Ātrā mode un tās sekas – kā ilgtspējīgs skats uz modi palīdz Taviem uzkrājumiem

2023. gada 27. decembris

Ātrā mode jeb “fast fashion” – lēti apģērbi, ko strauji ražo masu tirgus mazumražotāji, reaģējot uz jaunākajām tendencēm. Vērtīgi ir izprast, ka jebkas, kas mums maksā lēti, kādam citam izmaksā vairāk. Ātrā mode nav izņēmums – par lētiem, impulsīviem pirkumiem samaksā gan vide, gan arī citi cilvēki, kuru dzīves apstākļi nesniedz tiem iespējas izvēlēties drošāku un labāk atmaksātu darbu.


2020. gadā tekstila patēriņš radīja trešo augstāko ūdens degradācijas un zemes izmantošanas līmeni, salīdzinot ar citām patēriņa grupām. Viena Eiropas Savienības (ES) iedzīvotāja apģērbu un apavu patēriņam vidēji bija nepieciešami 9 kubikmetri ūdens, 400 kvadrātmetri zemes , kā arī 391 kilograms (kg) izejvielu.[1] Laika posmā no 2000. līdz 2015. gadam apģērbu ražošanas apjoms ir dubultojies. Paredzams, ka līdz 2030. gadam apģērbu un apavu patēriņš pieaugs par 63%, proti, no 62 miljoniem tonnu līdz 102 miljoniem tonnu 2030. gadā.


Lietotas drēbes var eksportēt ārpus ES, bet galvenokārt (87%) tās sadedzina vai apglabā atkritumu poligonos.[2] Tas nozīme, ka apģērbu ražošanas radītais piesārņojums rūpnīcu apkārtnē postoši ietekmē dzīvniekus, ekosistēmas un vietējo iedzīvotāju veselību. Ķimikālijas iekļūst barības ķēdē caur uzsūkšanos zemē vai izdalīšanos ūdens resursos, nodarot nopietnu kaitējumu visai dzīvajai radībai, kas ir atkarīga no piekļuves barības vielām.


Papildus šiem vides kaitējumiem, ātrā mode ekspluatē cilvēkus, kas iesaistās apģērbu masveida ražošanā. Šie cilvēki nereti nonāk nedrošos darba apstākļos ar zemu atalgojumu bez pamata tiesību ievērošanas.[3] Modes industrija ir kritizēta par tās negatīvo sociālo ietekmi pret daudziem ilgtspējīgas attīstības mērķiem 2030. gada programmā. Tādi zīmoli un mazumtirgotāji kā H&M un GAP tiek kritizēti par tādas atmosfēras radīšanu, kurā darbinieki saņem zemu atalgojumu un kur darba vide var būt bīstama.[4] Dokumentālā filma “The True Cost” (latviešu valodā: “Patiesās izmaksas”) lieliski atspoguļo šo ātrās modes aspektu.


ES sāk ieviest pasākumus tekstila atkritumu samazināšanai. Saskaņā ar Atkritumu direktīvu, ko Eiropas Parlaments apstiprināja 2018. gadā, ES valstīm līdz 2025. gadam būs pienākums nodrošināt tekstilizstrādājumu dalītu savākšanu. Ir ieviests ES ekomarķējums, ar ko ražotāji, kuri ievēro ekoloģiskos kritērijus, var marķēt preces, nodrošinot kaitīgu vielu ierobežotu izmantošanu un mazāku ūdens un gaisa piesārņojumu. Savukārt, no pamatprogrammas “Apvārsnis 2020” līdzekļiem tiek finansēts projekts RESYNTEX, kurš varētu nodrošināt tekstilrūpniecībai aprites ekonomikas uzņēmējdarbības modeli. Neskatoties uz to, ka ES ar savu rīcību mazina ātrās modes raisītās sekas, ir vērts reflektēt uz mūsu pašu ieradumiem – individuāla patērētāja ieradumiem.



Bieži vien izskan arguments par to, ka kvalitatīvs apģērbs ir pārāk dārgs, neaizdomājoties par to, ka dārgāka un kvalitatīvāka prece mūsu garderobē nodzīvos ilgāk, savu vērtību atmaksājot. Ieguldot labi izgatavotās drēbēs, tiek ietaupīta nauda, jo tās nav nepārtraukti jāmaina.[5] Lielie apģērbu kalni mūsu skapjos atspoguļojas ne tikai bankas konta atlikumā, bet arī tajā, kā jūtamies. Tāpēc arvien vairāk dzirdam par kapsulas garderobi.


Kapsulas garderobe sevī ietver klasisku un vienkāršu apģērbu kolekciju. Vidēji tā sastāv no 20 līdz 40 daudzpusīgiem, toties vienkārši savienojamiem apģērba gabaliem – biksēm, svārkiem, krekliem, tostarp aksesuāriem un apaviem, no kuriem var izveidot daudz dažādu apģērbu komplektu. Šādā garderobē plaši izplatīts ir minimālisms, neitrāli toņi un vienkārši, klasiski apģērbu modeļi. Šis princips ietver nevis atteikšanos no šī brīža tendencēm, bet gan apdomātu pirkuma izvēli. Kādam kapsulas garderobe sastāvēs no neitrāliem toņiem, savukārt citam – puķainiem rakstiem un lielām piedurknēm.[6] Katram ir bijušas dienas, kad, ieskatoties skapī un ieraugot nomācošu apģērba daudzumu, zūd motivācija domāt par šodienas apģērba salikumu. Tiek izvilkts ārā novalkātais džemperis un ērtās džinsa bikses. Kapsulas garderobe nodrošina to, ka ikkatra lieta garderobē ir ērta, glīta un savienojama ar citu.


Var rasties jautājums – kur tad likt visas tās drēbes, kuras neiederētos kapsulas garderobes principā? Lai veicinātu tekstila materiālu otrreizējo apriti, Ventspilī izvietoti 9 tekstila šķirošanas konteineri, kuros iedzīvotāji aicināti nodot nevajadzīgo apģērbu, apavus un citus tekstila izstrādājumus – mājas tekstilu, somas un jostas, tādējādi nodrošinot to atkārtotu izmantošanu un pārstrādi. Konteineru atrašanās vietas Ventspilī iespējams redzēt šeit: bit.ly/apgerbu-skirosana. Jāņem vērā tas, ka viens sadzīves atkritumu maiss var sabojāt visu konteinera saturu. Tāpēc šajos konteineros iedzīvotāji aicināti nodot tikai tīras, nesaplēstas un atkārtotai lietošanai derīgas lietas, kas ievietotas stingri aizsietā maisā.


Kopsavilkumā – kāds labums atteikties no ātrās modes? Tīrāka un veselīgāka vide, mazāk impulsīvu pirkumu, vairāk apdomāti tēriņi. Tāpat arī apģērba aprite un šķirošana nodrošina apģērba pieejamību cilvēkiem, kuriem tas ir nepieciešams.


Kampaņa “Zaļā misija” organizē dažādas aktivitātes, lai nodrošinātu visaptverošu sabiedrības informēšanu par klimata pārmaiņām un vides jautājumiem. Aktivitāšu īstenošanas mērķis ir veicināt izpratni par iespējām, kas palīdzētu sabiedrībai uzlabot savus ikdienas paradumus un pievērsties veselīgākam dzīvesveidam. Aicinām sekot aktualitātēm “Zaļā misija” Facebook lapā.


Strādājam kopā zaļai Eiropai!


Sabiedrības informēšanas kampaņa “Zaļā misija” tiek īstenota projekta “VPB/vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” (projekta Nr. NFI/AK/04) ietvaros. Projekta budžets ir 5 117 000 EUR, no kura Norvēģijas finanšu instrumenta (Norvēģijas grants) līdzfinansējums ir 4 349 450 EUR. Projekta īstenošanas periods – no 2021. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 30. aprīlim. Vairāk informācijas: vatp.lv/projekti/piesarnoto-vietu-sanacija.

 


[1] https://www.europarl.europa.eu/news/lv/headlines/society/20201208STO93327/tekstilizstradajumu-razosanas-un-atkritumu-ietekme-uz-vidi-infografikas

[2] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A52022DC0141

[3] https://www.cilvektiesibas.info/raksti/atra-mode-jeb-fast-fashion-butiska-problema-cina-par-vides-aizsardzibu

[4] https://sdwatch.eu/2020/02/environmental-and-social-impacts-of-fast-fashion/

[5] https://www.earthday.org/toolkit-how-to-shop-for-your-clothes/#:~:text=Investing%20in%20well%2Dmade%20clothes,or%20for%20a%20small%20fee

[6] https://blog.swedbank.lv/ipasums/majoklis/kapsulas-garderobe-610

Citas ziņas

Autors Līna Damberga 2025. gada 11. jūnijs
Sabiedrības integrācijas fonds sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” īstenoja izglītojošus pasākumus jauniešiem iecietības veicināšanai “Solis pretī”. Tajos piedalījās 52 jaunieši un 16 pedagogi no Ventspils, Liepājas, Kandavas, Ugāles, Jelgavas, Dobeles, Iecavas, Ozolniekiem un Saldus. Pasākumi notika šī gada aprīlī un maijā Ventspilī un Jelgavā un tajos piedalījās 16 līdz 19 gadus veci jaunieši no 9 Kurzemes un Zemgales pilsētām. Aktivitāšu laikā dalībnieki ieguva zināšanas par neiecietības izpausmēm savstarpējās attiecībās un pret dažādām sabiedrības grupām, izprata neiecietības sekas un apguva rīcības modeļus šādu situāciju risināšanai. “Šādas mācības jauniešiem ir ļoti nozīmīgas, jo tās dod iespēju paskatīties no malas uz situāciju savā skolā un dzīvē, iegūt un papildināt zināšanas. Jaunieši īpaši novērtēja interaktīvās metodes, kas ļāva izspēlēt ikdienā ieraudzītas vai pašu piedzīvotas neiecietības situācijas. Īpaši vērtīgi ir tas, ka iniciatīvu īsteno valsts iestāde, sniedzot atbalstu un veidojot iekļaujošu sabiedrību. Daudziem jauniešiem programma bija arī kā sava veida terapija – viņi aktīvi dalījās pieredzē, pārdomāja notikumus, vērtēja sekas un mācījās uzlabot saskarsmes iemaņas,” secina eksperte diskriminācijas novēršanas jautājumos Ilze Bērziņa. Vērtējot pasākumus, jaunieši atzīst: “tagad daudz vairāk domāšu, ko es runāju, lai neaizvainotu citus sev apkārt esošos cilvēkus” , tie “atvēra acis par to, cik daudz neiecietības mēs redzam ikdienā” un deva „noderīgas, jaunas zināšanas; stiprināja spēju strādāt komandā ar „svešiem” cilvēkiem, kuri nav mani draugi ikdienā”. Pasākumu laikā tika izmantotas interaktīvas metodes, kas palīdzēja jauniešiem izprast stereotipus veidošanos un neiecietību, ar ko ikdienā saskaras dažādas sabiedrības grupas. Īpašs uzsvars tika likts uz kibervidi, kur neiecietības izpausmes vērojamas īpaši bieži un to ietekme, t.sk., pāraugot no verbālas aizskaršanas līdz fiziskai vardarbībai reālajā dzīvē, var skart ikvienu. Pasākumus vadīja eksperte diskriminācijas novēršanas jautājumos Ilze Bērziņa un eksperts neformālās izglītības darbā ar jauniešiem Emīls Anškens. Šī gada rudenī izglītojošie pasākumi tiks īstenoti Vidzemes, Latgales un Rīgas reģionos. Pieteikšanās ir iespējama šeit – informācija par konkrētām norises vietām un datumiem tiks nosūtīta uz pieteikumā norādīto e-pasta adresi. Pasākumu mērķauditorija ir jaunieši, kuri mācās vispārizglītojošo skolu 10.–12. klasē vai profesionālo skolu 1.–4. kursā, kā arī izglītības speciālisti. Katru pasākumu veido divas savstarpēji saistītas mācību dienas, starp kurām ir mēneša starplaiks, kas paredzēts individuālo aktivitāšu īstenošanai. Izglītojošus pasākumus jauniešiem iecietības veicināšanai “Solis pretī” organizē Sabiedrības integrācijas fonds sadarbībā ar nodibinājumu “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” programmas “Nacionāli saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstība” ietvaros. Papildus informācijai: Līna Damberga Nodibinājums “Ventspils Augsto tehnoloģiju parks” Projekta koordinatore lina.damberga@vatp.lv
Autors Kristīne Macate 2025. gada 26. maijs
This is a subtitle for your new post
Autors Kristīne Macate 2025. gada 26. maijs
Aicinām uzņēmējus pievienoties iedvesmojošam rītam kopā ar citiem uzņēmējiem un ekspertiem, lai kopīgi ielūkotos uzņēmumiem aktuālajos izaicinājumos, atklātu praktiskus risinājumus un iepazītu digitālās iespējas, kas palīdzēs Tavam biznesam augt un attīstīties digitālā ātrumā! Pasākuma norises datums: 13. jūnijs Norises laiks: 9:00–12:00 Norises vieta: Ventspils Augsto tehnoloģiju parks, 1 Pasākuma formāts: Neformālas uzņēmēju brokastis ar kafiju un gardām uzkodām. Pasākuma laikā dalībniekiem būs iespēja: Dzirdēt iedvesmojošu stāstu, kā digitalizācija ir automatizējusi uzņēmuma procesus, Piedalīties diskusijās par uzņēmumiem aktuāliem izaicinājumiem, Saņemt pārskatāmu un praktiski orientētu ieskatu digitālās transformācijas stratēģijā ar fokusu uz NIS2 direktīvas prasībām. Dzirdēt par 3 digitālajiem projektiem, kuros šobrīd uzņēmumiem pieejams 100% ES Atveseļošanas fonda līdzfinansējums. " Tīkloties" / veidot kontaktus un iespējamās sadarbības Baudīt gardu kafiju un uzkodas Pasākuma programma 9:00 Ierašanās (Kafija, uzkodas) 9:20 Pasākuma atklāšanas uzruna 9:30 Iedvesmas stāsts 10:00 Izaicinājumu panelis (ieskats) 10:10 Kafijas pauze 10:30 Eksperta uzruna 11:15 Digitālās iespējas uzņēmumiem (EDIC projekti) 11:30 Izaicinājumu panelis (diskusijas, jautājumi) 12:00 Noslēgums Pasākums notiek projekta “EDIC uzņēmumu digitālo prasmju attīstība” Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/1/24/I/CFLA/001 ietvaros.
Autors Līna Damberga 2025. gada 7. maijs
Nodibinājums "Ventspils Augsto tehnoloģiju parks" (VATP), reģ. Nr. 40008088258, aicina pievienoties komandai enerģisku un mērķtiecīgu kolēģi – Klientu attiecību vadītāju. Ja Tevi aizrauj darbs ar B2B klientiem, piemīt lieliskas pārdošanas prasmes un Tev patīk sasniegt rezultātus, pievienojies mūsu komandai! Tavi pienākumi: Aktīvi meklēt un piesaistīt jaunus apmācību kursu dalībniekus un klientus Kurzemē Uzturēt ilgtermiņa sadarbību ar esošajiem klientiem, nodrošinot augstāko apkalpošanas kvalitāti Informēt klientus par apmācību kursiem, izzināt viņu vajadzības un piedāvāt piemērotākos risinājumus Piedalīties apmācību kursu organizēšanas procesā un sekot līdzi klientu pieredzei Analizēt tirgus tendences un konkurentu piedāvājumus, lai nodrošinātu efektīvu klientu piesaisti Sagatavot atskaites par piesaistes aktivitātēm un sasniegtajiem rezultātiem. No Tevis sagaidām: Iepriekšēja darba pieredze klientu apkalpošanas, pārdošanas vai attiecību vadības jomā, vēlams apmācību vai izglītības sektorā Teicamas komunikācijas un saskarsmes prasmes Spēja patstāvīgi organizēt darbu un pieņemt lēmumus Analītiskā domāšana un spēja risināt problēmas Labas datorprasmes (MS Office, CRM sistēmas) B kategorijas autovadītāja apliecība Vēlama pieredze darbā ar tiešsaistes grafiskā dizaina rīkiem (Canva u.c.). Vēlama augstākā izglītība (priekšroka tiks dota ar komercdarbību, mārketingu vai klientu apkalpošanu saistītā jomā) Mēs piedāvājam: Bruto atalgojumu no 1600 EUR Stabilu un dinamisku darbu uzņēmumā, kas aktīvi aug un attīstās Iespēju pilnveidot savas profesionālās prasmes un augt kopā ar mums Apmaksātas telefonsarunas un mobilo internetu Draudzīgu un atsaucīgu kolektīvu Veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika. Ja šis piedāvājums raksturo Tevi, līdz 2025. gada 13. maijam gaidīsim Tavu pieteikumu uz e-pastu cv@vatp.lv ar norādi "Klientu attiecību vadītājs". Pateicamies ikvienam pretendentam tomēr lūdzam ņemt vērā, ka sazināsimies ar tiem pretendentiem, kas tiks virzīti nākamajai atlases kārtai. Ja nesazināmies ar Jums 3 nedēļu laikā kopš dienas, kad esat mums nosūtījis/-usi savu CV, lūdzam uzskatīt, ka nākamajai kārtai neesat izvirzīts/-a.
Atvērt vairāk ziņu