Baltijas jūras inkubatori izmēģina jaunus veidus, kā atbalstīt jaundibinātus uzņēmumus
2020. gada 21. maijs
Divus gadus 14 inkubatori no 10 valstīm visā reģionā strādā kopā, lai uzlabotu savus pakalpojumus klientiem – mazajiem un vidējiem uzņēmumiem un jaunizveidotiem uzņēmumiem. Eksperimentējot ar jaunām metodēm, novērtējot savus iekšējos procesus un ieviešot izmaiņas savā pieejā dažādiem procesiem.
Rezultāti projekta ietekmes pārskatā, ko veica vadošā uzņēmējdarbības laboratorija Baltijā “Startup Division”, ir pārsvarā pozitīvi: 100% organizāciju ir ieviesušas partneru ieteikumus, un divas trešdaļas organizāciju ir uzsākušas jaunu sadarbību.
Papildu inkubācijas pakalpojumus ir ieguvuši gandrīz 300 jaunuzņēmumi un uzņēmēji, pateicoties projektam, kura mērķis ir uzlabot inkubācijas pakalpojumus Baltijas jūras reģionā.
Domāšanas maiņa, kas minēta kā galvenais iznākums
Viens no galvenajiem citētajiem ieguvumiem bija salīdzinošās pārskatīšanas mehānisms, unikālā organizācijas novērtēšanas un uzlabošanas pieeja, ko ieviesa projekts. Inkubatori darbojās kā konsultanti un sniedza viens otram atgriezenisko saiti. Šī atgriezeniskā saite palīdzēja inkubatoriem labāk pozicionēt un specializēt savus pakalpojumus klientiem, paplašināt ģeogrāfisko izplatību un ieviest izmaiņas personālā. Visas organizācijas ziņoja, ka ir ieviesušas partneru ieteikumus.
“Projekts mums ir palīdzējis mainīt domāšanu. Pateicoties pieredzējušiem cilvēkiem, kuri apmeklēja mūsu Tehnoloģisko parku, mēs varējām aplūkot mūsu aktivitātes no cita skatupunkta. Darbnīcu laikā mēs iepazināmies ar jaunām pieejām izaicinājumiem, ar kuriem jāsaskaras jaunuzņēmumiem, mēs uzzinājām par jauniem rīkiem un mūsdienīgu praksi, ko var izmantot, strādājot ar iedzīvotājiem un jaunizveidotiem uzņēmumiem. Mūsu uzdevums ir pielāgot tos mūsu pašu apstākļiem valstī, ņemot vērā valdības ietekmes specifiku, ”saka Svetlana Alizarčika no Baltkrievijas Nacionālās tehniskās universitātes Zinātnes un tehnoloģiju parka.
No jaunizveidotā īpašuma līdz izmaiņām personāla vadībā
Papildus salīdzinošajiem pārskatiem 14 inkubatori piedalījās arī 5 tematiskos semināros, kuros tika apskatīti galvenie inkubatoru jautājumi: Kā jūs efektīvi papildināt savu dibinātāju zināšanas? Kā jūs mudināt sievietes uzņēmējas iesaistīties aktivitātēs? Kā jūs palīdzat uzņēmumiem ienākt jaunos tirgos? Darbinieki apskatīja tādus instrumentus kā Sprint vai Disk un iemācījās tos ieviest savā darbā. Turklāt viņi analizēja savus iekšējos procesus, lai atrastu veidus, kā optimizēt savu darbu un atbalstu uzņēmumiem.
“IRIS projekta lielākā vērtība bija iespēja apmainīties ar praktiskām zināšanām un pieredzi starp institūcijām līdzīgā biznesa jomā. Neviens kurss vai studijas nespēj sniegt tik vērtīgas zināšanas, kas tieši izpaužas organizācijas izmaiņās un attīstībā, ”izstrādāja Magdalēna Vodžoviča, Gdaņskas Uzņēmējdarbības fonda valdes priekšsēdētāja vietniece.
Dažas organizācijas ir mainījušas vai mainījušas personāla funkcijas, citas ir pieņēmušas lēmumus par savas inkubācijas telpas izmantošanu un paplašināšanu, paplašinājušas mentoru loku un nodibinājušas jaunas stratēģiskas partnerības.
“Mēs koncentrējāmies uz salīdzinošās pārskatīšanas atsauksmēm par mūsu ēku un biroju telpām. Mums tagad ir vairāk startup draudzīga vide ar sadarbības iespējām, semināriem un birojiem, kas tiek iznomāti elastīgos apstākļos. Tas ir ievērojami uzlabojis zinātnes parka pievilcību, ”saka Jörgen Steen, Dalarna Science Park biznesa treneris, projekta vadošais partneris.
Bonusa efekts: Vairāk nekā divas trešdaļas uzsāk jaunas partnerības
Šie jaunie darbības veidi ir ne tikai kļuvuši par taustāmiem ieguvumiem uzņēmumiem un uzņēmējiem, bet arī pavēruši jaunas iespējas reģionā.
Saskaņā ar ziņojuma rezultātiem 57% inkubatoru uzsāka 1 līdz 3 veiksmīgas partnerības un vairāk nekā 14% norādīja, ka viņiem ir izdevies atrast no 4 līdz 6 jauniem partneriem, pateicoties projektam, kura mērķis ir uzlabot inkubācijas pakalpojumus Baltijas jūrā reģionā. Lielākā daļa projekta partneru jau ir uzsākuši sadarbību un partnerību ārpus IRIS.
“Ventspils Augsto tehnoloģiju parks sāka interesēties par vakuuma plazmas apstrādes tehnoloģiju un elektrolītu plazmas apstrādi, kas izstrādāta mūsu zinātnes un tehnoloģiju parkā; vairāki paraugi viņiem tika nodoti demonstrēšanai potenciālajiem klientiem Latvijā, ”atzīmēja Zinātnes un tehnoloģijas parka pārstāve Alizarhika.
IRIS projektu finansē Eiropas Reģionālās attīstības fonda programma Interreg. Projekts tika uzsākts 2017. gada oktobrī, un to plānots pabeigt 2021. gada martā. Lai uzzinātu vairāk, lūdzu, apmeklējiet vietni: http://www.startupdivision.eu/iris.
Citas ziņas

Nodibinājums "Ventspils Augsto tehnoloģiju parks" (VATP), reģ. Nr. 40008088258, aicina pievienoties komandai enerģisku un mērķtiecīgu kolēģi – Klientu attiecību vadītāju. Ja Tevi aizrauj darbs ar B2B klientiem, piemīt lieliskas pārdošanas prasmes un Tev patīk sasniegt rezultātus, pievienojies mūsu komandai! Tavi pienākumi: Aktīvi meklēt un piesaistīt jaunus apmācību kursu dalībniekus un klientus Kurzemē Uzturēt ilgtermiņa sadarbību ar esošajiem klientiem, nodrošinot augstāko apkalpošanas kvalitāti Informēt klientus par apmācību kursiem, izzināt viņu vajadzības un piedāvāt piemērotākos risinājumus Piedalīties apmācību kursu organizēšanas procesā un sekot līdzi klientu pieredzei Analizēt tirgus tendences un konkurentu piedāvājumus, lai nodrošinātu efektīvu klientu piesaisti Sagatavot atskaites par piesaistes aktivitātēm un sasniegtajiem rezultātiem. No Tevis sagaidām: Iepriekšēja darba pieredze klientu apkalpošanas, pārdošanas vai attiecību vadības jomā, vēlams apmācību vai izglītības sektorā Teicamas komunikācijas un saskarsmes prasmes Spēja patstāvīgi organizēt darbu un pieņemt lēmumus Analītiskā domāšana un spēja risināt problēmas Labas datorprasmes (MS Office, CRM sistēmas) B kategorijas autovadītāja apliecība Vēlama pieredze darbā ar tiešsaistes grafiskā dizaina rīkiem (Canva u.c.). Vēlama augstākā izglītība (priekšroka tiks dota ar komercdarbību, mārketingu vai klientu apkalpošanu saistītā jomā) Mēs piedāvājam: Bruto atalgojumu no 1600 EUR Stabilu un dinamisku darbu uzņēmumā, kas aktīvi aug un attīstās Iespēju pilnveidot savas profesionālās prasmes un augt kopā ar mums Apmaksātas telefonsarunas un mobilo internetu Draudzīgu un atsaucīgu kolektīvu Veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika. Ja šis piedāvājums raksturo Tevi, līdz 2025. gada 13. maijam gaidīsim Tavu pieteikumu uz e-pastu cv@vatp.lv ar norādi "Klientu attiecību vadītājs". Pateicamies ikvienam pretendentam tomēr lūdzam ņemt vērā, ka sazināsimies ar tiem pretendentiem, kas tiks virzīti nākamajai atlases kārtai. Ja nesazināmies ar Jums 3 nedēļu laikā kopš dienas, kad esat mums nosūtījis/-usi savu CV, lūdzam uzskatīt, ka nākamajai kārtai neesat izvirzīts/-a.

Digitālās prasmes jau šodien ir izšķirošas uzņēmumu konkurētspējai. Eiropas Savienība uzsver, ka līdz 2025. gadam aptuveni 90% darbavietu būs nepieciešamas noteikta līmeņa digitālās prasmes. Diemžēl Latvija šobrīd atpaliek, ieņemot 23. vietu ES valstu vidū pēc tehnoloģiju integrācijas uzņēmumos, turklāt ikai 15% Latvijas uzņēmumu piedāvā saviem darbiniekiem apgūt IKT prasmes. KAS IR LIFT? ES Atveseļošanas Fonda līdzfinansēta iniciatīva, ko īsteno RTU Riga Business School sadarbībā ar Latvijas IT klasteri. MĒRĶIS: Nodrošināt Latvijas uzņēmējus ar digitālajām prasmēm, kuras nepieciešamas, lai veicinātu konkurētspēju mūsdienu ekonomikā. De minimis finansējums sedz 100% kursa izmaksu (neskaitot PVN no pilnās cenas); pieejams arī GBER līdzfinansējums. KAS VAR SAŅEMT? Uzņēmumi, kas reģistrēti komercreģistrā, un to darbinieki (izņemot pašnodarbinātos, kā arī valsts un pašvaldību iestāžu darbiniekus). Uzņēmumi ar nodokļu parādu līdz 150 EUR. Uzņēmumi, kuru pārstāvji nav atzīti par vainīgiem noziedzīgos nodarījumos. Līdzfinansējums nav pieejams uzņēmumiem, kas darbojas neatbalstāmajās nozarēs, piemēram, alkohola ražošanā, nekustamo īpašumu jomā, azartspēlēs, taču ir pieejams finanšu un apdrošināšanas uzņēmumu pārstāvjiem. Kāds ir process?

Latvijas IT klasteris un Latvijas Digitālais Akselerators organizē konferenci uzņēmējiem “Future Ready 2025”, kas norisināsies šī gada 25. aprīlī Rīgā. Konferences mērķis ir nodrošināt uzņēmējus ar nepieciešamajām prasmēm, lai efektīvi pielāgotos digitālajai transformācijai un pilnvērtīgi izmantotu modernās tehnoloģijas. Pasākumā pulcēsies nozares līderi, valsts pārvaldes pārstāvji un uzņēmēji, lai dalītos pieredzē un zināšanās par digitālās attīstības iespējām un izaicinājumiem. Galvenie runātāji: Sintija Brīzila (Cynthia Breazeal) - MIT Mediju laboratorijas asociētā profesore, sociālās robotikas un mākslīgā intelekta pētniece. Brīzilas vizīte Latvijā notiek, pateicoties BAFF (Baltic-American Freedom Foundation) finansējumam. Zane Čulkstēna - Darba devēja tēla konsultante un SIA “ERDA” īpašniece. Pieredzējusi uzņēmēja ar padziļinātu interesi mākslā, stratēģiskajās konsultācijās un organizāciju attīstībā. K ristaps Banga - Profesionālis ar vairāk nekā 20 gadu pieredzi. Vada Accenture globālās Space Innovation go-to-market aktivitātes, izstrādājot integrētas stratēģijas, veidojot stratēģiskas partnerības un nodrošinot biznesa inovācijas. Pēc konferences apmeklētājiem būs iespēja izvēlēties divas no piedāvātajām darbnīcām, lai iegūtu praktiskas zināšanas tādās tēmās kā: Mākslīgā intelekta iespējas vadītājiem Mākslīgais intelekts mūsdienīgā projektu vadībā Mākslīgā intelekta instrumenti un drošība Cilvēkvadība pārmaiņās un rezultātu mērīšana Kiberdrošība Organizācijas līmeņa mākslīgā intelekta projekti: idejošana, atlase, sagatavošanās izstrādei un ieviešanai Mastering Change and Uncertainty (seminārs angļu valodā) Pārmaiņu projektu vadība Praktisko darbnīcu cena ir 75 eiro + PVN. Taču uzņēmējiem ir iespēja saņemt 100% de minimis līdzfinasējumu, kas nozīmē, ka jāmaksā būs tikai PVN daļa. Vairāk informācijas par konferenci un pieteikšanos pieejama: https://futureready.lv Pasākums tiek rīkots divu Atveseļošanas fonda projektu “EDIC uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" un “Digitālo prasmju attīstība jaunu produktu un tehnoloģiju attīstībai Latvijas komersantos” ietvaros. Tos finansē Eiropas Savienība un Eiropas Savienība – NextGenerationEU. Tomēr paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.