ir tad, kad varu parādīt, ka var būt arī citādi, kad varu palīdzēt izmanot un novērtēt iespējas mācīties un strādāt.


Esmu ievēlēta par padomnieci romu kopienas jautājumos Latvijas sieviešu sadarbības tīklā. Šajā sadarbībā dibināta arī Latvijas romu sieviešu biedrība „Sāre khetene”, līdz ar to mums būs arī jaunas iespējas un arī savas telpas. Biedrības mērķis ir apvienot romu mammas, lai veicinātu izpratni par skolas un izglītības nepieciešamību. Darbosimies arī kopā ar bērniem, piedāvājot dažādas nodarbības. Reizē būs iespēja arī pamanīt bērnu potenciālu un virzīt viņu atbilstoši viņa spējām - kultūrā, sportā. Kopīgi risināsim jautājumus, ko tradicionāli risina ģimenēs.


Es kā romu mediators risinu arī jautājumus par dzīvesvietu un sadzīves apstākļiem, tai skaitā par sociālo dzīvokļu stāvokli, parādiem, kas arī nav retums. Protams, situācijas ir dažādas, bet te jau arī ir tas jautājums par vienlīdzīgu attieksmi. Daudzbērnu ģimene ar maziem bērniem, lai kāda būtu situācija, nevar dzīvot nepieņemamos apstākļos. Tomēr laiku pa laikam man ir nelokāmi jāatgādina, ka arī romu ģimenes tā nevar dzīvot! Ja runa ir par romiem un īpaši sociālajam riskam pakļautajām ģimenēm, tad attieksmes atšķirība un diskriminācija sabiedrībā ir jūtama faktiski visos dzīves aspektos.


Romi ir te un nekur nepazudīs, abām pusēm jābūt vienlīdz ieinteresētām veiksmīgai līdzāspastāvēšanai!

Raksts tapis kampaņas “Izstāstīt saliedētību” ietvaros. 

 

Par kampaņu:

Sabiedrības integrācijas fonds īsteno kampaņu "Izstāstīt saliedētību", kuras mērķis ir, organizējot mērķtiecīgus atbalsta un tematiskos pasākumus, paaugstināt sabiedrības izpratni un informētību par rasu diskriminācijas pamatu, veicināt sabiedrības integrāciju un dažādību, mazināt diskrimināciju un vairot sabiedrības toleranci.

Viedokļa autors:

Malda Avramenko, Romu mediatore

Citas ziņas

Autors Kristīne Macate 2025. gada 14. aprīlis
Digitālās prasmes jau šodien ir izšķirošas uzņēmumu konkurētspējai. Eiropas Savienība uzsver, ka līdz 2025. gadam aptuveni 90% darbavietu būs nepieciešamas noteikta līmeņa digitālās prasmes. Diemžēl Latvija šobrīd atpaliek, ieņemot 23. vietu ES valstu vidū pēc tehnoloģiju integrācijas uzņēmumos, turklāt ikai 15% Latvijas uzņēmumu piedāvā saviem darbiniekiem apgūt IKT prasmes. KAS IR LIFT? ES Atveseļošanas Fonda līdzfinansēta iniciatīva, ko īsteno RTU Riga Business School sadarbībā ar Latvijas IT klasteri. MĒRĶIS: Nodrošināt Latvijas uzņēmējus ar digitālajām prasmēm, kuras nepieciešamas, lai veicinātu konkurētspēju mūsdienu ekonomikā. De minimis finansējums sedz 100% kursa izmaksu (neskaitot PVN no pilnās cenas); pieejams arī GBER līdzfinansējums. KAS VAR SAŅEMT? Uzņēmumi, kas reģistrēti komercreģistrā, un to darbinieki (izņemot pašnodarbinātos, kā arī valsts un pašvaldību iestāžu darbiniekus). Uzņēmumi ar nodokļu parādu līdz 150 EUR. Uzņēmumi, kuru pārstāvji nav atzīti par vainīgiem noziedzīgos nodarījumos. Līdzfinansējums nav pieejams uzņēmumiem, kas darbojas neatbalstāmajās nozarēs, piemēram, alkohola ražošanā, nekustamo īpašumu jomā, azartspēlēs, taču ir pieejams finanšu un apdrošināšanas uzņēmumu pārstāvjiem. Kāds ir process?
Business process analyze event, tūrisma un viesmīlības nozare, apmācības, Talsi, Didzis Grāvītis
Autors Signe Kraule 2025. gada 11. aprīlis
Ventspils Augsto tehnoloģiju parks kā Latvijas Digitālā akseleratora Ziemeļkurzemes kontaktpunkts aicina tūrisma un viesmīlības uzņēmumus izmantot iespēju pieteikties apmācībām "Biznesa procesu analīze tūrisma un viesmīlības nozares efektivitātei un digitālo rīku pielietošanai ".
Autors Kristīne Macate 2025. gada 3. aprīlis
Latvijas IT klasteris un Latvijas Digitālais Akselerators organizē konferenci uzņēmējiem “Future Ready 2025”, kas norisināsies šī gada 25. aprīlī Rīgā. Konferences mērķis ir nodrošināt uzņēmējus ar nepieciešamajām prasmēm, lai efektīvi pielāgotos digitālajai transformācijai un pilnvērtīgi izmantotu modernās tehnoloģijas. Pasākumā pulcēsies nozares līderi, valsts pārvaldes pārstāvji un uzņēmēji, lai dalītos pieredzē un zināšanās par digitālās attīstības iespējām un izaicinājumiem. Galvenie runātāji: Sintija Brīzila (Cynthia Breazeal) - MIT Mediju laboratorijas asociētā profesore, sociālās robotikas un mākslīgā intelekta pētniece. Brīzilas vizīte Latvijā notiek, pateicoties BAFF (Baltic-American Freedom Foundation) finansējumam. Zane Čulkstēna - Darba devēja tēla konsultante un SIA “ERDA” īpašniece. Pieredzējusi uzņēmēja ar padziļinātu interesi mākslā, stratēģiskajās konsultācijās un organizāciju attīstībā. K ristaps Banga - Profesionālis ar vairāk nekā 20 gadu pieredzi. Vada Accenture globālās Space Innovation go-to-market aktivitātes, izstrādājot integrētas stratēģijas, veidojot stratēģiskas partnerības un nodrošinot biznesa inovācijas. Pēc konferences apmeklētājiem būs iespēja izvēlēties divas no piedāvātajām darbnīcām, lai iegūtu praktiskas zināšanas tādās tēmās kā: Mākslīgā intelekta iespējas vadītājiem Mākslīgais intelekts mūsdienīgā projektu vadībā Mākslīgā intelekta instrumenti un drošība Cilvēkvadība pārmaiņās un rezultātu mērīšana Kiberdrošība Organizācijas līmeņa mākslīgā intelekta projekti: idejošana, atlase, sagatavošanās izstrādei un ieviešanai Mastering Change and Uncertainty (seminārs angļu valodā) Pārmaiņu projektu vadība Praktisko darbnīcu cena ir 75 eiro + PVN. Taču uzņēmējiem ir iespēja saņemt 100% de minimis līdzfinasējumu, kas nozīmē, ka jāmaksā būs tikai PVN daļa. Vairāk informācijas par konferenci un pieteikšanos pieejama: https://futureready.lv Pasākums tiek rīkots divu Atveseļošanas fonda projektu “EDIC uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" un “Digitālo prasmju attīstība jaunu produktu un tehnoloģiju attīstībai Latvijas komersantos” ietvaros. Tos finansē Eiropas Savienība un Eiropas Savienība – NextGenerationEU. Tomēr paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.
Autors Līna Damberga 2025. gada 28. marts
Sabiedrības integrācijas fonds (turpmāk – SIF) sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” (turpmāk – VATP) uzsāk izglītojošo pasākumu ciklu jauniešiem un pedagogiem “Solis pretī”. Aktivitāšu mērķis ir rosināt jauniešus aizdomāties par neiecietību savstarpējās attiecībās un pret dažādām sabiedrības grupām, izprast neiecietības sekas un apzināties iespējamos rīcības modeļus. Pirmajiem pasākumiem Ventspilī un Jelgavā iespējams pieteikties līdz 2025. gada 5. aprīlim šeit . SIF projekta ietvaros veiktā jauniešu aptauja rāda, ka 74% jauniešu ir saskārušies ar neiecietību. No tiem 40% to izjutuši paši, 15% redzējuši, kā tiek diskriminēts kāds cits, bet vēl 19% to piedzīvojuši gan paši, gan redzējuši vērstu pret citiem. Līdzīgi kā sabiedrībā kopumā, arī jauniešu vidū lielākā daļa par piedzīvoto izvēlējušies neziņot ne vecākiem, ne pedagogiem. Savukārt liela daļa to, kuri redzējuši pret citiem vērstu neiecietību vai mobingu, nav iejaukušies un neko nav darījuši, lai upuri aizstāvētu. Tāpat aizvien nozīmīgāks kļūst jautājums par neiecietību digitālajā vidē un jauniešiem ir būtiski apzināties, ka vārda brīvība nav visatļautība un par naida runu ir paredzēta kriminālatbildība.  Pasākumu ciklā tiks īstenotas izglītojošas un interaktīvas aktivitātes, kas sniegs jauniešiem un pedagogiem zināšanas par neiecietības izpausmēm skolas vidē un ārpus tās, neiecietības ietekmi uz cilvēku un sabiedrību, kā arī rīcības modeļiem, atbildību un atbalsta formām. Pasākumu mērķauditorija ir jaunieši, kuri mācās vispārizglītojošo izglītības iestāžu 10.-12. klasē un profesionālo skolu 1.-4. kursā, un izglītības speciālisti. Katra pasākuma ilgums jauniešiem ir divas dienas, starp kurām viens mēnesis ir individuālo iniciatīvu īstenošanai. Izglītojošo pasākumu cikls tiks uzsākts šī gada aprīlī un notiks visos Latvijas reģionos – Ventspilī, Jelgavā, Cēsīs, Rēzeknē un Rīgā. Pasākumu ciklu vadīs eksperte diskriminācijas novēršanas jautājumos Ilze Bērziņa un eksperts neformālās izglītības jautājumos darbā ar jauniešiem Emīls Anškens. Izglītojošus pasākumus jauniešiem iecietības veicināšanai “Solis pretī” organizē Sabiedrības integrācijas fonds sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” programmas “Nacionāli saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstība” ietvaros. Papildus informācijai: Līna Damberga Nodibinājums “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” Projekta koordinatore lina.damberga@vatp.lv
Atvērt vairāk ziņu